Laatst sprak ik met
communicatieprofessionals over het winnen van vertrouwen bij beleid.
Vertrouwen is niet meer vanzelfsprekend. We hebben vooral vertrouwen
in mensen zoals wijzelf. Ja, zelfs eerder in mensen zoals wijzelf dan in goed
geïnformeerde, goed opgeleide mensen die weten hoe de overheid
werkt. In contacten met mensen start je al vanaf 1-0 achterstand in
vertrouwen, zo gaven de professionals aan.
Van gelijkheid van iedereen naar
aandacht voor uniciteit van elke burgers
Vroeger had je nog een bovenlaag van
kerkelijken, vakbondsleiders, elite, ondernemers die met elkaar
beleid bespraken. Elke “Baas” van een zuil had zijn eigen
achterban die vertrouwen had in hun vertegenwoordiger. En de bazen
bespraken dat met het politieke bestuur. Vervolgens werd iedereen
gelijk behandeld (of in elk geval dat was de gedachte). In een
tekening zag het er zo uit.
Nu moeten ambtenaren maatwerk leveren
en aansluiten bij de wereld van de mensen waar ze mee contact hebben.
De ambtenaren zoeken wat mogelijk is vanuit de werkelijke situatie.
Dat betekent dat er verschillen zijn. Verschillende situaties worden
verschillend behandeld. Neem de Wmo: eerst kijkt de ambtenaar wat
iemand zelf kan en wat zijn netwerk kan bijdragen. Daarna besluit de
ambtenaar welke ondersteuning de gemeente biedt. Voor
belastingbetalers is het niet te volgen. Handelt de overheid
rechtvaardig? De belastingbetaler is niet automatisch degene die de
hulp of de zorg krijgt. Hoor je dat een rijke stinkerd van alles
vergoed krijgt en een arme sloeber nog niet eens een traplift, dan
ken je de achtergronden niet, maar je twijfelt wel aan de overheid. Snel ontstaat er een hardnekkig idee dat anderen voorgetrokken worden.
Kijk maar eens naar het vertrouwen in
officiële ambtenaren (government officals/regulator). Mensen hebben meer vertrouwen in “a person like yourself”. Waarom zou je dan de
controle op de overheid niet ook meer laten doen door iemand zoals
jijzelf? (Overigens is het vertrouwen in regulators wel toegenomen sinds 2015)
De anonieme overheid in de niet-anonieme wereld
Waarom is er veel participatie met
burgers als het gaat over wat de overheid gaat doen en weinig
controle door burgers als het gaat over wat de overheid heeft gedaan?
Dat zou ik omdraaien. Waarom probeert elk zich respecterend bedrijf
zo precies mogelijk te communiceren en zo goed mogelijk aan te
sluiten bij de klant, terwijl de overheid de betaler zo anoniem en
matig bedient? Dat zou ik minder anoniem willen zien. Waarom leert
elk bedrijf dat oprechte excuses bij fouten zo belangrijk zijn en is
het in de overheid nog steeds not done om fouten toe te geven en oprechte
excuses te maken? Dat is het eerste dat nodig is om vertrouwen te
winnen!
De politiek helpt niet. Bij participatie is "verwachtingenmanagement" heel belangrijk, zorg dat mensen geen overspannen verwachtingen hebben! Bij de politiek is het juist heel normaal om overspannen verwachtingen te koesteren! Willen jullie dat Clinton de bak ingaat? Dan ga ik dat regelen!
De politiek helpt niet. Bij participatie is "verwachtingenmanagement" heel belangrijk, zorg dat mensen geen overspannen verwachtingen hebben! Bij de politiek is het juist heel normaal om overspannen verwachtingen te koesteren! Willen jullie dat Clinton de bak ingaat? Dan ga ik dat regelen!
Ik merkte dat er geen recept is om
vertrouwen te winnen. Maar iedereen zag hoe moeilijk het is als ambtenaar om
fouten te erkennen en excuses aan te bieden. De politiek is er op
gericht het ambtenarenapparaat geen fouten te laten maken en dus ook niet toe te geven. Pilots
mislukken niet, maar worden "bijgesteld".
De overheid is vooral goed in zenden. Het kost veel werk, bij mensen op bezoek gaan en niet alleen zenden, maar ook luisteren doet veel goed voor vertrouwen. Vertrouwen bewoners die niet participeren de overheid niet? Probeer dan ook te laten controleren door mensen zoals zij. Dat werkt en ze zien soms ook nog verrassende dingen die de ambtenaren niet zagen. Geloven bewoners niet dat je luistert? Ga dan eens luisteren!
De overheid is vooral goed in zenden. Het kost veel werk, bij mensen op bezoek gaan en niet alleen zenden, maar ook luisteren doet veel goed voor vertrouwen. Vertrouwen bewoners die niet participeren de overheid niet? Probeer dan ook te laten controleren door mensen zoals zij. Dat werkt en ze zien soms ook nog verrassende dingen die de ambtenaren niet zagen. Geloven bewoners niet dat je luistert? Ga dan eens luisteren!
Laat in je keuken kijken
Dat vraagt niet alleen de vaardigheid
in gesprek te gaan, maar ook de ruimte van de politiek om fouten te
maken en niet alleen op de controle van de gemeenteraad te
vertrouwen. Elk zichzelf respecterend bedrijf probeert vertrouwen te
winnen door op maat te informeren, door narrowcasting. De overheid
houdt het anoniem, door broadcasting.
De overheid kan best in de
keuken laten kijken. Er werken fatsoenlijke mensen die hun werk goed
en rechtvaardig willen doen. Maar ja, dat zegt ik. Check het zelf!
Presentatie voor factor C
Presentatie voor factor C
Geen opmerkingen:
Een reactie posten