Er is nogal wat commotie over
financiële schandalen. In de financiële sector zagen we dat de
overheid banken overeind moesten houden, wat de belastingbetalers
naar alle waarschijnlijkheid gewoon veel geld kost. De redding van de ABNAMRO kost zo'n 30 miljard. Maar ook
bedrijven als Imtech: fraude, de aandeelhouder betaalt; SBM: boete wegens omkoping, de aandeelhouder betaalt; Fugro:
bestuursvoorzitter verkoopt aandelen voordat hij waarschuwing
afgeeft, de rest van de aandeelhouders betalen. De belastingbetaler moet dokken, of de aandeelhouder moet
dokken. Nooit de daders. Eigenlijk is er geen twijfel over mogelijk:
de trend is dat de samenleving hier strenger optreden in wil.
Bij woningcorporaties zien we het
schandaal van Vestia, maar ook domheid bij andere corporaties
waardoor de goed functionerende corporaties (de meerderheid) uiteindelijk de rekening
moeten betalen. (Het is overigens de vraag of de bureaucratische
verantwoording werkt. Het levert vooral veel lasten op voor
goedwillende clubs. Zelf zie ik liever meer tegenstrevende krachten
en nieuwe vormen van horizontale verantwoording, zoals hier over effectiviteit-van-visitaties)
Advies over publieke bekostiging van
maatschappelijk initiatief
Het is in dit licht goed dat de Raad
voor de financiële verhoudingen (Rfv) voorzichtig is als de raad
gevraagd wordt naar nieuwe arrangementen om maatschappelijke
initiatieven te betalen. Het altijd uitstekende LSA (landelijk samenwerkingsverband actieve bewoners) was er niet blij mee: ‘Een
technocraten-advies’, ‘raar’, ‘oud denken’ en ‘te gek
voor woorden’” zo was de reactie op het advies van de Rfv. De
raad zei dat er geen nieuwe 'financiële instrumenten' nodig zijn
voor bewoners- en andere maatschappelijke initiatieven. Het is een
wat te korte samenvatting, maar ik kan mij de teleurstelling wel
indenken.
Lastig om nieuw geld te vinden,
makkelijk om vaste subsidie te behouden
Neem de sluiting van een buurthuis. De
bewoners ondernemen actie om het buurthuis open te houden en moeten
hemel en aarde bewegen om geld te vinden, terwijl dat nu net niet hun
favoriete bezigheid is. Ondertussen is het bij een gemeente nog
altijd gemakkelijker een structurele subsidie (met vaste
verantwoordingsafspraken) te behouden dan voor een nieuwe club om
daar tussen te komen. Een ander voorbeeld. Een bedrijventerrein moet
beveiligd worden, maar de gemeente wil daar niet voor betalen. Dan
moeten de initiatiefnemers bij alle gevestigde bedrijven langs om
geld daarvoor te regelen. Natuurlijk is er dan altijd iemand die wel
de lusten en niet de lasten wil. De inning kost bovendien veel geld
omdat er een nieuw apparaat voor opgericht moet worden. Een zelfde
soort probleem treedt op als sportverenigingen moeten samenwerken op
een terrein. Begrijpelijk dat actieve bewoners en bedrijven
teleurgesteld zijn in het advies om niets te veranderen.
Schandaaltjes willen we niet rond
maatschappelijke initiatieven
Toch begon ik mijn blog niet voor
niets met de financiële schandalen in het bedrijfsleven. Al die
schandalen hebben als probleem dat degene die de risico's neemt niet
voor de schade betaalt. Was het hun eigen geld geweest waarmee ze
risico's namen, dan hadden ze wel drie keer nagedacht. Er moeten dus
wel wat waarborgen ingebouwd worden voor we mogen accepteren dat de
samenleving betaalt voor initiatieven, ook al zijn dat nog zulke
sympathieke initiatieven. Over het voorkomen daarvan wordt niet (door de LSA) of traditioneel (door de Rfv) gedacht.
In het advies staan wel wat zaken die
meer aandacht verdienen. Even los van de logische conclusie dat de
ruimte voor decentrale belastingen vergroot moet worden. Die is in
vergelijking met het buitenland klein.
Wijkinvesteringszone
De eerste interessante methode die de Rfv noemt is BIZ-heffing in de
Bedrijfsinvesteringszone. Het gaat dan om een bedrijventerrein of
winkelgebied, waarbinnen ondernemers gezamenlijk investeren in
activiteiten in de openbare ruimte. Alle ondernemers betalen mee aan
een gemeentelijke heffing om activiteiten mee te financieren. De
ondernemers besluiten na een peiling of zij extra geld afdragen voor
activiteiten die de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van het gebied
vergroten. Als de peiling voldoende draagvlak heeft (minimaal de
helft van alle ondernemers doet mee aan de draagvlakmeting; minstens
twee derde van de respondenten is voor), dan kan een verplichte
heffing worden ingesteld. De gemeente stelt de heffing in en keert de
opbrengst van de heffing uit aan de vereniging of stichting die de
gezamenlijke activiteiten namens de ondernemers uitvoert. Het streven
is om het vanaf 1 januari 2015 weer mogelijk te maken om een nieuwe
BIZ op te richten.
Het zou mooi zijn als dat ook kan met
bewonersinitiatieven kan. Een variant op de BIZ waar nu mee wordt
geëxperimenteerd, is de Wijk InvesteringsZone (WIZ) waarbij
belanghebbende woningeigenaren en bewoners mede investeren in de
directe leefomgeving om de woonkwaliteit te verbeteren. Dat gaat verder dan maatschappelijk aanbesteden en het Right to Challenge, Het recht voor bewoners om de gemeente uit te dagen als ze denken dat ze de zorg in hun buurt beter kunnen verlenen dan de gemeente. Wat op zich al een mooie vorm is om burgerinitiatief te kunnen betalen.
Meer burgerinitiatief? Dan lagere
belasting
Dan het tweede interessante punt. Wat
iedereen daarbij over het hoofd lijkt te zien is dat de Rfv in het advies een
interessant punt maakt. Als een wijk of lokale kern veel zelf doet,
zou je ook moeten kijken of de lokale lastendruk omlaag kan. Dat zou
een fundamentele wijziging zijn. Op dit punt maakt de Raad zich er
gemakkelijk af door te vragen om meer onderzoek.Maar het is een mooie passende gedachte!
Kan het niet gemakkelijker? Eerst nieuwe vormen van verantwoording en toezicht
Ik begrijp dat actieve bewoners het
gemakkelijker willen. Maar ik ben zelf actieve bewoner en merk dat
het voor actieve bewonersverenigingen gemakkelijk is de rekening te
leggen bij het collectief. Er is immers geen concurrentie, bewoners
kunnen niet een ander collectief goed kopen en (als het een publieke financiering wordt) niet stemmen met de
voeten. En besturen van bewonersverenigingen zijn meestal bemand door
prima actieve mensen, maar soms door buurtburgemeesters die al veel
te lang op die post zitten: dat willen we niet meer. Informele macht zonder tegenmacht en dat op kosten van het colectief? Dat kan niet. Wat we willen is dat de rol van bewoners juist groter
wordt. Dan moet daar ook goed toezicht en goede verantwoording bij. Zoals ik al begon: de trend is dat de
samenleving juist steeds minder duldt dat op kosten van het
collectief risico's genomen worden.
Ook bij bewonersinitiatieven moet
tegenkracht georganiseerd worden en moet de verantwoording goed
geregeld zijn. Ik zie daarbij het meest in maatschappelijk
aanbesteden en het mogelijk maken van een Wijk Investeringszone. Dat
past dan gelijk bij een pleidooi voor een ruimer belastinggebied voor
gemeenten.
De Rfv heeft daarmee stof tot nadenken
gegeven. Jammer is dat ze in niets ingaan op nieuwe vormen van
verantwoording en toezicht op lokale uitgaven. Eigenlijk moet je het
omdraaien. Eerst experimenteren met nieuwe vormen van toezicht en
verantwoording en dan pas nieuwe arrangementen voor publieke
financiering toevoegen.
.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten