De invloed van telefoon, auto en zeker
de boekdrukkunst was groot. De invloed van internet gecombineerd met de smartphone mogelijk groter.
Waar de eerste aandacht uitging naar beschikbaarheid van informatie
voor iedereen en democratisering, gaat nu meer aandacht naar framing,
ophitsing en overdreven aandacht voor tweets. Is dat vooral meer
directe communicatie of gaat het dieper?
Computerspelletjes als nieuwe dominante werkwijze
Baricco stelt in “The Game” dat in
de nieuwe wereld elk product, mens of dienst het genetisch erfgoed
van computerspellen in zijn DNA nodig heeft om te overleven: mooi
uiterlijk en vormgeving, snelle probleem-oplossing , snelle
bevrediging, steeds moeilijkere levels als erkenning, leren door te
proberen en niet door te studeren, onmiddellijke beschikbaarheid en
groeiende erkenning als “expert” door een puntentelling. Zoals vroeger alles als machine werd geinterpreteerd, wordt nu alles naar een spel geinterpreteerd.
Dat is nogal wat. Ook omdat de mensen
die hier niet in meegaan mopperend langs de kant komen te staan. Wie
niet meedoet, ontvangt weinig begrip. Of is gewoon te laat in zijn
reactie. “Slow politics is naief en een list van de elite”, zo is
het frame. En hoezeer het een frame is, afwachten en nog eens rustig
uitleggen is een vroeger vaker door bestuurders gekozen oplossing die niet meer kan. (ondanks dat even de kat uit de boom kijken soms best te overwegen is).
Burger als gamemaster
De houding als burger en politiek dier
verandert hierdoor. Als internet en de telefoon het leven snel,
makkelijk en overzichtelijk maakt, dan raken we daar aan gewend. Net
zoals het leven als klant ons gewend maakt aan bedrijven die ons
serieus nemen, nooit tegenspreken en niet op onze eigen
verantwoordelijkheid aanspreken, zo verwachten we nu van onderwijs,
reizen of eten dezelfde snelheid, overzichtelijkheid, gemak als van
de smartphone? Dat gaat verder dan het worden van een klant van de
politiek. Let me entertain you, wordt de nieuwe werkwijze.
We hebben de weg van The Game gekozen.
Dit spel definieert nieuwe structuren, nieuwe regels en suggereert
dat we eigen baas zijn. Terwijl zelf besluiten vraagt om verkennen
van de problemen, zoeken naar tegenstemmen, letten op gevolgen en
evalueren. Op een of andere manier moeten we dat toevoegen aan de
nieuwe regels.
Leer van verkeerde besluiten
Als je één ding van de reclame en marketing leert is dat snel besluiten leidt tot verkeerde beslissingen, de koper mag niet te lang heroverwegen en gevolgen doorzien. Na het kopje koffie direct de keuken bestellen
is een dure keuze, maar wel lekker snel en met aandacht voor jou.
Meer rekenschap over de keuzen, leren van elkaars fouten, mensen niet
alleen betrekken bij het besluit, maar ook bij de evaluatie: dat
hoort wat mij betreft bij de nieuwe regels van het spel.
The Game Alessandro Baricco
Geen opmerkingen:
Een reactie posten