Systeemverantwoordelijkheid is een
begrip waar beleidsmakers nogal eens mee bezig zijn. U en ik hebben
er nog niet mee te maken gehad, maar het is best belangrijk. Bij de
decentralisaties van het sociale domein (maatschappelijke ondersteuning, jeugd, participatie) die op rijksniveau zijn bedacht speelt dit een grote
rol. Wie heeft de verantwoordelijkheid om te zorgen dat dit systeem goed en betrouwbaar blijft functioneren?
Wat is systeemverantwoordelijkheid?
Eerst even de vraag wat het eigenlijk
is. Daar is al discussie over, maar laat ik een voorbeeld geven van
ons geldsysteem. Dat is al moeilijk grijpbaar, maar het is
inzichtelijk voor het begrip systeemverantwoordelijkheid. De minister van
Financiën is verantwoordelijk voor het functioneren van het
financiële bestel, voor het beleid en de wetgeving op het gebied van
financiële markten. Maar omdat het nogal wat is om de minister alles
te laten doen en zo de politiek invloed te geven op de inflatie is er
de Nederlandse Bank. Deze “centrale bank” moet zorgen voor
stabiele prijzen. Dat is een systeemverantwoordelijkheid, want het is
niet zo dat de centrale bank de prijzen in de winkels vaststelt. Elke
ondernemer kan zelf zijn prijzen vaststellen en elke consument kan
kijken of hij die prijs wil betalen.
De systeemverantwoordelijkheid houdt
eigenlijk in dat de DNB in de gaten houdt wat er met de prijzen gebeurt
en op basis daarvan besluit om de rente te verhogen of te verlagen en
meer of minder krediet te verlenen. Is de rente hoog, dan lenen de
consumenten niet gemakkelijk geld om meer te kopen. Huizenprijzen moeten dan dalen, maar dat willen de verkopers niet, waardoor minder mensen verhuizen en minder mensen zaken
kopen voor de inrichting van hun huis. De prijzen dalen dan. De
inflatie neemt af. Als de rente laag is en het gemakkelijk is om
krediet te krijgen gaan de prijzen omhoog.
Individuele verantwoordelijkheid,
vertrouwen en macht
Toch is de verantwoordelijkheid van de
ondernemers voor hun eigen prijzen niet verplaatst naar de centrale
bank. De centrale bank legt geen verantwoording af voor prijzen. De
centrale bank probeert ervoor te zorgen dat de mensen onderling
kunnen doen wat ze willen en dat het systeem niet uit de hand loopt.
Vanuit de consument gezien lijkt de
systeem iets anders. De consument heeft nooit te maken met de
centrale bank. De consument koopt van alles, doet rechtstreeks zaken
met verkopers en vertrouwt er op dat zijn geld de waarde behoudt en
dat de bank die zijn geld bewaart niet failliet gaat. Er zijn regels
om de verkoper aan zijn woord te houden en de vrije keuze voor met
welke koper je zaken doet haalt de minder goede verkopers uit het
systeem. Er kan vertrouwen zijn en er zijn diverse prikkels om te
zorgen dat het verkeer tussen consument en producent niet uit de hand
loopt. De consument heeft macht als het gaat om zijn eigen aankopen.
Informatie over prijzen kan hij vergelijken en de Consumentenbond kan
informatie geven over prijs/kwaliteitverhouding en zo de consumenten
sterker maken bij hun keuze. Het heet dan: de Checks en Balances zijn goed geregeld!
Juist omdat de checks and balances goed geregeld zijn, kan de Nederlandse Bank zo op afstand blijven.
Juist omdat de checks and balances goed geregeld zijn, kan de Nederlandse Bank zo op afstand blijven.
Systeemverantwoordelijkheid bij zorg
Vergelijk dat nu met de
systeemverantwoordelijkheid voor de decentralisaties. De minister
heeft verordonneerd dat de gemeente uitvoering geven aan de zorgen
rond werk en inkomen, maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp.
Voor gemeenten is vastgelegd dat ze een bepaalde verantwoordelijkheid
hebben, de hoeveelheid geld is landelijk bepaald en de manier van
uitvoering is aan de gemeente. De gemeente wordt gecontroleerd door
de gemeenteraad. Van bovenaf gezien als bestuurder lijkt het netjes
op orde. De hoeveelheid geld loopt niet uit de hand, de uitvoering
wordt gecontroleerd. Het is duidelijk waar je het kabinet en waar je de gemeente op moet aanspreken. Als blijkt dat in het hele land de zorg knelt,
wordt dat landelijk duidelijk en kan de minister besluiten dat er
meer geld bij moet. Dat kan de Kamer dan in de begroting regelen.
Vanuit de burger bezien ziet dat er wel
heel anders uit. De burger kan niet kiezen welke zorg hij krijgt. Hij
heeft geen recht op zorg, want de maatschappij betaalt ervoor. Hij is
geen consument (naar mijn idee terecht, want de samenleving betaalt voor de zorg). Hij kan wel op gemeentelijk en landelijk niveau
anders stemmen en is dus niet hulpeloos.
Vertrouwensgat
Maar het vertrouwen in het systeem ziet
er minder goed uit. Want de checks and balances zijn zwak. De gemeente kijkt wat de burger zelf kan doen en
wat daar aanvullend bovenop komt. Die beslissing is maatwerk. Terwijl
de centrale bank er op kan rekenen dat tussen verkoper en koper
voldoende tegenstrevende krachten zijn, kan de minister dat hier
niet. De gemeenteraad dan? Nee, die heeft hoogstens het kader
vastgelegd. Het gaat hier ook niet om een terrein waarvoor de burger
zich tot een andere verzekeraar kan wenden.
Zou dit systeem werken in Zuid-Italië
of Griekenland? Ik vrees van niet. Het systeem is erg afhankelijk van
het geloof in betrouwbare ambtenaren. Maar het is nog minder goed
controleerbaar dan de aanbestedingen voor vuilnisophaal in
maffiagebied.
- Je kunt de zorg die jij krijgt niet vergelijken met de zorg die anderen krijgen. Het is immers maatwerk.
- Het wordt besproken aan de keukentafel en alleen de ambtenaar die het gesprek voert weet hoe de gesprekken aan andere keukentafels gaan.
- De rechtszaken die nu gevoerd zijn, gingen uiteindelijk meer over de vraag of het politiek vastgestelde kader wel deugde. Dat is belangrijk – en een geruststelling – maar niet afdoende.
De Tweede Mening als aanvulling op
good governance
Om het vertrouwen in het systeem van de
decentralisaties te verzekeren is daarom nodig dat de burger een
mogelijkheid krijgt om zijn individuele situatie te laten checken,
door de samenleving in dit geval. Het getuigt van goed bestuur als je
bereid bent je te laten controleren door de burgers. Ambtenaren
kunnen dan uitstralen dat zij bereid zijn hun werk te laten
controleren.
De afweging wat mensen zelf kunnen doen
blijft niet bij de juridische kant van de rechter steken (je kunt
altijd in beroep gaan), maar komt terug in de samenleving. De
samenleving (een representatieve groep uit de samenleving) weegt af
of de gemeente terecht eerst meer eigen verantwoordelijkheid vraagt
of niet. Kan de gemeente de representatie van de samenleving niet
overtuigen omdat de zorgvrager overtuigender argumenten heeft? Dan
moet de gemeente de beslissing heroverwegen. Zo wordt het individu én
de samenleving sterker en de beleidsmatige en bestuurlijke kant wat
beter gecontroleerd. Enkele pioneergemeenten kijken op dit moment of zij een pilot willen financieren.
Het is jammer dat het ontwikkelen van deze aanvulling op het systeem niet gefinancierd wordt door de rijksoverheid of door de VNG. Eigenlijk kan op dit moment de minister of staatssecretaris geen vertrouwen in het systeem geven. De systeemverantwoordelijkheid is niet goed geregeld omdat de checks en balances niet goed zijn geregeld.
Meer weten? Hier
Geen opmerkingen:
Een reactie posten