In Egypte gebeuren afschuwelijke
dingen. Maar de onderliggende behoefte van de mensen daar is
waarschijnlijk niet veel anders dan wat we in westerse landen zien.
Eerder gaf ik al aan dat de Moslimbroederschap heel veel krediet
opbouwde door mensen te helpen in hun eerste behoeften te voorzien.
Dat krediet missen de militairen en de liberale krachten. Meer dan in
militair ingrijpen ligt daar de sleutel tot succes.
Streven naar zelfbeschikking en eigen levensstijl
In Spanje streven de Catalanen naar een
eigen land, ze zijn het zat overheerst te worden door de regering van
Madrid. In de Volkskrant van dit weekend stond een verhaal over Noord
Colorado dat zich wilde afsplitsen van Colorado. En ik heb het idee
dat de Limburgers maar wat graag los van Holland zouden willen komen.
Soms gaat het om financieel eigenbelang, zoals de Vlamingen die niet
meer willen meebetalen aan Wallonie. Iets dat ook speelt bij de
Catalanen. Maar dat is niet het enige. Het is ook het gevoel mee te
tellen, de eigen manier van leven te kunnen behouden. Vaak staat een
“sterke man” op die hun zorgen verwoord. Daar rekenen ze dan op.
Ook in het klein zie je het terug. Hele
buurten die PVV stemmen omdat mensen merken dat hun manier van leven
bedreigd wordt. Overspoeld door mensen met een andere cultuur, het
gevoel dat anderen hun banen innemen en dat de regering ver weg geen
enkele rekening houdt met hen. Hebben ze nog wel wat te winnen bij de
democratie? Ze denken dat ze uit eigenbelang niet moeten kiezen voor
de democratie, hoogstens voor sterke man Wilders.
Niet democratie maar zelfbeschikking
In Egypte speelt ook zoiets. Wat veel
journalisten herkenden als een roep om democratie is gewoon een
zelfde proces. Mensen willen hun eigen manier van leven behouden /
verkrijgen. In Egypte merken de Islamieten dat de Moslimbroederschap
zich iets van hun leven aantrekken en dat die hun levensstijl ruimte
willen bieden. En liberalen willen hun eigen levensstijl behouden.
Het is allemaal een strijd om ruimte voor de eigen manier van leven
te krijgen. Erg veel ervaring met burgerschap, democratie met bescherming van rechten van minderheden en zelfbestuur is er
niet. Maar er is in heel het midden oosten onrust! Wat is er dan aan de hand?
Revolutiejaar 1848
Het doet denken aan revolutiejaar 1848.
In heel Europa waren er opstanden van mensen die vreemde heersers
wilden verdrijven en hun eigen leven wilden kunnen leiden, met hoop
dat het dan beter zou gaan. Dit begon met de Februarirevolutie in
Frankrijk. Later is dit alles vertaald als een roep om meer liberale
hervormingen.
Ook in de Duitse landen wakkerde de
Februarirevolutie verlangens rond liberale hervormingen aan. Op 15 maart
werd Berlijn het toneel van onlusten. Frederik Willem IV van Pruisen
deed onmiddellijk concessies en riep een Constituante bijeen, die
echter geen daadwerkelijke maatregelen nam om aan de revolutionaire
eisen te voldoen.
In de meeste Duitse staten waren zonder
bloedvergieten liberale regeringen geïnstalleerd en in Frankfurt was
het liberale Frankfurter Parlement bijeengekomen, dat een constitutie
(de Paulskirchenverfassung) voorbereidde. De revoluties misten in Duitsland
echter de kracht om veel te bereiken. De Constituante werd in
december ontbonden en in de jaren die volgden werden de meeste
liberale hervormingen weer teruggedraaid.
(wikipedia)
In Nederland was in 1848 reden voor
hervormingen omdat koning Willem II elke grondwetswijziging die hem
trachtte te beperken in zijn soevereine machtsuitoefening tegenhield, maar een revolutie brak niet uit. De koning was echter bang het slachtoffer van een revolutie te
worden, zoals verscheidene van zijn koninklijke collega's overkwam,
zodat hij tegenover zijn ministers verklaarde dat hij in één nacht
van conservatief tot liberaal was geworden. Op 3 november werd een
nieuwe grondwet ingevoerd, ontworpen onder leiding van Johan Rudolph
Thorbecke. Deze nieuwe grondwet, die met enkele kleinere aanvullingen
nog steeds de Nederlandse grondwet is, maakte een einde aan de
persoonlijke regeermacht van de koning en voerde de Koninklijke
onschendbaarheid in. Voortaan waren de ministers verantwoordelijk
voor hun beleid en niet meer de koning. (wikipedia)
Het betekende het
voortbestaan van het koningschap.
Verlichting, burgerschap en afbrekende macht van de kerk
Dit alles gebeurde in landen waar een
geschiedenis was van burgerschap en het verdienen van dit burgerschap
in de steden door te tonen dat je je wilde inzetten voor de
gemeenschap. Denk aan de burgerweeshuizen waar kinderen van burgers
terecht konden als de ouders voortijdig zouden overlijden.
Staatsburgerschap was er nog niet eens. Het revolutiejaar startte in
Frankrijk waar al in de 18e eeuw de Franse revolutie was geweest. De
oude ideeën van absolutisme, aristocratie, en de macht van de
kerk werden vervangen door de principes van Liberté, égalité,
fraternité, oftewel Vrijheid, gelijkheid en broederschap.
In revolutiejaar 1848 was dus al een
basis aanwezig voor het denken over de liberale democratie als
wenkend perspectief.
Geen Verlichting in Egypte
Die geschiedenis mist in Egypte. De
strijd voor eigenbelang van de Moslimbroederschap loopt niet parallel
met de strijd voor eigenbelang van de liberale krachten. Waar
broederschap in Frankrijk nog een verbondenheid van alle Fransen was,
is de broederschap in Egypte alleen een verbondenheid van Moslims. Er
is geen strijd geweest om zich te verzetten tegen de absolute macht
van de kerk. Journalisten in Europa die dachten dat de opstanden in
Egypte om democratie gingen, bekeken het door hun eigen bril.
Datzelfde deden de progressieven in Egypte: ze bekeken het door een Europese
bril.
Overigens was de beweging van 1848
slechts van korte duur en werden vele van de afgedwongen maatregelen
later teruggedraaid. Toch hadden de opstanden grote invloed op de
periode die volgde.
Wat te doen?
Grote invloed. Of dat voor Egypte ook zo is, leidt geen twijfel.
Maar welke? Dat zal zonder verlichting binnen de Islam niet hetzelfde gaan. De
beste strategie in Egypte zou dan ook niet zijn de liberalen onverkort te
steunen, maar het afbreken van de macht van de militairen en de
verlichting binnen de Islam te bevorderen. Niet gemakkelijk dat
tegelijk te doen. Misschien begint het met liberalen die zich de
noden van arme Egyptenaren meer aantrekken.
Zodat iedereen merkt wat te winnen te hebben bij democratie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten