Een van de veel gemaakte fouten bij het
nemen van beslissingen is het zoeken naar informatie die jouw gedachten
bevestigt. De zogenaamde confirmation bias: voorkeur voor bevestiging, of
bevestigend vooroordeel. Voorkeur voor bevestiging is een bekende denkfout. Je
hebt de neiging te letten op en te zoeken naar wat de eigen overtuiging
bevestigt en daarbij negeer je zaken die jouw overtuiging tegenspreken, sterker
je zoekt er niet naar en als het er is leg je het gemakkelijk weg. Dat gebeurt
het gemakkelijkst in publieke organisaties
Bevestiging zoeken en creatieve
destructie
Aan de
confirmation bias zijn bedrijven failliet gegaan. Dat is meteen een bevestiging
van de goede creatieve destructie van de markt. Als je alleen bevestiging zoekt
en belangrijke veranderingen in voorkeur negeert, wordt je afgestraft. Als
Albert Heijn iets verkeerd doet en negeert wat een concurrent wel oppakt, dan
wordt dat heel duidelijk in de cijfers. Toen tien procent van de klanten van
Albert Heijn de winkel te duur vond, haalde dat zelfs alle kranten. Negeren ze
signalen dan gaan bedrijven ten onder in creatieve destructie.
Publieke sector wordt minder gestraft
In de publieke
sector ligt dat anders. Daar is geen markt die je afstraft. Nu zullen jullie
zeggen dat een gemeente die zaken negeert gestraft wordt door de kiezers. Zo
werkt het inderdaad vaak. Zeker nu kiezers minder trouw zijn aan hun partij. Helaas
werkt het lang niet altijd zo, bovendien heb je al vier jaar nodig voor die
verandering. Maar het punt is helaas dat die kiezers ook nogal eens gevoelig
zijn voor confirmation bias. Als tien procent van de kiezers ongelukkig zijn op
een bepaald punt, is negentig procent er niet ongelukkig mee. Dat is een
geruststelling. Maar die 90 % kan best een confirmation bias hebben of kan
gewoon prima leven met iets wat 10 % van de mensen niet leuk vindt.
In publieke organisaties kan het bevestigend vooroordeel woekeren. Al was het maar omdat de sector een bepaald type mensen aantrekt dat vertrouwen heeft in een oplossing van de overheid bijvoorbeeld.
In publieke organisaties kan het bevestigend vooroordeel woekeren. Al was het maar omdat de sector een bepaald type mensen aantrekt dat vertrouwen heeft in een oplossing van de overheid bijvoorbeeld.
Neem de
liberalisering en de manier van werken van de EU. De liberalisering bracht
economische groei. Nederland heeft een handelsoverschot, het geld stroomt
binnen, alle reden om blij te zijn met de liberalisatie. Maar de banken
misbruikten hun vrijheid. De beweeglijkheid nam toe, risico’s waren zo
verbonden dat niemand meer goed zicht had. Ondertussen betaalden de lager
opgeleiden in Nederland de kosten van de liberalisatie. Zij hadden het eerste
last van concurrentie van goedkopere Polen, van de import uit China. En de
veranderingen die opkwamen in de armere wijken, met mensen die nieuw waren en
weinig integreerden, bleven tot die wijken beperkt.
De boosheid op
de EU heeft daar ook mee te maken. Ja, natuurlijk werd de Europese grondwet
weggestemd, maar de mensen hadden het gewoon niet goed begrepen.
Het gebeurt ook in minder prominente
gevallen
De nota waar
aan vast gehouden wordt, de bureaucratie om iets gedaan te krijgen. Niet direct
roepen om politie en eerst andere interventies proberen. Vaak zie ik dat het
nodig is. De publieke sector moet gedegen zijn en niet failliet gaan.
Een rechte rug
houden als groepen verschillende belangen hebben en de politiek de doorslag
moet geven. Het is allemaal best waar.
Maar het zoeken naar bevestiging en negeren van tegendeel is menselijk en niets
menselijks is de publieke sector vreemd. Dus moet je tegenspraak naar binnen halen.
Hebben die mensen met die volstrekt andere invalshoek gelijk? Het wil niet
zeggen dat de andere oplossing beter is, maar houd er rekening mee.
Tegendenkers,
second opinion, dwarsliggers
Nodig
tegendenkers uit, wees open over je aannames en stel ze ter discussie. Wat ooit een goed besluit was, kan verkeerd gaan. Wat ooit een terechte aanname leek, kan verkeerd zijn of gewijzigd. Bij financiele instellingen lopen nerds rond die (omdat er grote risico's zijn), als vaste taak hebben om zeer ingewikkelde risicoanalyses en risicomodellen te toetsen op zo'n bevestigend vooroordeel. Waarom zitten die niet in de publieke sector?
Wie
nooit last heeft van het bevestigend vooroordeel werpe de eerste steen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten