maandag 25 november 2024

Laat burgers de resultaten bekijken!

Er wordt veel beleid gemaakt, vaak op basis van gevoel dat iets gaat helpen. We kennen de toeslagenaffaire, het UWV staat nu in de belangstelling. Er zijn fouten gemaakt in de uitvoering. Deze zomer zei het UWV nog dat de regels rond de Wajong-uitkering te ingewikkeld zijn en daarom eenvoudiger moeten. Een deel van de mensen met zo'n uitkering houdt daardoor te weinig geld over om goed van rond te komen. Hoe komt het dat er politiek veel gesproken wordt over bestaanszekerheid, over wonen, over gezondheid, maar dat de uitvoering blijft vastlopen?

Drie problemen
Het eerste probleem: de politiek heeft veel te vaak het idee dat het vooral gaat om een besluit. Je moet de stemming winnen, een meerderheid halen, dan is het opgelost. Dat idee is hardnekkig. Het tweede probleem is het politiek primaat: de politiek heeft het voor het zeggen, ambtenaren moeten niet te moeilijk doen. De mensen die weten hoe het in de uitvoering gaat hebben daardoor geen stem. Dat gebeurt al bij het maken van beleid, maar meer nog bij de politieke besluiten. Er zijn waarschuwingen dat beleid het bij de rechter niet houdt, dat de uitvoering te ingewikkeld is, dat mensen door de bomen het bos niet meer zien. De uitvoering loopt vast. Het derde probleem: resultaten krijgen minder aandacht dan beleid. Signalen van organisaties en burgers dat het niet goed loopt dringen niet door. 

Verantwoording en rekenschap
Ooit startte ik de stichting Rekenschap om te zien wat de resultaten van beleid zijn. Ik zag veel aandacht voor budget, politiek en geld en weinig voor wat in de samenleving uiteindelijk het resultaat was. Ik kwam van de Consumentenbond waar men bij uitstek niet kijkt naar goede voornemens en mooie reclames, maar gewoon: wat is het resultaat. Daar is nog steeds behoefte aan, misschien nu nog wel meer dan vroeger! Dat doet afbreuk aan het gezag van de overheid.

Nu dus de resultaten van uitvoering
De Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) stelt het zo: “Nu is het Haagse politieke spel leidend, en de uitkomst daarvan zorgt in de praktijk voor problemen.” De ROB heeft onderzocht wat er misgaat in het web van goede bedoelingen van politici, ambtenaren, uitvoeringsorganisaties en burgers. De raad stelt dat er drie hardnekkige weeffouten in het systeem zijn:

  • Uitvoerders worden gezien als ondergeschikt,
  • Uitvoerders hebben te weinig ruimte om zelf morele keuzes te maken om in te spelen op situaties in de praktijk, en
  • Uitvoerders staan op afstand van de plekken in Den Haag waar de belangrijkste beslissingen worden genomen.

Noodrem
Een van de interessante aanbevelingen is het instellen van een noodrem. Er moet een noodrem zijn voor uitvoerende organisaties als beleid dreigt te worden ingevoerd dat onuitvoerbaar is; of beleid dat strijdig is met beginselen van behoorlijk bestuur.

Het is natuurlijk breder dan alleen de uitvoeringsorganisaties. Het is duidelijk overheid niet meer wegkomt met top-down beleid. Niet alleen het perspectief van de grote uitvoeringsorganisaties moet tellen, maar ook van individuele burgers en maatschappelijke organisaties.

Laat burgers meekijken! Burgerberaden over resultaten
Mijn pleidooi is burgers vaker te laten kijken hoe beleid uitpakt in de praktijk. Je kunt burgers loten om te kijken naar resultaten. Af en toe wordt je opgeroepen als burger mee te kijken naar de uitvoering. 

Waarom alleen burgerberaden over wat we gaan doen? Wat er van terecht is gekomen is misschien veel belangrijker! Reken maar dat de politieke aandacht voor verantwoording en resultaten dan ineens veel groter wordt.

ROB Naar een uitvoerende macht


 Eerdere post:

  Het lot bepaalt dat jij het bestuur moet controleren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten