Een tip om meer invloed te hebben
Onlangs is er onderzoek gedaan naar
de klachtenbehandeling van keurmerkverzekeraars. Het gaat hier om
verzekeraars die het keurmerk Klantgericht verzekeren hebben behaald.
Het keurmerk garandeert consumenten de kwaliteit van dienstverlening
en klantgerichtheid van een verzekeraar. Goede klachtenbehandeling en
leren van de klachten is steeds belangrijker geworden voor
verzekeraars. En ze luisteren beter dan vroeger. Je kunt het dus als consument ook omdraaien: je kunt
invloed hebben op een verzekeraar door goed te klagen! Maar ik heb
een tip om nog meer invloed te hebben!
Als wij klagen krijgen we te maken met klachtenbehandelaars. Het lijkt vervelend werk:
klachtenbehandeling is toch de hele dag omgaan met zeurende klanten?
Dat blijkt helemaal niet zo. Ja, je gaat om met klagende klanten,
maar nee, het is niet vervelend.
1. Belangrijkste afdeling van het
bedrijf
Ten eerste is het verschrikkelijk
belangrijk. Goed omgaan met klachten van klanten is het recept voor
een succesvolle organisatie. In diverse onderzoeken is aangetoond dat
organisaties die leren van klachten en klachten snel oplossen betere
klantloyaliteit hebben en meer verdienen. Werken bij de
klachtenafdeling is werken bij het belangrijkste onderdeel dat het
management van informatie voorziet. Het is een moneymaker!
2. Iemand kunnen helpen is leuk!
Rapportage klachtenmanagement keurmerkverzekeraars |
Ten tweede is het leuk. Je maakt een
klant echt blij als je zijn klacht kunt oplossen en nog blijer als je
kunt aangeven dat je er van leerde. Veel klachten ontstaan daar waar
processen niet goed zijn vormgegeven. Als je er serieus naar kijkt
leer je heel veel over je organisatie. Je werk doet er bijzonder veel
toe, dat is leuk. Een klant waarvan de klacht goed is afgehandeld
wordt juist een ambassadeur voor het bedrijf: hij vertelt de goede
afhandeling door aan vrienden en bekenden, de beste reclame die je
kunt hebben.
Keurmerkverzekeraars letten op de
klachten
Nu hadden de keurmerkverzekeraars hun
klachtenmanagement op orde. En veel hadden ervaren dat het goed werkt
om de klachten serieus te nemen. Zo had bijvoorbeeld ASR de regel geïntroduceerd om de klacht duidelijk met de klant samen af te sluiten: gewoon vragen aan de telefoon of de klacht nu afgehandeld is. Dat
bleek heel handig, want de laatste losse eindjes worden opgelost en
de tevredenheid neemt verder toe. Bij DAS zorgen ze bij het contact
leggen met de klant (altijd telefonisch, nooit schriftelijk) dat ze
er zin in hebben. In de eerste 50 seconden hoort de klant al of je er
zin in hebt om de klacht te verhelpen. Heb je dat, dan loopt het
gesprek veel soepeler en dat is ook voor jezelf veel leuker.
Bij een zorgverzekeraar hadden ze op
grond van datamining ontdekt dat er klanten waren die vanwege veel
zorgbehoefte èn veel onzekerheid wel wekelijks belden. Bij een grote
organisatie met heel veel mensen in het contactcentrum merk je dat
niet altijd op. Maar ze belden ook met vragen die helemaal niet bij
de verzekeraar hoorden. Vragen over de afspraak met de tandarts of
over het CAK. Ik zal hun oplossing nog niet verklappen, maar ze
werken aan een oplossing die klant èn verzekeraar gelukkig maken.
Door naar stap 2: meer invloed
Alle keurmerkverzekeraars bleken geslaagd voor hun klachtenmanagement, ook al is er verbetering mogelijk, bijvoorbeeld als de verzekeraars niet alleen klachten, maar alle uitingen van onvrede noteren. Bij de meeste commerciële
bedrijven is tegenwoordig aandacht voor klachten. Prima. Wij als
eenvoudige klanten kunnen dus veel invloed hebben door onze klachten
of gewoon onze ergernis te laten horen. Daarom stel ik voor over te
gaan naar stap 2: nog meer invloed van klanten!
Die stap is: geef een compliment! Toen
ik het kinderdagverblijf van mijn jongste kind kon opzeggen omdat het
niet meer nodig was gaf ik het per mail een compliment. Ik was blij
dat ik zonder zorgen mijn kind bij hen had kunnen onderbrengen. Als
ouder is het een heerlijk idee te weten dat je kind in veilige handen
is. Ik zei dat ze dat goed hadden gedaan. Vervolgens haalde ik mijn
kind voor de laatste keer op. De blije gezichten van de verzorgers
vond ik verdacht. Ze waren toch niet blij dat ze van mijn kind
af waren? Nee, ze waren dolgelukkig met het compliment! De
locatiemanager had het doorgegeven aan de anderen en ze waren er heel
blij mee. Reken maar dat als mijn kind er nog was gebleven, ze nog
beter behandeld zou worden, reken maar dat ze voor een klant die een
compliment geeft meer hun best zouden doen.
Daarna ben ik vaker complimenten gaan
geven. En het werkt. Een welgemeend compliment heeft een goede
invloed op de dienstverlening. Logisch, bedenk hoe het voor jezelf zou
werken: zo iemand die blij is met jouw hulp, daarvoor ren je toch het
vuur uit de sloffen?
Dus dat is mijn tip. Klaag, maar ga verder. Zet net als ik die laatste
stap: geef vaker een welgemeend compliment als de dienstverlening goed is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten