Het is een bekend psychologisch
mechanisme. We zijn eigenwijs en geloven we maar al te vaak in onze
eigen voortreffelijkheid. We zijn netter dan anderen en we vinden dat
anderen beter moeten luisteren. Dat geldt voor professionals in
overleg met bewoners én voor bewoners in overleg met professionals.
Hoe gaat dat bij de vernieuwing van de democratie?
Ik kom daar op omdat ik op een
bijeenkomst van Democratic Challenge een sessie leidde over checks
and balances, in mijn woorden: teugels en tegenwichten. Het viel mij
op dat het lastig was in de sessie te spreken over tegenwicht: het onderwerp.
Want ik merk dat veel vernieuwers nogal overtuigd zijn van hun eigen
voortreffelijkheid. (ik vind ook van mijzelf dat ik vaak goede ideeen
heb, dus ik sluit mezelf niet uit)
Vooraf alles goed inregelen en je
hebt geen tegenwicht meer nodig?
Eigenlijk zijn de democratische
vernieuwers vooral bezig om vóórdat een gemeenteraad besluit
bewoners de kans te geven om mee te praten. Dat is wel zo verstandig:
het is veel lastiger om invloed te hebben als het besluit al genomen
is dan voordat het besluit vastgelegd is. Maar in het enthousiasme
daarover, wordt wel vergeten dat niet iedereen meedoet in die
discussie over wat er moet gebeuren. Bovendien wordt vergeten dat ook
een goed besluit wel eens onverwachte vervelende effecten kan hebben.
Mijn boodschap is dan ook altijd om de check niet over te laten aan
goed bedoelende vernieuwers, maar ook te rekenen op kritische en soms
zeikerige bewoners en immer kritische journalisten.
Kritische journalisten, vasthoudende
bewoners, klagers en zeikerds
Die kritische journalisten en zeikerds
horen bij de democratie. Met als aantekening dat de onafhankelijke
lokale journalistiek zo goed als verdwenen is.
Hoe zorgt de vernieuwde democratie voor
de tegenspraak, het de waarheid spreken tegen de macht?
Niet de macht aan het volk, maar
teugels en tegenwichten
Wat wij onder democratie verstaan is
namelijk niet de macht aan het volk. Er zijn tegenwoordig weinig
landen die zich nog niet een democratie noemen. Ook in Noord Korea
heet het volk aan de macht te zijn: de democratische Volksrepubliek
Korea is de officiële naam. En als regeringsleiders gekozen worden
met 90 procent van de stemmen zeggen wij hier al dat er iets niet
klopt.
De essentie van de Westerse democratie is namelijk niet dat de
leiders precies doen wat "het volk" wil, maar dat er een
machtsevenwicht is tussen individu en collectief, een machtsevenwicht
tussen instituties en dat een gewone man of vrouw zich net zo goed
aan de wet moet houden als een invloedrijk politicus en dat
regeringsleiders waar we genoeg van hebben zonder bloedvergieten aan
de kant gezet kunnen worden.
De machten die een tegenwicht hebben, functioneren beter. Dus denk aan onafhankelijke rechtspraak, kritische kranten die de kans krijgen hun
kritiek te uiten, onafhankelijke instituties zoals de Rekenkamer die
narekenen of de resultaten die de regering zegt te behalen ook
daadwerkelijk behaald worden en of er niet onvermoede nare effecten
zijn: tegenspraak draagt bij aan de regeringsvorm die we inmiddels
democratie zijn gaan noemen.
Er zijn volop mogelijkheden
In mijn sessie kwamen gelukkig wel
methoden binnen die kunnen helpen om tot tegenwicht uit te lokken.
- Jongeren maken video blogs. In Voorst kregen jongeren ruimte om met eigen video's te laten zien wat er gebeurt. Het leidde tot Voorst onder de loep. https://www.youtube.com/watch?v=Y2Mypq4oxsk
- Wethouder vragen om huiskamerbezoek. In Zwijndrecht bedacht de wethouder dat het goed is ruimte te geven aan bewoners om reacties te geven, waarbij ze niet naar de raadsvergadering komen. Maar moet de wethouder dan zelf bij iedere klager langs? Nee. Wie de wethouder wil spreken moet zorgen dat er ook 4 andere bewoners gevonden worden die ook over dat probleem met de wethouder willen praten. Dan is het dus niet zomaar iets.
Het zijn een paar voorbeelden om uit te
nodigen tot tegenwicht, waarbij mensen hun eigen vorm mogen kiezen
en het niet nodig is om het stramien van de gemeente over te nemen om
kritiek te uiten. Er zijn heel veel meer vormen, tot aan de bouwkeet neerzetten op de markt en daar als wethouder spreekuur houden.
Rekenkamers, burgervisitaties en
meer
Overigens kun je ook als gemeente veel
binnen het huidige stelsel doen om een vaste vorm van tegenwicht te krijgen. Een kritische rekenkamer serieus
nemen helpt bijvoorbeeld ook al. Zelf hielp ik de gemeente Oude
IJsselstreek met een burgervisitatie: door bewoners die hun sporen
buiten het gemeentelijk apparaat en de politiek verdienden te laten reageren op de
organisatiewijziging van de gemeente.
Bovendien bracht Democratic Challenge net een publicatie uit: een handreiking voor burgeraudits. Daarbij krijgen burgers de
mogelijkheid om onderzoek te nemen en de bevindingen te presenteren
aan de gemeenteraad. Ik zag hem nog niet online. Binnenkort meer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten