Wat gaat er gebeuren als we uit de corona-crisis komen? De vorige bijdrage schreef ik over de
gedachten van mensen voor de wereld na corona. Dat houdt dan vaak in
dat na de crisis moet gebeuren wat ze voor de crisis al riepen.
Klimaat, zorg geen markt, meer geld naar de zorg, minder vliegen, het leger weer op
volle sterkte brengen, grensbewaking invoeren, tegenhouden van
vluchtelingen of juist niet: solidariteit herontdekken en ruimte geven. Wensen zijn de vaders van vele
gedachten. Wat zou er wel gebeuren?
In de wereld is feitelijk een
systeem van evenwichten. Dat kunnen hele stevige evenwichten zijn en
minder stevige. Als er een schok komt blijft dat kaartenhuis niet
staan, terwijl die stevige presse papier gewoon blijft liggen.
- Fysieke winkels verzwakken. Hoewel mensen nu snakken naar ontmoeting, geloof ik bijvoorbeeld niet dat fysieke winkels zich volledig herstellen. Die stonden zwak tegenover online bestellen en dat gaat nu nog moeilijker worden.
- Geopolitiek wordt belangrijker. Geopolitiek was in opkomst, paste grootmacht China goed en deed het ook bij de Amerikaanse kiezers goed. Dat blijft dan ook gewoon. De globalisering had zijn grenzen behaald en was minder sterk dan in de jaren 10. Die globalisering zal dus een knauw krijgen.
- De kloof tussen arm en rijk wordt niet kleiner. Wordt de kloof tussen arm en rijk niet kleiner na alle constateringen dat juist die slecht betaalde baantjes zo van vitaal belang zijn? Ik geloof er niets van. De kracht van de arbeiders in die sectoren neemt hoogstens toe omdat de globalisering vermindert. Maar de verzwakking die was ingezet door slechte zelforganisatie in vakbonden is niet ongedaan gemaakt.
- Het klimaat krijgt meer prioriteit. Ik denk het tenminste wel. Om twee redenen. De eerste is net als bij de andere trends: rekening houden met het klimaat was al in opkomst. Bovendien kan het zijn dat we ons meer realiseren dat we voorbereid moeten zijn op risico's. Het gaat ook mooi samen met de opbouw van de economie.
- De positie van kranten verzwakt verder. De sociale media geven direct antwoord op vragen ook al zijn dat de verkeerde antwoorden. Iemand die al zijn nieuws van Facebook haalt wordt snel bediend ook al zijn het complottheorieën. Mensen die geïnteresseerd zijn in overvallen door Marokkanen, krijgen geen andere overvallen te zien, die passen niet in het beeld. Dat was al aan het gebeuren en wordt sterker nu mensen thuis zitten. Jammer, ik zou het graag anders zien, maar er is geen reden om aan te nemen dat de krant met gedegener onderzoek het beter zou doen.
- Vrouwen dringen verder door tot de top. Dit is al jaren aan de gang. Vrouwen zijn steeds beter opgeleid, de ambitie neemt toe. Bovendien waren er aansprekende leiders tijdens deze corona-crisis.
- De aandacht voor mijn blog gaat niet groeien. Ondanks de afkalving van kranten en de groei naar sociale media. Je moet vechten om aandacht en dan scoort het om vergaande uitspraken te doen. Jort Kelder stelt dat de economische schade het waard niet is om ‘te dikke 80-plussers die gerookt hebben’ te redden tijdens deze crisis'. Ja, daar kijkt iedereen naar en reageert iedereen op. Het is een raadsel waarom Marianne Zwagerman serieus genomen wordt, maar niet waarom ze aandacht krijgt.
We zullen zien. Wie vult mij aan? In de tussentijd hoop
ik dat jullie gezond blijven en de nuance blijven zoeken.
P.S. En ja, de aanvullingen komen:
P.S. En ja, de aanvullingen komen:
Aanvullingen: cultuursector krijgt grote klap, althans alles dat overdekt & grootschalig is, mobiliteit verandert (OV is te druk, we gaan meer fietsen in de stad), luchtvaart halveert (personen), minder consumptie (want minder funshoppen), boost e-health & e-learning etc.— christiaan holland (@christiaanholla) May 1, 2020
Zie in mijn omgeving de waardering voor lokale vakman/vrouw groeien. Gecombineerd met dat we meer vanuit huis zullen blijven werken dan voorheen, biedt dat kansen voor fysieke winkels die kwaliteit of een persoonlijk verhaal bieden.— Peter Hulsen (@Peter_Hulsen) May 1, 2020
Herdefiniëring van wat we vitale sectoren, producten en diensten vinden, meer thuiswerken, dus minder transport, uitdieping van wat we (on)acceptabele risico’s als samenleving vinden.— Jan Luuk de Ridder (@JanLuukdeRidder) May 3, 2020
Ik vermoed dat online bijeenkomsten / workshops meer onderdeel worden van het normaal. Vooral de mogelijkheid om ook online deel te nemen naast het fysieke erbij zijn. Veel bedrijven hebben ook ontdekt dat gratis webinars lokkers zijn voor hun diensten en producten.
— Maarten Rector (@Maarten_Rector) May 7, 2020
Geen opmerkingen:
Een reactie posten