donderdag 14 februari 2013

Mag je PowNews weigeren op je persconferentie?

Onder de noemer 'Vast en zeker, ook in 2013!' bieden 25 BOVAG-autobedrijven in Almere voortaan standaard aan alle klanten aan om de kentekenplaten goed vast te zetten op de auto. In Almere werden vorig jaar honderden platen gestolen en in heel Nederland gaat het jaarlijks om zo'n 20.000 gestolen kentekenplaten. (hier) Reaguurders hadden er bijna geen kennis van kunnen nemen! Schande.

PowNews werd geweigerd op de persconferentie hierover in Almere. Ik heb een hekel aan de infotainment van PowNews, maar van mij mogen ze op TV. Er zit een afstandbediening op de televisie en dat ze een kijkerspubliek bedienen is duidelijk. Ik zeg het er maar even bij, want als je aan PowNews komt, kom je op gevaarlijk gebied.

Dat neemt niet weg dat het wat anders is om persconferenties te verstoren. Mensen accepteren dat maar, maar dat hoeft helemaal niet. Toen ik blij was dat Pownews geweerd werd bij een persconferentie van de BOVAG met gemeente Almere heb ik dat ook getweet. Ik hoopte dat dan het kleutergedrag van Pownews snel zou stoppen.

Dat moet je in deze politiek correcte dagen nu net niet doen. Krachtige woorden als bedreiging van de persvrijheid en einde aan de democratie waren de te verwachten reactie.

Je hoort namelijk boos, wat zeg ik woedend te zijn als er iemand aan Pownews komt. Dit woedende decennium houdt van emotie, te kakken zetten en denkt dat dat verstoren van persconferenties omdat daar toevallig mevrouw Jorritsma rondloopt het behouden van onze democratie dichterbij brengt. Iemand die reageert heet dan ook niet gewoon Jan Bennink, maar SuperJan.

Nog gekker wordt het als je bedenkt dat het hier gaat om het bezoeken van een persconferentie. Als je met persvrijheid niet meer bedoelt het verspreiden van het vrije woord, maar het recht om persconferentie te bezoeken en verstoren. Waar blijven we dan? Toen ik bij Wakker Dier zat werden we ook niet toegelaten op persconferenties van het Landbouwschap en van de Vakbond van Varkenshouders. Daar ging ik ook niet zielig over doen en zeker vond ik het geen bedreiging van de vrijheid. Wij hadden immers de vrijheid om actie te voeren, zij om hun verhaal te vertellen.

Democratie heeft namelijk ook te maken met andersdenkenden in de gelegenheid te stellen hun verhaal te vertellen, in dit geval dat 25 BOVAG-autobedrijven in Almere voortaan standaard aan alle klanten aanbiedt om de kentekenplaten goed vast te zetten op de auto.

Ik weet nog dat ik in 1985 in de Houtrusthallen de aanbieding bijwoonde  van de handtekeningen (het volkspetitionnement) tegen de kruisraketten aan Premier Lubbers. Toen ontstond er een actie "Keer Lubbers de rug toe". Ik vond dat raar: bied je handtekeningen aan, ben je niet bereid om naar hem te luisteren. Als jullie niet naar hem wil luisteren, waarom hij dan naar jullie? Ik keerde dus niet de rug toe. Dat mocht niet. Boze demonstranten stonden ineens allemaal met hun gezicht naar mijn kant. Want ik bleef naar Lubbers kijken. Ik vond dat een beangstigend moment. Want iemand siste ook nog "omdraaien"!

Reactie van SuperJan was dan ook:

Toen ben ik maar gestopt. Maar ik vind het nog steeds. Democratie houdt niet alleen in dat je je mening mag zeggen, maar ook dat je anderen de kans geeft hun mening te  zeggen. BOVAG ga je gang. Onder de noemer 'Vast en zeker, ook in 2013!' bieden 25 BOVAG-autobedrijven in Almere voortaan standaard aan alle klanten aan om de kentekenplaten goed vast te zetten op de auto. Hulde

2 opmerkingen:

  1. Dat gedrag van die pubers van PowNed laat alleen maar zien dat zij de exponenten zijn van een generatie niet-opgevoeden. En dat geldt ook voor iedereen die hun programma's adoreert. Het getuigt van een totaal gebrek aan normen en waarden onder het mom van humor.
    Iedereen moet dat zélf weten, maar a.u.b. niet van onze belastingcenten. Laat ze maar een commerciële omroep beginnen. Dan misbruiken ze de publieke zendtijd tenminste niet. En dan iedereen die dat wil deze zender blokkeren in zijn favorietenlijst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor je reactie. Zelf vind ik dat de publieke omroep voor elk publiek wat moet bieden. Maar inderdaad wordt onder het mom van humor veel beledigd en gezeurd.

    BeantwoordenVerwijderen