Sylvana Simons is vaak verstandig,
politiek naief en doet het goed op televisie. Nee, waarschijnlijk
geen politiek talent, maar dat doet er nu niet toe. De Telegraaf
schreef “Sylvana Simons voelt zich minder veilig nu ze haar
politieke ambities bekend heeft gemaakt.” Ze zegt: „Een van de
eerste dingen die ik moest bespreken was mijn beveiliging. Dat is
toch heel raar. Ik ben nog geen Tweede Kamerlid, ik ben nog geen
politica. Ik ben alleen een vrouw die zegt: ik wil dit graag gaan
doen.” En hoe reageren mensen online daar op?
Ik keek even bij nujij.nl hoe er op
gereageerd wordt. Want er worden veel te veel mensen bedreigd.
Wilders natuurlijk, Ebru Umar, Lodewijk Asscher, Henk Kamp en vele
minder bekende mensen. We zijn er blijkbaar aan gewend geraakt. Als
de auto van de burgemeester van Haarlem in de fik gaat schrikken we
weer even en als raadsleden daadwerkelijk een steen door de ruit
krijgen ook, maar die bedreigingen?
Afvoeren die trut
Ik las op nujij.nl de reacties op het
bericht in de Telegraaf dat Sylvana Simons zich bedreigd voelt.
“Pfffffff, heeft ze nu al spijt? Ouwe Zeurpiet!” “DENK is
toch die partij die voorstelde om heel Groningen te ontruimen en daar
een soort natuurpark van te maken. Grofweg gezegd mag zo'n partij van
mij gewoon oprotten, domme lui.” “Afvoeren die trut!” “Ze
laat duidelijk blijken dat ze niet voor vrijheid van meningsuiting
is, maar wil zelf wel overal het laatste woord in hebben... Zo niet,
dan is het ineens discriminatie.” “aandacht trekkerij meer is het
niet van haar. Het enigste waar zij naar streeft is het uitbannen van
het zwarte pieten gedoe” “Jankbal, dat mens. Opbokken ermee!”
Een meer genuanceerde reactie is dan “Triest dat ze nu bewaking
nodig heeft maar ze had het wel kunnen verwachten met zulke rare
uitingen.” Eentje vindt het een schande, maar die krijgt direct minnen bij zijn reactie.
Nujij.nl modereert vrijwel niet, dus
elke Nederlander die 140 tekens kan typen en een leuke schuilnaam kan
bedenken kan er bij. Maar het heeft wel effect. Als iemand niet
anoniem is, kun je nog iemand aanspreken. Dan blijkt dat het niet zo
bedoeld is. Op twitter schreef ooit iemand nadat Pechtold hij
twitterde dat hij het debat over donorregistratie zou doen. 'Dat
ie z'n organen maar zo snel mogelijk kwijt mag raken.' Geintje??
Als je zo'n twitteraar er even mee confronteert stopt het een tijdje.
Maar de anderen die het geintje lezen zijn geïnspireerd om door te
gaan. Op een buurtvergadering lukt het meestal ook dit soort dingen aan te pakken (als het al gebeurt, want als je elkaar in het gezicht kunt kijken verandert er veel).
Anonimiteit versterkt het effect
De grapjes zullen vroeger ook gemaakt
zijn, de hartgrondige verwensingen ook. Maar als dat tegen de
betreffende politicus werd gezegd, zag je de gelaatsuitdrukking van
de omstanders. Internet maakt je niet alleen lekker anoniem, je ziet
ook de reacties van de anderen niet. Je ziet ze niet gekwetst,
verontwaardigd. Op dat moment ontstaat er een vervelend effect. De
mensen die over die uitingen verontwaardigd zijn reageren niet op twitter of nujij.nl.
Wat anderen lezen geeft dan een verkeerd beeld van de werkelijkheid:
alsof het heel gewoon is om zo te reageren. Daarmee wint het kwetsen terrein, want iedereen doet het. Ook blijkt dat dergelijke kwetsende en bedreigende mensen
zelf gepest zijn om een of andere reden. En zo gaat het maar door.
Ondertussen zijn we al zo ver dat
Sylvana Simons en Ebru Umar zich bedreigd voelen als ze een mening
uiten. Voor het evenwicht zet ik er nu netjes Ebru Umar bij, zo ver
zijn we al. Want als iemand het opneemt voor Simons zal dat wel zijn
omdat hij het met haar eens is, dus naar zo'n idioot hoeven we niet
te luisteren. Terwijl vrijheid samengaat met verantwoordelijkheid en zelfbeperking (nee, dat is niet zelfcensuur)
Idioten aan de macht
Maar wat was ook alweer een idioot? De term politiek komt uit de Griekse oudheid, politikos verwees naar alles wat de burgermaatschappij in de stadstaat betrof. Daarmee was het tegengesteld aan het begrip idiotès, dat "privaat", "gewone man" of "individueel" betekende. Maar een verwijzing naar Griekenland zal al snel leiden tot een reactie in de trend van "laat die idiote Grieken ons eerst maar eens terugbetalen".
Nu vragen we niet meer van politici om alles voor ons te doen. Wij idioten kunnen tegenwoordig veel zelf, we zijn beter opgeleid dan ooit. Maar dan moeten we niet alleen schreeuwen, maar bedenken dat de ander ook een mens is, ook recht heeft op veiligheid. Spreken hebben we geleerd, luisteren, nadenken en gevolgen inschatten hoort er ook bij.
Hein, het is inderdaad soms schunnig om te zien hoe mensen met een beroep op de vrijheid van meningsuiting anderen de mond willen snoeren. Dat wordt al vaak geconstateerd. Maar de hamvraag (of in vegetarierstijd: de kaasvraag) is natuurlijk: hoe krijg je een kanteling hierin?
BeantwoordenVerwijderenIs het mogelijk met meer respect met elkaar om te gaan en nog steeds vrijheid van meingsuiting te hebben?
Tammo