Dokters die een protocol niet opvolgen
hebben het niet gemakkelijk. In de Volkskrant gaf laatst een dokter
aan dat hij een jonge musicus met Parkinson niet een dopamine agonist
geeft heel wat moet uitleggen. Dit medicijn vertraagt namelijk het
ziekteproces. Maar het medicijn is zeer verslavend en de dokter
schatte de musicus in als zeer verslavingsgevoelig. Hoewel de dokter
wat had uit te leggen denken we daarna dat het goed is dat de dokter
bleef nadenken en niet klakkeloos regels volgde. De individuele aspecten zijn heel belangrijk.
De meeste mensen zullen zeggen: hulde
voor de dokter die blijft nadenken, want wat voor de gemiddelde mens
werkt is belangrijk, maar een extra toets om te kijken of het klopt
vinden we beter. De mensen zijn immers verschillend en de praktijk is
ingewikkelder dan een proef met medicijnen, waarbij mensen met
gemengde klachten niet snel tot de onderzoeksgroep doordringen.
Individu en gemiddelde mensen
We hebben het hier eigenlijk over het
afwijkend van de gemiddelde richtlijn om individueel een betere
maatregel te nemen, een opgave voor de samenleving. De protocollen
die een slechte naam hebben zijn juist opgesteld om meer te werken
met maatregelen die bewezen werken. Wie niet naar het protocol kijkt
en alleen naar de persoon zal eerder fouten maken. Het individu is
belangrijk, de gemiddelde mens moet je ook niet veronachtzamen: wij
zijn namelijk in overgrote meerderheid gemiddelde mensen. Die nuance zal iedereen aanspreken, het is allemaal niet zo zwart wit als het lijkt.
Tot nu toe is mijn betoog vrij
kleurloos. De meeste mensen zullen het met mij eens zijn dat je naar
beiden moet kijken: de gemiddelde ingreep en het specifieke individu.
Het gaat er om te blijven beseffen wat je precies doet en de
richtlijn niet te dwingend laten zijn, maar ook niet te negeren. Je
kijkt bij je beoordeling naar de bedoelingen van de arts, niet naar
de regels.
In de politiek wordt dit betoog
plotseling erg gevoelig.
Individu en gemiddelde mensen
Het heet identiteitspolitiek en links
en rechts lijken hier wat individuen door te slaan. Zo pleiten mensen
uit een minderheid, bijvoorbeeld transgenders ervoor om geen protocol
te gebruiken: ze worden nu aangesproken met man of vrouw, terwijl die
identiteit inmiddels niet meer klopt. Een terecht punt, wat geen
reden zou hoeven te zijn om de algemene regel om mensen aan te
spreken met dame of heer overboord te gooien, wel om te kijken
wanneer je het protocol volgt en wanneer niet. De rechterkant loopt
te hoop tegen die genderpolitiek en pleit er voor om niet te moeilijk
te doen en het protocol te handhaven en de uitzonderingen niet toe te
staan. Rechts is momenteel het meest zichtbaar hierin (en doet alsof
links alle protocollen overboord wil zetten).
Deze alles of niets strategie zien we
ook bij de kunst van het beledigen. Nu is het (nieuw-) rechts die
claimt een recht te hebben op beledigen. Met smaak wordt een term als
“dobbernegers” geintroduceerd. Ook in de hoop dat iemand reageert
en je verhaal meer aandacht krijgt. In reactie daarop zie je in links
dan weer eisen opkomen om het recht om niet beledigd te worden vast
te leggen. (daarover deze blog: een tussenweg)
Zwart /witte politieke discussies
Zouden het discussies zijn over
geneeskunde, dan waren er nog wel gesprekken te voeren over wat het
beste uit pakt. Bij de politiek is die middenweg verdwenen. Je staat
voor een eenduidige richtlijn of juist geen richtlijn. Past mooi bij
de digitale wereld van goed of fout, aan of uit, zwart of wit. Je bent tegenwoordig ook al voor of tegen euthanasie, het advies van de Commissie Voltooid leven was veel te genuanceerd om een rol te kunnen spelen in de politiek.
Ik zag ook al dat kinderfeestjes
tegenwoordig verstoord worden als er sprake is van cowboys of
indianen, dat is immers het vieren van een genocide. Zit zeker wat
in, maar wordt de cowboy daar echt als goed en de indiaan als te
vermoorden volk gezien door de kinderen? Zelf was ik overigens liever
indiaan, is dat dan links en kwam ik als kind in opstand tegen de
genocide, of vond ik die indianentooi gewoon kleuriger? Heeft het
feestje van vroeger niet juist mijn verbondenheid met indianen
vergroot?
Misschien hebben mensen daarom een
hekel aan politiek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten