woensdag 24 april 2013

Geef de beveiligers niet de ruimte!

In de Volkskrant van vandaag (24 april) wordt verslag gedaan van de Kroningsrellen van 1980. Ik mis wat essentieels in dat stuk. Het geeft ook aan hoe weinig de overheid bekend was met de krakerswereld en hoe de toon gezet was door de acties in de Vondelstraat. De politie (en veel krakers ook) was zo gericht op knokken dat alle mogelijkheden tot de-escalatie genegeerd werden.

In de Kinkerbuurt was er een complex dat helaas leeg stond. Onder het motto “zij haar kroning, wij onze woning”, was de bedoeling dit pand te kraken. Ik was bij die actie aanwezig en het was echt niet een klein groepje krakers dat daar op kwam dagen. De uitspraak in de volkskrant dat de leuze van de krakers “Geen woning geen kroning” was, is dus een versimpeling van de werkelijkheid. De wegafzettingen zouden gebruikt worden om een feest te houden. Dat was allemaal om een uur of elf gepland: een mooie tijd om de agressie gericht op de kroning wat te kanaliseren.

Binnen de kraakbeweging was er namelijk nogal wat onrust over de demonstratie van de “Autonomen” die wilden optrekken naar de Dam. Deze provocatie van de “autonomen” viel niet zo goed bij een groot aantal krakers en leidde tot veel discussies. De kraak van het pand in de Kinkerstraat zou een goed alternatief bieden voor protest tegen de kroning. Veel raadsleden wisten overigens van deze actie.

Ik liep rond bij dat pand en zonder duidelijke reden kwam daar de ME aan racen. Later hoorde ik dat de politiecommandant Rhoodes daarover zei: "Ik ben er zeker van dat de CPN achter die rotzooi in de Kinkerstraat zit”. Dat zou mooi zijn geweest van de CPN, want de CPN was bepaald niet populair bij de meer anarchistische kraakbeweging.

ME zette de toon voor de rest van de dag
In elk geval zette dat optreden van de ME de toon. De sfeer onder de krakers was zo gespannen dat een oproep om allemaal te gaan zitten om zo de ME voor l.. te laten staan niets uithaalde. De aanwezigen trokken boos op tegen de ME. Om mij heen hoorde ik diverse krakers zeggen “Ja, nu ga ik dan toch echt naar die demonstratie van de autonomen.!!” Overigens was uiteraard radio STAD aanwezig. Na de melding op de radio dat de ME op de mensen die wilden kraken insloeg spoedden F-siders zich ook naar de confrontatie. De politiehelikopter meldt dan ook dat een groot lint van mensen zich vanaf de binnenstad naar de Kinkerstraat begeeft.

Zo was het politieoptreden zelf mede-aanleiding tot een beschamende “Slag om de blauwbrug”. En hadden verstandige bestuurders het niet tegen gehouden, dan was er flink geschoten.
Een les: geef nooit de beveiligers de ruimte. Die blik is teveel gericht op de strijd en confrontatie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten