Gemeenten en andere overheden weten het
niet, maar ze hebben een belangrijke bijeenkomst gemist. Ze waren
overigens niet uitgenodigd, maar wat was het goed geweest! Een
bijeenkomst over vertrouwen, elkaar begrijpen, begrijpelijk en
persoonlijk antwoord geven en wel communiceren als het moet en niet
communiceren als het niet moet.
Ik was donderdag op een bijeenkomst van
de Keurmerkverzekeraars naar aanleiding van een onderzoek naar de
overlijdensrisicoverzekering. Nu staat het woord
overlijdensrisicoverzekering voor “je mag gerust in slaap vallen”
en een mooi scrabblewoord. Maar dat was niet waarom overheden er veel
te leren hadden. De bijeenkomst ging over heldere taal, goed
communiceren en begrijpelijke brochures en formulieren.
Passie om goed en begrijpelijk te informeren
Mensen afkomstig van 24 verschillende
verzekeraars bespraken met elkaar hoe ze er voor zorgen
dat de klanten goed en begrijpelijk geïnformeerd worden. Dat gaat dan
over telefoon, mail, whatsapp, website en brieven. Concurrentie
speelde nauwelijks, want er waren velen die eerlijk verzuchtten dat ze het
nog niet genoeg in de vingers hadden en dat het nog steeds voorkwam
dat medewerkers een brief bij elkaar knippen en plakken zodat het
resultaat een vreemde brief was met alinea's in verschillende stijl.
Ik zag een enorme passie om klanten goed te informeren en tegelijk
begrip voor hoe moeilijk dat in de organisatie is te regelen.
Wat waren bevindingen die voor de
overheid interessant waren?
- Centraal aangestuurde verzekeraars slagen er beter in om gezamenlijk en met alle onderdelen de begrijpelijkheid te verbeteren
- Centrale aansturing gaat niet zonder persoonlijke aandacht, persoonlijke trainingen en uitwisseling op de werkvloer. De basis kan niet zonder centraal en centraal kan niet zonder de basis
- Naast training is er coaching nodig om snel te helpen en de weg naar verbetering in te zetten
- Er is blijvende aandacht voor heldere communicatie nodig, anders zakt het weg.
Werkvormen
Wat was een leuke werkvorm? Delta Lloyd
/ NN vertelde hoe ze daar in een week enorme aandacht en directe
verbetering hadden georganiseerd door middel van “Het Glazen Huis”.
Een week werden diverse standaardbrieven doorgenomen en verbeterd.
Vanuit alle onderdelen zaten mensen in het Glazen Huis om als
taaldokter brieven te herschrijven. Er waren klanten uitgenodigd om
direct feedback te geven. Er was een taalaward voor de beste
suggestie. Tijdens de Week van de Taal is er ook geld ingezameld voor
de Stichting Lezen en Schrijven: directies deden een donatie per
herschreven tekst. Echt een aanrader!
Verder hoorde ik suggesties om degene
die in een team het meest gevoel heeft voor heldere taal de anderen
te laten coachen, prijzen in te stellen voor de beste brief en alles
maximaal in 240 woorden te doen. Kopjes in brieven als stijlvorm is
goed, maar om het iedereen te laten doen is daar ook aandacht voor
nodig. Dat alles getest wordt bij klanten spreekt voor zich.
Medewerkers moeten hulpinstrumenten krijgen, maar de organisatie moet ze ook durven los te laten en zelfstandig hun werk laten doen. Organisaties die hoog scoren op klanttevredenheid doen dit namelijk ook en met resultaat.
Medewerkers moeten hulpinstrumenten krijgen, maar de organisatie moet ze ook durven los te laten en zelfstandig hun werk laten doen. Organisaties die hoog scoren op klanttevredenheid doen dit namelijk ook en met resultaat.
Een laatste tip: het helpt als de
organisatie weet dat eens in de zoveel tijd getoetst wordt of de
brieven, telefoongesprekken en mails nog steeds goed leesbaar zijn.
Mijn handen jeuken om dat ook te doen bij Belastingdienst, UWV en
CAK, maar ook bij de redelijk werkende gemeenten.
Vergeet niet: als mensen je niet
begrijpen, gaan ze je niet vertrouwen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten