Het gebeurt wel eens dat iemand iets
roept op een vergadering dat niet klopt. Bijvoorbeeld dat onze
laatste VVE schilderbeurt 16.000 per huis had gekost. Het voordeel
van zo'n vergadering is dat er altijd wel iemand is die de cijfers
wel paraat heeft en het terug kan brengen tot de werkelijkheid van
1.600 per huis voor de zevenjaarlijkse schilderbeurt. Pakweg 6
anderen knikken om aan te geven dat die 1.600 moet kloppen. De mensen
op de vergadering kunnen inschatten wie het zegt, wie de reactie
geeft en ze kennen de reputaties. Dat missen we in publieke
meningsvorming.
In de politiek ging het altijd ook zo.
Iemand roept iets, anderen nuanceren dat en de commentator van de
krant zoekt uit wie het gelijk aan zijn zijde heeft op basis van de
feiten. Het is een systeem waarin een evenwicht is gekomen. Met
centra voor publiek debat in de vorm van de Telegraaf, de Volkskrant
of de NRC. De partijpolitiek is er helemaal op ingericht.
Dat evenwicht wordt nu verstoord door
directe communicatie. Wat een politicus twittert wordt niet
becommentarieerd of gefilterd, het verschijnt direct bij de kiezer.
Meningen en argumenten komen direct bij de kiezers terecht. Die
reageert daar op en voelt een band met de politicus. Politieke strijd
wordt niet meer gevoerd door de dialoog te zien tussen politicus,
zijn tegenstrever en de commentator. Eigenlijk is er geen politieke
strijd: de politicus zorgt dat de nuancering, feitencheck,
tegenargumentatie niet bij de kiezer terecht komt. De mechanismen van
twitter en facebook helpen daarbij. Lastige tegenargumenten komen
gewoon niet meer terecht bij de kiezers.
Kranten verliezen hun functie en zoeken
nieuwe invulling (zoals de campagne-journalistiek van de Telegraaf).
Nieuwe duiding komt van TV-makers, columnisten, BN-ers en "influencers". Via facebook, twitter, instagram halen de mensen zelf
wel meningen op waar ze behoefte aan hebben. De fittest will survive.
Het is een ontwikkeling waar we mee
moeten leren leven. Een vertrouwde vorm van publiek debat verdwijnt. Dat is natuurlijk al lang gaande nu we niet meer allemaal tegelijk naar hetzelfde TV - programma kijken.
Het doet mij denken aan de reclame die terecht kwam bij Oostduiters
na de Duitse eenwording. Altijd waren ze uit de buurt van de
kapitalistische uiting gehouden, ze kenden hoogstens partijpolitieke
reclame. De nieuwe kapitalisten trapten in de meest simpele
reclametrucs. Ze kregen “persoonlijke” brieven: “ja, u leest
het goed, meneer Albeda, uw kans om te profiteren van dit geweldige
aanbod. Duizenden gingen u al voor, maar reageer dan wel snel!”.
Door schade en schande leerden ze. Als het te mooi lijkt om waar te
zijn is het niet waar......
Dat gebeurt nu weer. Frustrerend, maar
waar. Nepnieuws, verdraaide uitspraken, framing, het hoort er
allemaal bij. De directe communicatie met kiezers is de kans om
directe, ongefilterde invloed uit te oefenen. Nieuwe soorten politici komen op, nieuwe vormen van campagnevoeren. Ten koste van de traditionele partijen. Dat is wat ze disruptie noemen: het verstoren van de oude evenwichten tussen machten: kranten, TV, politieke partijen.
Is dat allemaal erg?
Ja, er gebeuren soms verschrikkelijke dingen. Mensen die spreken over dobbernegers in plaats van vluchtelingen die bijna verdrinken in de middellandse zee, schoppen het tot de gemeenteraad en de Eerste Kamer. Een president die leden van het parlement aanraadt terug te gaan naar hun land van origine (ook al kwamen drie van de vier uit de VS). Russische bots beïnvloedden de verkiezingen. Woede wordt gevoed en gebruikt om mensen te manipuleren.
Toch hoeft het niet erg te zijn. Je kunt zeggen dat het voor politici ook een voordeel kan zijn. Hoe wankel en dun is de band tussen kiezer en gekozene niet geworden? Het is toch een fantastische kans om direct uitleg te kunnen geven over je standpunt en direct te vertellen wat je wilt?
Toch hoeft het niet erg te zijn. Je kunt zeggen dat het voor politici ook een voordeel kan zijn. Hoe wankel en dun is de band tussen kiezer en gekozene niet geworden? Het is toch een fantastische kans om direct uitleg te kunnen geven over je standpunt en direct te vertellen wat je wilt?
Je zou eigenlijk vooral moeten kijken
wat zorgt voor het nieuwe denken en debatteren en het nieuwe
evenwicht.
Factchecks en nieuwe publieke
debatten
Factchecks zijn al opgekomen. Ook zijn
er interessante experimenten om mensen weer tot een publiek debat uit
te dagen via de Tweede mening, waarbij een representatieve groep
burgers de feiten te zien krijgt en kijken of de gemeente goede
afwegingen maakt. Ook in de tijd van het Oekraine-referendum gebeurde
het met representatieve groepen die zelf vragen konden stellen over
het verdrag, met elkaar in gesprek gaan en na afloop mochten stemmen.
Die stemming week volledig af van de heersende opinie, die niet
gesteund was door feiten, maar door woede over de EU en de elite. Het werd het bespreken van een dilemma in plaats van het de wereld ingooien van een mening.
Er is vast meer mogelijk. Misschien
komen er wel chatbots die direct jouw vraag kunnen checken? En
uiteraard moeten we verder werken om de macht van Facebook in te
perken en manipulatie door reclamemakers aan de schandpaal te nagelen
en misbruik van persoonsgegevens te voorkomen. Reclameuitingen zijn
immers ook niet onbeperkt toegestaan.
Ik denk dat we door moeten zoeken naar
dat soort instrumenten en niet moeten proberen de tijd tegen te
houden en op te roepen te stoppen met Facebook en Twitter te
verketteren. Trump heeft laten zien wat er kan, hij gebruikt (misbruikt) de macht die met het beroep komt. Kijk dan hoe je weer
zorgvuldig kunt debatteren, in plaats van te mopperen. Hetzelfde was
de reactie toen de boekdrukkunst werd uitgevonden en de macht van de
katholieke kerk afkalfde. Uiteindelijk kwam er veel goeds van de
boekdrukkunst, ook al werden de boeken van Spinoza eerst in Nederland
verboden.
Mijn advies: accepteer en pas je aan.
Zorg dat mensen meer mogelijkheden krijgen goed een mening te vormen, dat brengt pas echt goede democratie.
- Maak nieuwe ruimten voor publiek debat (zoals de tweede mening en burgerjury's)
- Geef vanuit de politiek duidelijk aan met welke dilemma's je worstelt
- Maak de burger sterker door hem toegang te geven tot feitenchecks
- Treed op tegen machtsmisbruik
- (en oefen op school al in het herkennen van nepnieuws, framing en manipulatie)
Directe communicatie is een nieuwe
vorm, dus die gaat gebruikt worden. Tegelijk is er ergernis over
nepnieuws en ophitsing. Doe daar wat aan!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten