Van de Utrechtse professor Albert Meijer
komt de constatering dat een stad tegenwoordig ook gezien kan worden als een Datapolis: een stad waar mensen te maken hebben met data en zouden kunnen
beslissen over data. Nu data steeds belangrijker worden, is het goed te kijken
wat er gebeurt en of er besluiten nodig zijn rond de omgang met publieke (en niet-publieke)
data. Net zoals we besluiten nemen over de ruimtelijke ordening, de
volksgezondheid en het verkeer. Wie neemt die besluiten?
Onontgonnen gebied
Het besluiten over de omgang met data is nog onontgonnen
gebied. We lezen over Facebook en hoe data gebruikt worden om reclamegelden te
kunnen innen. Maar er zijn natuurlijk veel meer data. Als je alle
verkeersbewegingen in de stad op een rij zet, kun je op basis daarvan je beleid
aanpassen. Dat gebeurt ook al. Je kunt bij voorbeeld als het sneeuwt alle
fietsroutes strooien, maar je kunt ook op basis van data besluiten om op
bepaalde fietspaden wel en andere niet te strooien. Fietsers kunnen op twitter of Instagram besluiten bij te dragen aan de effectiviteit van het strooien. Dat scheelt zout,
verzilting en geld. Je kunt dan bijvoorbeeld scholierenroutes voorkeur geven.
Je kunt verkeerslichten beïnvloeden op basis van verkeersgebruikers en kiezen
voor meer doorstroming voor automobilisten of juist voor fietsers of het
openbaar vervoer. Dat gebeurt overigens al. Het zijn alleen geen echte
politieke besluiten, meer technocratische. Politiek blijft belangrijk, want wat doe je in het geval van het strooien met plekken waar ouderen wonen en niet meer naar buiten gaan?
Start eens met
gezondheidszorg
De planning van voorzieningen rond gezondheidszorg (of juist
preventie van zorg) kan verbeteren met gebruik van data. Je kunt op basis van
het aantal rokers, het aantal vereenzaamden of het aantal mensen dat weinig
beweegt besluiten nemen die de volksgezondheid beïnvloeden. In feite gebruik je
verantwoordingsdata over wat de uitkomst is van gevoerd beleid om beleid bij te
stellen.
Heel veel gegevens zijn beschikbaar zonder dat ze gebruikt worden. Zo
kun je op basis van data besluiten om voor de gezondheidszorg
voetgangersvoorzieningen onder de loep te nemen Maar dat soort zaken kan in Nederland
ook handig zijn. Vereenzaming is misschien nog ongezonder dan niet bewegen, ook
dat kan beïnvloed worden door bij de inrichting van de openbare ruimte keuzen
te maken. Dus net als het gebruik van verkeersdata is er een wereld te winnen
om het beleid bij te stellen (of eindelijk op te zetten).
We zijn allemaal
dataproducenten
Het interessante van de data is dat er mooie combinaties
mogelijk zijn. Zo wordt in de wijk Ruwaard in Oss gekeken naar wat
verzekeraars, woningcorporatie, zorgverleners, gemeente en bewoners kunnen doen
om mensen met problemen te helpen. Hier is sprake van een wijkbegroting of netwerkrekening, zoals
ik die eerder beschreef. Zou je uitgaan van centrale sturing, dan blijven
gemeentelijke data gebruikt door de gemeente. Maar ook de data van de
corporatie, dienstverleners en verzekeraars blijven door henzelf gebruikt worden.
Dat is zonde en kost geld, want je versterkt elkaar niet. Zo kan de gemeente,
de corporatie en de zorgverzekeraar los van elkaar zien dat een bepaald gezin
veel kost.
In de wijk Ruwaard in Oss hebben ze activiteiten in een gezamenlijke
organisatie gezet onder toeziend oog van de wijkbewoners. De reden daarvoor is
dat je moeilijk los van elkaar kunt werken. Er is een netwerk van diverse
organisaties die in de wijk betrokken zijn. De corporatie ziet dat iets niet
goed gaat met een bewoner omdat de huur niet betaald wordt. Vaak is het niets,
maar soms is er sprake van verwaarlozing of andere problemen. Dan is het wel zo
handig als anderen die hier kunnen helpen ook aan het werk kunnen. Dat kan in
schuldhulpverlening zitten, maar ook in verslavingszorg of medische zorg.
Vroegsignalering spaart kosten, want als je snel bent kun je
nog wat doen. Zulke situaties kunnen ook bekend raken bij overlast, waarbij de
buren klagen bij de corporatie om vervolgens te merken dat in een gezin de
problemen te hoog zijn opgelopen. Burenoverlast zorgt naast ergernis ook voor
meer medicijngebruik: slaappillen, kalmeringsmiddelen.
Huh? Is dat ook big data? Lost de corporatie die burenoverlast op met behulp van een buurtconciërge, dan zou de verzekeraar daarmee geld besparen. Zo kun je ook aan andere organisaties denken. De schuldhulpverlening die de corporatie lange huurachterstanden bespaart is nog het simpelste. Het mooie van Ruwaard is dat op basis van data berekend kan worden wat de verzekeraar bespaart als een probleem vroeg wordt gezien en opgelost. De verzekeraar betaalt dat aan het eind van het jaar in de pot voor Ruwaard. Hier worden niet eens databestanden overgedragen en gekoppeld. Welzijnsorganisaties die er op tijd bij zijn werken ook goedkoper, je kunt per ingreep berekenen hoeveel het kost en uit vergelijking met andere wijken en het verleden zien of je goedkoper uit bent. Wie wat kan doen, doet wat en wie ervan profiteert betaalt wat op basis van eigen generieke data.
Huh? Is dat ook big data? Lost de corporatie die burenoverlast op met behulp van een buurtconciërge, dan zou de verzekeraar daarmee geld besparen. Zo kun je ook aan andere organisaties denken. De schuldhulpverlening die de corporatie lange huurachterstanden bespaart is nog het simpelste. Het mooie van Ruwaard is dat op basis van data berekend kan worden wat de verzekeraar bespaart als een probleem vroeg wordt gezien en opgelost. De verzekeraar betaalt dat aan het eind van het jaar in de pot voor Ruwaard. Hier worden niet eens databestanden overgedragen en gekoppeld. Welzijnsorganisaties die er op tijd bij zijn werken ook goedkoper, je kunt per ingreep berekenen hoeveel het kost en uit vergelijking met andere wijken en het verleden zien of je goedkoper uit bent. Wie wat kan doen, doet wat en wie ervan profiteert betaalt wat op basis van eigen generieke data.
Wat gebeurt er in
mijn stad Utrecht?
In Utrecht blijken ook wijken waar meer met gezondheidszorg
moet gebeuren dan in andere wijken. Je ziet namelijk dat de ene wijk veel
minder hulp nodig heeft dan de andere, want in welke wijk begin je? Dat is al
bekend overigens: bewoners in Tuindorp, Voordorp en Wittevrouwen leven
gemiddeld 72 jaar in goede gezondheid; in Overvecht is dit slechts 60 jaar.
Tussen Tuindorp en Overvecht ligt slechts een spoorlijn. Dat kun je niet
negeren in je stad!
Zo zien we dat over gezondheid veel meer mogelijk is als
data gebruikt worden. Dat zijn allemaal besluiten die onderdeel zouden moeten
uitmaken van de politieke arena.
Welke politieke
arena?
De volgende vraag is natuurlijk: welke politieke arena?
Albert Meijer ziet voor het sturen met data drie mogelijke vormen
- Cockpit: het bestuur van de stad is
slim voor de burgers. Discussies worden dan meer technocratisch gevoerd of
worden door de gemeenteraad de politieke arena in getrokken. De data zijn
centraal, de sturing is centraal
- Hybride datapolis: Hier gaat het om
samenwerking van het bestuur met met burgers en bedrijven. Data faciliteren
centrale en decentrale sturing
- Vogelzwerm: er is geen bestuur dat er
over gaat, de stad is slim door de burgers
Data worden niet centraal gebruikt maar decentraal door burgers en
bedrijven.
Het voorbeeld van Ruwaard pleit voor een hybride model. Maar
eigenlijk moeten we vooraf al de keuze maken: welk model willen we kiezen?
Datagesprek
In gesprek met Albert Meijer kwamen we zo op de suggestie om precies dat eens een keer
te bespreken: een gesprek over Utrecht als datapolis. Met gesprekstafels over
de zorg, dat zou een mooi begin zijn. Dan kan het jaar erna gesproken worden over data en duurzaamheid of data en verkeer. Nodig niet alleen bewoners uit, maar ook
partijen die eigen data hebben. Hoe kun je samenwerken zonder de privacy bij
het gebruik van de data te schenden?
In de afgelopen periode heeft mijn gemeente stadsgesprekken georganiseerd. Over eenzaamheid, fietsen, integratie van vluchtelingen en het stadscentrum. In de komende periode zou ik daar een stadsgesprek over de Datapolis aan toevoegen.
P.S. Data en verkeer: dit gaat er gebeuren, het gebeurt al in China.
In de afgelopen periode heeft mijn gemeente stadsgesprekken georganiseerd. Over eenzaamheid, fietsen, integratie van vluchtelingen en het stadscentrum. In de komende periode zou ik daar een stadsgesprek over de Datapolis aan toevoegen.
P.S. Data en verkeer: dit gaat er gebeuren, het gebeurt al in China.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten