Het blad The
Economist deed enige tijd geleden een poging om het liberale gedachtengoed weer
nieuw leven in te blazen. Dat was een interessante poging om opnieuw te bedenken
waar je voor staat als je je er op beroept liberaal te zijn. (hier) Interessant, niet
alleen omdat er oude liberale beginselen terugkwamen, maar ook omdat er enkele
niet per se liberale beginselen bij kwamen. Het motto zou kunnen zijn: Spreiding van macht, kennis en inkomen.
Liberalen werden
conservatieven om hun positie te beschermen
Echte liberalen verschillen volgens The Economist van conservatieven
omdat ze weten dat aristocratie en hiërarchie en alle concentratie van macht
neigt naar onderdrukking. Maar, zo stelt
de Economist, nu de liberalen de macht hebben maken ze zichzelf wijs dat ze een
gezonde meritocratie hebben gemaakt. Onzin, want deze meritocratie is gesloten
en houdt zichzelf als nieuwe elite in stand. Rob Jetten zou zijn kans moeten grijpen om het nieuwe liberalisme te zoeken en Klaas Dijkhoff zal over moeten gaan tot zelfonderzoek. Zo komt the Economist tot de constatering
dat veel liberalen conservatief zijn geworden, terwijl het conservatisme niet
de welvaartsgroei kan bieden die het liberalisme wel bood.
Spreiding van macht is het eerste liberale devies.
Spreiding van macht is het eerste liberale devies.
Migratie en liberalen
Volgens het blad hebben economen berekend dat het totale
bruto product van de wereld zou verdubbelen als iedereen die wil migreren zou
kunnen migreren. (Dat wil niet zeggen dat ze ook meteen recht hebben op de
sociale zekerheid, het is volgens the Economist niet onliberaal om te zeggen
dat je pas recht krijgt op sociale zekerheid als je hebt bijgedragen in het
opbouwen van de pot met geld). Hier
begint tevens een niet per sé liberale draai, want de liberalen van de
Economist geloven wel in beperking van de migratie. Er is namelijk een onderschatting
geweest van de samenleving als waarde naast de waarde van individuen. “Liberalen moeten accepteren dat sommige
mensen meer waarde hechten aan etnische en culturele homogeniteit”. Meer een christendemocratisch idee eigenlijk.
Dat is overigens anders dan wat liberalen met het milieu hebben. De bescherming van het milieu komt misschien wel vooral voort uit liberale kringen, vanuit de gedachte dat de vrijheid van de een de vrijheid van de ander niet mag beperken. Het niet willen inperken van de automobiliteit is in die zin helemaal niet zo liberaal, want de grote hoeveelheid auto's beperken de beschikbaarheid van schone lucht.
Ook pleit de Economist voor voorschoolse educatie
gefinancierd door de staat. Spreiding van kennis dus. Want als je het aan de markt overlaat komt er geld
bij de universiteiten en daar komen vooral studenten uit de 1% rijkste groep. Lijkt
mij ook niet zozeer een liberale als wel een sociaal democratische gedachte.
Maar toch, Spreiding van kennis is het tweede liberale devies.
Maar toch, Spreiding van kennis is het tweede liberale devies.
Zo komt de Economist tot een manier om liberalisme opnieuw uit
te vinden door elementen van de christendemocratie en de sociaal democraten toe
te voegen.
De welvaart vergroten
door machtsevenwicht te bewaren
We hebben eigenlijk onze welvaart vergroot door naar
meerdere krachten in de samenleving te kijken. De visie op de liberalisering
van de economie zorgde ervoor dat concurrentie een prikkel werd die zorgde dat
bedrijven beter gingen presteren en de productiviteit omhoog ging (de tucht van
de markt). De socialisering van de arbeid zorgde er voor dat er geluisterd werd
naar klachten van arbeiders en werklozen. De christendemocraten zorgden voor
een verbinding tussen de liberale pleitbezorgers van het bedrijfsleven en de
socialistische leiders die betere omstandigheden wilden voor de onderlaag. De
christendemocraten hebben ook altijd veel waarde gehecht aan de sociale cohesie
in de samenleving en het maatschappelijk
middenveld, maar ook meer ”law and order”- neiging dan de liberalen of de
socialisten. De war on drugs is in feite een christelijk conservatieve strijd
(naar mijn idee een verloren strijd, maar dat doet er nu even niet toe). De
concurrentie tussen de partijen om de keus van de kiezer is feitelijk weer een
liberale gedachte.
Daar kwam nog iets bij. De generatie van de jaren 60 stelde
regels en dwang van instituties ter discussie. De vanzelfsprekende hiërarchie
werd afgebroken, wat leidde tot ruimte voor creativiteit en werknemers die veel
meer betrokkenheid werden bij het bedrijf, in feite liberaal, want hiërarchie
is strijdig met het liberale gedachtegoed. Afschaffen van die hiërarchie gaat logischer wijs samen met een beter verdeeld inkomen. Anders kunnen we het niet anders zien dan misbruik van macht.
Spreiding van inkomen is het derde liberale devies
Spreiding van inkomen is het derde liberale devies
Zo zijn er verschillende machten in de samenleving die op
een of andere manier in balans gebracht werden met elkaar. Elke ideologie had
extra aandacht voor een van de machten. Maar dat is niet wat je doet als
bestuurder. Een samenleving besturen is immers wat anders dan opkomen voor de
rechten van een individu, eerlijke regels hanteren en zorgen dat er een vangnet
is voor wie dreigt af te vallen.
Drie machten in evenwicht
De econoom Kenneth Boulding vat dat samen in drie machten in
de samenleving. Dreigingsmacht, uitwisselingsmacht en integratiemacht. Als je
wat preciezer kijkt naar deze drie pijlers voor een samenleving die kan
floreren zie je ook wat er mis gaat als een van de pijlers teveel nadruk
krijgt.
1.
De
dreigingsmacht is de macht van regels, handhaving en zo nodig met geweld de
orde herstellen. Deze macht neigt naar de dictatuur, misschien van de
meerderheid, de elite of een sterke man (m/v), en leidt tot misbruik van macht.
2.
De uitwisselingsmacht
moet je zien als de macht van markten. Door uitwisseling van voorkeuren, wensen
en kennis wordt macht uitgeoefend. Denk aan de markt die V&D failliet doet
gaan. Maar denk ook aan het onderling handelen in gunsten: als jij dit voor mij
doet, doe ik dat voor jou. Deze macht neigt naar uitsluiting, neiging tot
monopolies en misbruik van kennis. En als je eenmaal tot de 1% inkomens behoort, dan verleent je dat enorme macht. Spreiding van inkomen zou beter zijn
3.
De
integratiemacht is de macht van samenwerking en hulp aan elkaar.
Liefdadigheid valt hier onder. Teveel integratiekracht zonder dreigingsmacht en uitwisselingsmacht kan leiden tot klaplopers,
niet nemen van eigen verantwoordelijkheid en het bouwen van afhankelijkheid. Toch
is dit de belangrijkste macht. Juist samenwerking heeft de wereld gebracht tot
grote welvaart.
Samenleving in evenwicht
De boodschap dat we op de juiste manier een evenwicht moeten
houden tussen deze machten is nu belangrijker dan ooit. Omdat mensen het gevoel
hebben dat ze geen greep op hun eigen leven hebben, neigen ze meer dan vroeger
naar de dreigingsmacht. Alle buitenlanders het land uit, iedereen moet zich
aanpassen aan de Hollandse mores: Integratie is iets geworden dat afgedwongen
moet worden met dreigingsmacht. Tegelijk zie je wel dat een instroom van veel
mensen van buiten afbreuk doet aan de integratiekracht, vanwege culturele en etnische
verschillen en de taalbarrière. Geen wonder dat mensen die het gevoel hebben
geen regie meer te hebben over hun eigen leven of buurt naar dreigingsmacht
uitwijken.
Geen van de machten is per se fout of goed. Om het individu
te beschermen gebruiken we overigens net zo goed dreigingsmacht. Liefdadigheid
kan neigen naar uitsluiting als je niet zo lief terug bent. Denk dan aan
rechten van mensen om anders te zijn. Dan leidt bijvoorbeeld de integratiekrach
t tot programma’s om mensen met veel
liefde van hun homoseksualiteit te genezen. Ook bij uitwisselingskracht gebruiken
we dreigingsmacht door een verbod op monopolies.
Al met al is het misschien vooral een liberale gedachtegang
om te kijken naar machten en zoeken hoe die machten in balans gehouden kunnen
worden.
Spreiding van macht, kennis en inkomen: misschien is dat de vernieuwing die liberalisme vooral nodig heeft.
Spreiding van macht, kennis en inkomen: misschien is dat de vernieuwing die liberalisme vooral nodig heeft.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten