vrijdag 27 september 2013

Brief van de Belastingdienst? Niet begrijpen, gewoon betalen!

Krijgt u een brief van de Belastingdienst? Dan moet u ook als goed opgeleide lezer geen tijd vuil maken aan het begrijpen, gewoon betalen. Dat scheelt tijd. 
 
Trouwe lezers weten dat ik niet schrik van een paar brieven van de belastingdienst. Ik ben zelfstandig. Ik weet dus dat deze dienst soms drie brieven achter elkaar stuurt, omdat dat voor hen goedkoper is. Maar vandaag was het toch weer erg vreemd. De derde brief dan. (Tussendoor krijg ik uiteraard ook brieven over mijn inkomstenbelasting en de BTW)

Mijn zoon heeft per 1 augustus geen buitenschoolse opvang meer. Dat heb ik doorgegeven via de site met digid*) . Affijn, ligt allemaal bij mijn mapje kinderopvangtoeslag. Als je geld krijgt mag je er wel wat voor doen. Even later kreeg ik netjes een bericht dat het gewijzigd was. Mooi! Daarna begreep ik het niet meer zo goed.

– Ik kreeg op 17 september een brief dat ik 868,00 moet terugbetalen wegens teveel uitbetaalde kinderopvangtoeslag 2013. “Beschikking” stond er op. Leek mij veel, maar ik heb als zelfstandige elk jaar een ander inkomen, dus ik ben er aan gewend. Netjes betaald natuurlijk.
– Vervolgens kreeg ik op 18 september een brief dat ik het bedrag ook in 24 termijnen kon betalen. Maar ik had al betaald.
– En vervolgens krijg ik vandaag een brief dat de “voorschotbeschikking” verkeerd was. Ik ben inmiddels gewend dat ik goed moet lezen waar het over gaat en neem dan aan dat het niet over hetzelfde gaat. Of toch wel? Ze zijn bij de dienst namelijk heel precies, maar een voorschotbeschikking gaat vast om een beschikking rond een voorschot.


Nu moeten jullie weten dat de Belastingdienst soms heel streng is. Ik heb eens bij het overmaken van een bedrag het twaalfcijferig nummer op de acceptgiro verkeerd ingetypt. Daar kunnen de computers natuurlijk geen chocola van maken. Dan weten ze niet waar dat bedrag voor bedoeld is. Toen kreeg ik het geld meteen teruggestort + een boete omdat ik niet had betaald. Logisch, vanuit het computerperspectief.

Ik geloof dus dat ze mij teveel hebben laten terugbetalen en dat ze mij te weinig (of teveel) kinderopvangtoeslag voor september of oktober hebben uitbetaald. Kan ik mee leven, want ze corrigeren het. 

Gaat de Belastingdienst mij nu een boete betalen voor de tijd die ik kwijt ben om alles te begrijpen? Dat zou wel consequent zijn: als ik een fout maak krijg ik ook een boete. Ik vrees van niet. “Wij maken uiterlijk 4 oktober de kinderopvangtoeslag over die u op 20 september te weinig kreeg. Hebt u teveel betaald dan verrekenen wij dat met de toeslag die u nog gaat ontvangen” En ze bieden netjes excuses aan. Ach iedereen kan fouten maken en bij de Belastingdienst vertrouw ik er op dat ze het weer goedmaken.

Je kunt beter maar een domme onderdaan spelen
Je moet het blijkbaar niet willen begrijpen. Gewoon betalen en afwachten wat voor acceptgiro je krijgt. Maar voortaan kan ik beter niet doorgeven dat mijn kind geen bso meer heeft. Beter is om af te wachten wat ze aan het eind van het jaar zeggen dat ik moet terugbetalen. Scheelt weer een stapel brieven. En de tijd om ze te begrijpen.En het scheelt de Belastingdienst ook veel werk. Kunnen ze volstaan met een strenge brief dat ik mijn wijzigingen te laat had doorgegeven.



*) Dat digid heb ik alleen voor deze zorgtoeslag, want ik kan er niet mijn inkomstenbelasting en premies mee betalen, dat gaat anders omdat ik zelfstandige ben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten