donderdag 5 januari 2012

Albert Heijn tracht de concurrentie uit te schakelen


Het kost energie om keuzen te (moeten) maken. Je moet je informeren, je vergelijkt prijzen, je kijkt naar de gevolgen voor je gezondheid. Je pakt dus niet wat direct onder je handen te vinden is. Dat vreet energie. 

Zelfbeheersing om de keuze te moeten maken kost moeite, vooral als je eigenlijk anders zou willen kiezen. Bijvoorbeeld het kiezen voor de fiets als het koud is, het laten staan van dat derde drankje of het toetje: het kost moeite. Daarom moet je meestal bukken voor de goedkopere producten in de supermarkt.

Minder keuzevrijheid kost minder energie. Dat is handig om te weten, het betekent bijvoorbeeld dat je minder moe wordt als je dat toetje niet in huis hebt gehaald of een leenauto gebruikt in plaats van een auto die voor je deur staat. Het pleit ook tegen de populaire stelling dat we in de supermarkt zelfstandig moeten kiezen voor dat biologische vlees of die fair trade koffie. We worden er wel eens moe van altijd het goede te kiezen. Dat geldt nog meer wanneer het “goede product” duurder is. Dan wordt de keuze: wil je varkensvlees kopen dat ook diervriendelijk behandeld is? Dan betaal je het volle pond. Wil je varkensvlees van een varken dat mishandeld is? Dan krijg je korting. Ik heb die keuze altijd raar gevonden. Als mijn buurman minder scrupules heeft dan ik, dan mag hij ze gewoon lekker laten martelen en krijgt hij korting! Verbieden dat vlees uit de bio-industrie!

Bij de prijzen gaat het wel op: laat de koper maar een afweging maken tussen prijs en kwaliteit. In het dagelijks leven proberen we het ons gemakkelijker te maken door mee te liften met de keuzen van anderen. Ik ben erg voor zelfbeheersing, maar laten we het ons niet te moeilijk maken. Er is zo een prachtig mechanisme om de individuele keuze te behouden, maar zonder al te veel moeite te doen (want kiezen kost energie). We willen niet allemaal altijd alle prijzen vergelijken, maar als tien procent van de consumenten van Albert Heijn de prijzen te hoog vindt en overstapt op een alternatief, profiteert de rest er van. Albert Heijn brengt de prijzen naar beneden om geen klanten te verliezen. Goed voor de concurrentie en laat de beste winnen. Een mooi compromis om de keuzevrijheid niet te beperken en toch niet iedereen zich dagelijks te laten inspannen. Wij consumenten helpen elkaar!

Daar gaat verandering in komen.

Er is namelijk nogal wat opwinding over Albert Heijn en de privacy.  Albert Heijn gaat de bonuskaart gebruiken om persoonlijke aanbiedingen te doen. Ik heb het nu niet over de privacy, die bij Appie Heijn vast in goede handen is. Nee, dit is slecht nieuws voor de mensen die niet graag dagelijks kiezen, maar meeliften met de keuzen van anderen. Het is meer algemeen slecht nieuws voor de concurrentie in Nederland. Ga maar na: als je je persoonlijke gegevens geeft om persoonlijke prijzen te krijgen, kunnen anderen niet meer profiteren van jouw keuze. Wordt Albert Heijn te duur? Dat merk je niet eens! De mensen die over zouden stappen als de prijzen te hoog worden krijgen korting. De mensen die vertrouwen dat Albert Heijn niet te duur wordt krijgen die korting niet.

Winkelen wordt weer een individuele onderhandeling. 

Slecht voor vertrouwen, slecht voor de transactiekosten (moeite die je moet doen om de juiste keuzen te maken), slecht voor de Nederlandse economie. Moet de Mededingingautoriteit NMa hier niet optreden? 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen