Waarom is er bij kiezers zo vaak steun
voor het weghalen van checks en balances? En waarom lukt dat in
sommige landen wel en in andere niet? Dat is een interessante vraag
voor Nederland waar sommige partijen de handen op elkaar krijgen door
uitspraken van de rechters aan te vallen of de persvrijheid in te
perken. Ik ben zelf een groot voorstander van checks en balances:
onafhankelijke rechtspraak, vrije pers, recht op staken en het
oprichten van vakbonden. Maar het is typisch zo'n lange termijn
intellectueel verhaal, saaaaaai (en lastig).
Economen geven aan dat het er om gaat
dat de kiezers er invloed voor krijgen. Neem de rechters gewoon in
dienst en je kunt sneller zwaardere straffen afdwingen. Invloed van de kiezers via nette democratisch in het bestuur gekomen partijen. Je zou zeggen, waarom niet, het is toch de meerderheid???
Het is op
korte termijn aardig (als je tenminste voor zo'n domme maatregel
bent), maar op de lange termijn gooi je er nogal wat mee weg. Op
korte termijn is het zeker aardig als je ziet dat de “checks and
balances” nogal eens in het voordeel van de zittende elite
uitvallen. Denk aan bescherming van het bezit, maar ook aan de
kritische pers die eerder schandaaltjes in een plotseling opkomende partij als
de PVV of de LPF zal vinden, omdat in zo'n korte tijd niet een
geoliede partij opgebouwd is. Denk ook aan Hongarije, waar Fidesz de
absolute meerderheid heeft. Orban van Fidesz was overigens zelfs zo slim om
zijn zaak tijdens een bezoek aan het Europees Parlement netjes te
bepleiten.
Op de langere termijn is het juist
altijd in het voordeel van de meerderheid om checks en balances te
koesteren. Het weghalen van de checks en balances (door PVV ook wel
eens het afbreken van de linkse elite genoemd, want kritische kranten
zijn links en rechters zijn ook links) is op de korte termijn
enigszins, maar op de lange termijn zeker schadelijk. Het maakt
politici omkoopbaar, wat nooit in het belang van de meerderheid kan
zijn. In Rusland waar die checks en balances ontbraken leidde dat ook
tot minder welvaart, minder vrijheid en brute onderdrukking. Maar er
zijn ook kapitalistische landen waar het ontbreken van checks en
balances leidt tot minder welvaart, minder vrijheid en brute
onderdrukking.
Zoekend naar de checks en balances
stuitte ik op Daron Acemoglu die met James Robinson onderzoek deed
naar de kracht van natiestaten. Uit dat onderzoek komt naar voren dat
niet de cultuur, het weer of de geografie (eilanden, bergen) de
effectiviteit van staten bepalen, maar de politieke en economische
instituties. De elite wordt daarbij losgekoppeld van de instituties,
want hij introduceert het begrip inclusieve of exclusieve
instituties.
Staten met inclusieve instituties
richten zich niet op een exclusieve groep maar stellen zich ten doel
alle groepen en organisaties dezelfde rechten te geven. Deze
staten met inclusieve instituties zijn sterker, de arme groepen zijn
er minder arm, de welvaart is niet alleen beter verdeeld, maar in het
algemeen hoger. Hun bevindingen gaan op voor kapitalistische en
socialistische landen. We moeten dus niet onze aandacht richten op
CDA, PvdA, VVD, PVV of SP, maar op het koesteren van inclusieve
instituties die de checks en balances bewaken. Invoering van minimumstraffen is zo'n vorm van afbreken.
Dus, kabinet lees het interview met
Fred Salomons in de Volkskrant afgelopen zaterdag. Als de
minimumstraf wordt ingevoerd, neemt Fred Salomon ontslag als rechter.
Koester hem. Als Ombudsman Brenninkmeijer weer zo vervelend kritisch
is, koester hem! Houd van checks en balances, de samenleving wordt er
rijker van!
P.S. Een geruststelling: Zonder dergelijke kritische instituties haalt China ons economische welvaartsniveau nooit van zijn leven in.
P.S. Een geruststelling: Zonder dergelijke kritische instituties haalt China ons economische welvaartsniveau nooit van zijn leven in.
P.S.2 Nog een onderzoek dat aangeeft dat je kritikasters moet koesteren: Scot Douglas vergeleek voor
zijn promotie aan de Universiteit van Oxford zestien overheids-nv's
op Aruba, CuraƧao en St Kitts, die verantwoordelijk zijn voor
energie, water of infrastructuur. "Als mensen je kunnen vertellen hoe een bedrijf functioneert of hoe het energiebeleid beter zou kunnen, dan gaat het goed. Van bedrijven waar het niet goed mee gaat krijg je alleen roddel. Zodra je taxichauffeur gaat meeregeren dan ben je goed op weg als eiland."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten