maandag 23 februari 2015

Hoeven psychiaters zich niet te verantwoorden?

Psychiaters en psychotherapeuten zijn de bemoeienis van verzekeraars beu. Sommigen willen zelfs niets meer te maken hebben met verzekeraars. Zie de VK van vandaag. Is het terecht dat verantwoording door psychiaters over bestede gelden teveel gevraagd is? 

Ik betaal maandelijks mijn premie aan mijn verzekeraar. Dat doe ik zonder aarzeling. Ik vind het Nederlandse systeem dat gebaseerd is op verplichte verzekering en solidariteit niet transparant genoeg, er kan nog veel gewonnen worden met betere efficiëntie, maar het hoort wel bij de betere systemen in de wereld. De gedachte dat er hulp is voor mensen die dat nodig hebben vind ik geruststellend.

Lastig is dat er in elk anoniem systeem nogal wat verspilling kan ontstaan. Als iemand ziek is en hij houdt zich niet aan zijn medicatie betaal ik mee aan zijn zorg, maar doet hij niet alles om de kosten redelijk te houden. Als iemand naar een kwakzalver gaat, heb ik liever dat de betaler (de verzekeraar) zegt dat dat niet op kosten van het collectief mag. Gebedsgenezers en magnetiseurs mogen doen wat ze willen, maar ik hoef er hopelijk niet aan mee te betalen.

Dat wordt wat lastiger voor regulier opgeleide mensen in de medische wereld. Van een psychiater mag je verwachten dat hij deugt: hij heeft een opleiding en begeleidt mensen bij hun psychische klachten. Toch begint hier wel een lastig dilemma te ontstaan. Wat mag je verwachten als verantwoording voor de rekening? Ik geloof best dat negen op de tien psychiaters deugt, waarschijnlijk meer. Maar ik denk dat de eerstelijns psychologische zorg zo'n 70 tot 100 miljoen kost. Daar mag toch wel een verantwoording over komen zou ik zeggen.

Dat verzekeraars vervolgens maar al te graag teveel werk vragen (omdat ze het weinig kan schelen of ze anderen aan het werk zetten) zal zeker waar zijn. In reactie op de verzekeraars zei een psychiater dan ook “de zorgverlener moet de patiënt dienen, niet de verzekeraar”. Of duidelijker: “de dokter moet over zijn patiënt zijn bek houden”. Er zijn dan ook psychiaters die uitsluitend werken voor mensen die zelf de rekening betalen. Verzekeraars moeten dan ook zonder enige vraag alle rekeningen moeten betalen. Natuurlijk moet je een vorm van verantwoording zoeken die recht doet aan de privacy. Maar tegelijk wil ik toch dat iemand die goed betaald krijgt verantwoording biedt voor het betaalde werk.

Daarom is op die reactie nogal wat af te dingen. Wij betalen met zijn allen voor die psychiater. Dat doen we graag, maar het is dan toch niet zo dat hij niets met ons als betalers te maken heeft.

Mijn stelling is juist omgekeerd: als je niet controleert zal dat op termijn leiden tot het verdwijnen van collectief gefinancierde zorg. Ook psychiaters moeten zich kunnen verantwoorden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten