TNT Post maakt prijzen verhogen gemakkelijker. Voortaan staat er geen euroaanduiding meer op de postzegels, maar een cijfer. Op postzegels voor brieven of kaarten tot en met 20 gram staat een 1. Elk jaar kunnen nu de prijzen omhoog.
Tot nu was het voor TNT Post altijd lastig om verhogingen door te voeren. Het wekt irritatie en je kunt het niet elk jaar doen, anders weten mensen niet meer hoeveel er op een postzegel moet. PTT Post heeft het altijd redelijk netjes gedaan. De post kost ons als consument en belastingbetaler minder dan elders in Europa. Dat komt ook doordat de tarieven onder een percentage moeten blijven, maar vergeleken met andere landen deed TNT Post en zijn voorganger het altijd goedkoop. Dat lijkt nu over.
Concurrentie? Niet in het gebied van de consumentenpost: er staan geen brievenbussen van concurrenten. Bedrijven kunnen met grotere hoeveelheden wel kiezen voor andere bezorgers. Om die concurrentie aan te gaan kan TNT Post nu de consumenten wat meer laten betalen om het voordeel te gebruiken om de bedrijven te kunnen behouden. Tariefsverhogingen bij consumenten gaan dus naar voordelen voor bedrijven.
Gelukkig sturen we nu niet zoveel meer, maar let er wel op dat de brievenbussen en de mogelijkheid elkaar snel wat te sturen niet verdwijnt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten