vrijdag 23 april 2021

Forum voor democratie wil niet dat u dit ziet!

 “Gewoon. Bloot.” is een programma op NPO 3 dat ik zeker kan aanbevelen. Het wordt uitgezonden op zondagavond en is bedoeld voor kinderen, maar zeker ook de moeite waard voor volwassenen. Nog 3 afleveringen te gaan. Wij zijn het gaan kijken nadat Thierry Baudet er een tweet aan had gewijd.  Hij tweette er over voor het programma begon, dus had het nog niet gezien. Hij wilde vooral ingrijpen om te voorkomen dat mijn dochter of ik het zou zien.



Baudet
Voor de mensen die Baudet niet kennen: hier een foto die hij van zichzelf op instagram postte: 

Het is interessant je af te vragen wat deze ophef zegt over Thierry Baudet of het programma. Presentator Edson da Graça wil vooral informatie over het menselijk lichaam geven en laten zien dat elk lijf anders is. Kijk je naar het programma, dan zie je dat het inderdaad daar aan voldoet. Het is met respect gemaakt, er wordt steeds gewaarschuwd om nooit zelf je naakte lichaam te laten zien. Thierry Baudet ziet er promoten van pedofilie in.

Ik dacht ach, bij Open en Bloot (uit 1974 en 1975, seksuele voorlichting door de Vara) was er ook #ophef, blijkbaar hoort dat er bij. 

Ik verbaasde mij er wel over wat ik op twitter zag. Veel positieve berichten, maar bij negatieve berichten kreeg je altijd het idee dat ze het programma niet hadden gezien. Tot aan deze die opriep om mij uit de ouderlijke macht te ontzetten: 


Van klachten over beelden naar roep om niet aan anderen te tonen
Maar ik zag pas een artikel in de Guardian"Waarom klagen Britten meer over wat er op TV is?".  Daarin wordt opgemerkt dat er toenemend geklaagd wordt over programma's die men zelf niet heeft gezien. Er is een botsing tussen de online en offline cultuur. De online cultuur is gewend om de eigen emotie kracht bij te zetten door harder te schreeuwen en verdergaande uitspraken te doen. Die online cultuur dringt nu door en mensen gaan officiële klachten indienen bij de BBC. Die klachten zijn traditioneel consumentenklachten, terwijl de klachten die nu doorkomen burgerklachten zijn: klachten die mensen hebben als burger die mee wil bepalen wat andere mensen mogen zien. 

Dat is precies wat ik in de bovenstaande tweet vond. Iemand die niet zelf geschaad is, maar wil voorkomen dat anderen geschaad worden door iets wat ze waarschijnlijk zelf niet gezien heeft. Dus wat je in je huiskamer bekijkt moet gecheckt worden door de mensen van Forum voor Democratie voor je het kunt zien. Dat wisten we van de SGP, die daarin betrouwbaar en consequent is (nooit een naaktfoto van Kees van der Staaij gezien), maar van FvD gaat dat toch verder. 

Stem je vrijheid terug, en beknot die van de ander!
Forum voor Democratie dat waren de mensen opriepen op hen te stemmen om je eigen vrijheid terug te krijgen. Maar die van anderen moet er wel even onder lijden.   


Gewoon Bloot’ is een remake van het Deense format ‘Ultra smider tøjet’ en is geproduceerd door Warner Bros in coproductie met de NTR en ontwikkeld in samenwerking met Rutgers, Kenniscentrum Seksualiteit. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten