zaterdag 6 oktober 2012

Partij zegt vertrouwen op in haar kiezers

Kan een partij het vertrouwen opzeggen in haar kiezers? Ik heb in mijn leven diverse keren op een verliezende partij gestemd. Zo stemde ik op Ad Melkert in de campagne met Pim Fortuyn. De Partij van de Arbeid heeft zich toen vernieuwd zonder mij als kiezer van zich te vervreemden. Bovendien: je stemt op een lijst, niet op een partij. Dit keer had ik op Jolande Sap gestemd. Ik zag een modern programma, dat in de crisis een duidelijke koers propageerde: duurzaamheid is een bepalend thema voor de toekomst en de flexibele maatschappij vraagt een modernisering van de arbeidsmarkt, zonder de zwakkeren aan hun lot over te laten.  Nu voel ik mij genept.

Ja, ik heb op de lijst met Jolande Sap gestemd wetend dat de partij nogal eens kwalijke methoden had gebruikt. Ik heb dus niet gestemd op het bestuur of op de commissie die de lijst samenstelde. Ik heb niet gestemd op die mensen die Dibi onder druk zetten om niet in het openbaar te vertellen dat hij wel partijleider wilde worden. Ik heb ook niet gestemd op de afdelingen van de partij, sterker: in Utrecht heb ik PvdA gestemd voor de gemeenteraadsverkiezingen. Nee, ik vond dat Sap met het lenteakkoord een ruk richting duurzaamheid had gegeven en in een week haar kans had gegrepen. Natuurlijk zou er nog wat gerepareerd moeten worden, maar daar stond iemand die realistisch was, haar nek uitstak en invloed wilde uitoefenen om haar stemmers niet teleur te stellen.

Na de verkiezingen was er uiteraard een moment dat Jolande Sap kon opstappen. Na zo'n verkiezingsnederlaag stap je op tenzij je het vertrouwen krijgt van je bestuur. Dat is geen geschreven regel, want Sap zit er zonder last of ruggespraak, maar het is niet onlogisch. Ik was er niet blij mee geweest, maar had dat wel kunnen begrijpen. De partij moet helpen om de fractie te voeden en scherp te houden. In plaats van het opstappen kwam er een commissie met Andree van Es. Of daar ook niet partijleden in zitten weet ik niet, maar ik hoopte dat die verder zou kijken dan alleen de acties van Sap of Halsema.

Nu heeft de partijtop het vertrouwen in Sap opgezegd. Eigenlijk heeft GroenLinks het vertrouwen in de kiezers opgezegd. Ze wil met haar leden en zonder de kiezers met een schone lei beginnen.

Als dat geen kiezersbedrog en amateurisme is, weet ik het niet meer.

P.S. Nu blijkt het de laatste daad van het partijbestuur te zijn geweest. Is dat democratisch? Snel de lijsttrekker nog eruit gooien en dan opstappen?

1 opmerking:

  1. Hey, dat is nog eens verhelderend. Ik ben niet de enige die moeite heeft met hoe het politieke spel gespeeld werd.
    Ik ben lid geweest van de Partij van de Arbeid en van Groen Links. Onlangs heb ik besloten het lidmaatschap van beide partijen op te zeggen. Ik zou op dit moment niet weten op welke partij ik zou moeten stemmen. Als er morgen verkiezingen zouden zijn, zou ik niet gaan stemmen. En dat is voor mij dan de eerste keer... En dat doet ergens wel pijn. Weten dat je niemand meer echt vertrouwd.

    Martin Bouwman

    BeantwoordenVerwijderen