Iedereen maakt fouten. Fouten maken
is menselijk. Zelfs het meest excellente bedrijf maakt fouten en zo
niet, dan heeft dat bedrijf niet geprobeerd om sneller, beter of
bijzonder te presteren. Wil je in je bedrijf nooit fouten maken
dan krijg je dan
een soort overheidsbureaucratie, want in overheidsorganisaties zie je
dat uit angst voor vragen van politici vooral gestuurd wordt op geen
fouten maken. Beter is om te leren van wat er fout gaat. Hoe doe je
dat?
Gisteren was ik in Arnhem bij de
presentatie van het onderzoek van Stv onder keurmerkverzekeraars over
“klacht en feedbackmanagement”. Een dag waar ook overheden veel
hadden kunnen leren, maar verzekeraars ook veel leerden van elkaar.
Niet de klachten, maar de signalen
Mij viel op dat het al lang niet meer
gaat over klachten. Het gaat over het steeds op tijd opvangen van
signalen, of ze nu een klacht heten of niet, en daar lering uit
trekken. De klachten zelf komen bij klachtcoördinatoren.
Klachtbehandelaars zijn goed opgeleid, hebben de juiste eigenschappen
voor de behandeling van klachten en ervaren doorgaans voldoende
ruimte om de klacht voor de klant goed af te handelen. Kortom:
verzekeraars hebben van klachtbehandeling een vak gemaakt.
Minder goed scoorde het zijn van een
lerende organisatie: hoe zorg je dat je leert van àlle signalen.
Want hoeveel mensen klagen er echt? Vandaar dat alle signalen
zorgvuldig opgevangen worden, met de mogelijkheid om er achter te
komen wat echt belangrijk is, welke verbeteringen je kunt aanbrengen
en hoe je zorgt dat iedereen daar aan meedoet. Hoe ga je om met de signalen op twitter en facebook: ongeordend, onduidelijk, ongenuanceerd, maar met mogelijk plotseling oplaaiende maatschappelijke discussies? Hoe ga je om met een medium dat klagers naar boven haalt en tevreden klanten uit beeld doet verdwijnen?
Laagdrempelige e-learnings
Dan is er veel te leren van
verzekeraars. In het onderzoek scoorde DAS het best. DAS werkt
bijvoorbeeld met e-learnings. Deze laagdrempelige vorm van leren via
internet is beschikbaar voor alle medewerkers. Welke gemeente
organiseert het gebruik van dergelijke korte leermiddelen voor medewerkers om op
goede manier klantsignalen op te vangen en er wat mee te doen? Herken
je altijd de signalen? Doe je er iets mee? Verbeter je je
luistervaardigheid? Weet je waar je op filtert als je iemand hoort?
Leef je je in in het perspectief van de ander?
Behandel de klant zoals je je moeder
zou behandelen
Ook een interessante tip was om
medewerkers een familielid te laten kiezen die ook klant was van het
bedrijf om te benadrukken dat je de klant net zo goed moet behandelen
als je eigen moeder. En verdraait: gedurende deze actie ging de
klantentevredenheid flink omhoog!
Nog een leuke: organiseer een dag rond
een belangrijke klantenreis (de ervaringen van een klant die bijvoorbeeld schade heeft, meldt en iets moet laten repareren). Ga met
alle betrokkenen (collega's, enkele eindgebruikers, leveranciers) bij
elkaar zitten (de collega's de hele dag, de externen alleen het
lunchuurtje). Bekijk de ervaringen, signalen en mogelijke
oplossingen. Leg deze voor aan de klanten en vraag hun oplossingen
en de reacties op jouw oplossingen, werk daarna diezelfde dag de oplossingen uit en
maak afspraken..
Niet alleen online, maar echt
contact als het belangrijk is
Het viel mij op dat OHRA (de gastheer deze dag) die heel veel
online deed en doet, nu juist meer ook belt en zo direct contact
heeft. Je moet het goede inzicht in de klant hebben om te weten wanneer
onpersoonlijk massa-werk het beste is en wanneer echt persoonlijke
aandacht geboden is en het verschil maakt. Dat had PGGM ook gezien:
het pensioenbeheer is weliswaar heel makkelijk voor de beheerder als
het online gebeurt, maar hoeveel klanten snappen het en willen het
online regelen? Steeds moet je iets organiseren om terug te gaan naar
de klant en in de huid te kruipen van de klant om er achter te komen
wat er echt gebeurt.
Stel de logica van je eigen werk
steeds ter discussie
Als je geen signalen oppikt komt steeds
meer jouw eigen werk en manier van werken centraal te staan en wordt
de klant een incident dat jouw fijne werk verstoort. Iemand merkte
op: “kijk vooral hoe logisch het was dat een fout gemaakt werd en
pak dat aan!”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten