Black lives matter en institutioneel racisme
Het valt mij op dat er twee discussies zijn. Een
discussie over slavernij en een discussie over (al dan niet) institutioneel
racisme. Toch is er iets met de Black lives matter aan de hand dat die twee ten
onrechte niet combineren. Mogelijk komt dat door het Amerikaanse
individualisme: of ze nu zwart, Aziatisch, Latino of wat dan ook bent, je bent
een individu en hebt ook rechten als individu. Dan kijk je naar je eigen
situatie en dan zie je dat je als zwarte minder kansen hebt dan witten. Minder
kansen, minder goede zorg, minder goede scholen. Een zwarte Amerikaan zou
minder kansen hebben op een sollicitatiegesprek dan een witte die in de
gevangenis zat. Schandalig, maar waar. Maar is het racisme, ook
institutioneel racisme, van individuen die permanent tegenwind ervaren wel een afdoende verklaring?
De kracht van burgerschap, samenwerking en de gemeenschap
De Toqueville die de democratie in Amerika beschreef keek
daar net iets anders tegenaan. Hij zag het individualisme in de VS niet alleen
als kwaliteit. Hij meende dat juist het netwerk van burgerinitiatieven en
verenigingen de slechte kanten van het individualisme tegen ging. Hij keek meer
– zouden we nu zeggen – naar sociale samenhang en sociaal vertrouwen.
De VS is ook steeds individualistischer geworden, mogelijk
een logisch gevolg van grotere steden, maar ook van het verhaal van de
Amerikaanse droom: de eenvoudige jongen die zich opwerkt tot krantenmagnaat.
Daarbij vergetend dat de eenvoudige jongen baat heeft gehad bij zijn afkomst,
scholen, steun van zijn ouders, vrienden, familie. De kracht van Amerika zit
hem niet in de kleine overheid, maar eerder in een combinatie van
(individualistische) ondernemerszin èn de gemeenschap
De mensen die opklimmen kunnen dat door de kracht van hun
sociale omgeving.
Slavernij gaat verder dan racisme
En hier zien we de combinatie van slavernij terug in de
positie van zwarten nu. Want gaat het wel alleen om hedendaags onderscheid
maken naar ras? Chinezen werden ook gediscrimineerd, maar aan een yellow lives
matter is nu geen behoefte. De positie van Aziaten in de VS is beter dan van de
zwarten. Hun positie is in de loop der jaren sterk verbeterd. Ook de latino's
die als immigrant naar de VS kwamen zonder geld of baan hebben de zwarten in
positie snel voorbij gestreefd. Dat zit hem niet in racisme of discriminatie en
niet in intelligentie.
Zwarten wonen vaak in relatief arme staten, vooral in het
zuidoosten van de VS. Ze zijn armer, wonen in mindere wijken, hebben minder
goed toegang tot goed onderwijs en tot zorg – die ook vaak slechter is dan in
rijke wijken. Maar dat gold voor meer groepen. Een verklaring voor de
achterstand die niet ingelopen wordt ligt mogelijk in een culturele achtergrond
die door de slavernij veroorzaakt wordt.
Vertrouwen als motor voor welvaart en ontwikkeling
Fukuyama schrijft in zijn boek Trust over vertrouwen als
belangrijke factor voor welvaart. Onder Chinezen, Koreanen en Japanners zitten
veel ondernemers en ZZP-ers, maar dat individueel ondernemerschap is verbonden met de gemeenschap. Dat is hun manier om vooruit te komen tegen
racistische tendensen in. Om een bedrijf te kunnen starten moet je geld lenen. Zwarten
hebben slechte toegang tot leningen. Je kunt dat zien als racisme,
waarschijnlijk is dat ook zo. Maar toen er speciale banken voor zwarten werden
opgericht, bleken er ook weinig aanvragen voor leningen om een bedrijf te
starten. Chinese en Aziatische ondernemers kregen ook geen leningen
in het begin van de twintigste eeuw. Hen lukte het wel tegen de weerstand in
een bedrijf te beginnen.
Dit klinkt allemaal wel kapitalistisch, maar het heeft meer
met gemeenschapszin te maken dan wij denken. Kleine bedrijven starten vaker met
leningen binnen de familie. Het is ook wel vreemd dat in zwarte buurten de
winkels vaak worden gerund door Aziaten. Die ondernemerszin die tot bloei komt
in een samenleving met veel sociaal vertrouwen zie je minder onder zwarten. De
verklaring daarvoor kun je vinden in de slavernij. Fukuyama wijst er in Trust
op dat immigranten uit Jamaica en Trinidad meer sociale cohesie hebben en meer
onderling vertrouwen dan nazaten uit de Amerikaanse slavernij.
Slavernij heeft de gemeenschapszin negatief beïnvloed
Ik kan mij niet anders voorstellen dat slaveneigenaren niets
liever wilden dan een zwakke sociale samenhang en zwak onderling sociaal
vertrouwen onder de tot slaaf gemaakten. Vormen van zelforganisatie zijn een
bedreiging voor de “eigenaren”, dus die worden met harde hand bestreden.
Zou het hoge percentage eenoudergezinnen onder zwarten ook
zijn geschiedenis daar vinden? Mogelijk gaat dat te ver. Het is wel een element
dat niet bijdraagt aan je toekomstkansen. Hoe zit dat in de culturele erfenis
van zwarten in Nederland? Het woord systemisch racisme zou wel eens beter kunnen passen dan institutioneel racisme, want het gaat verder dan instituties. En moet je elkaar niet ook voortdurend (met compassie) bij de les houden? Racisme en discriminatie zit in ons.
De oplossing komt niet van individu of overheid
Waar het mij om gaat: achterstand van zwarten zou wel eens
ingewikkelder kunnen zijn en dieper liggen dan alleen institutioneel en
individueel racisme. Het gaat er niet om dat het racisme minder erg is, maar
dat de oplossing wel eens minder makkelijk zou kunnen zijn dan stoppen met
racisme. Hier ligt niet alleen een taak voor de overheid, maar ook voor de
gemeenschap, de zwarte gemeenschap en nog liever een diverse gemeenschap. Ik
hoop dat de jeugd die toekomst ook voor zich ziet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten