Eigenlijk is de maakbaarheid van de
mens nog een lastigere opgave dan de maakbaarheid van de samenleving.
Want sturen van individuen vraagt aandacht voor uitzonderingen. Is het je eigen schuld als je die uitzondering bent?
Als je de vrachtwagens een kortere neus wilt laten hebben, hef je
belasting over de totale lengte van de vrachtwagen, wil je zo'n
Amerikaanse lange neus, dan tel je alleen het vrachtgedeelte. Dat is
de simpele manier om de samenleving een beetje te maken.
Zo krijg je
vuil benzinegebruik teruggedrongen (de schone versie maak je
goedkoper) of krijg je meer mensen aan het werk (je verlaagt de
uitkeringen). In al die voorbeelden gebruik je prikkels om grote
groepen te sturen. Lastiger is het om de mens te maken.
Want er zijn altijd mensen met complexere problemen die niet
gemakkelijk aan het werk kunnen of niet kunnen investeren in een
andere vrachtwagen. Het gemiddelde is gemakkelijk bij te sturen, de
uitzonderingen veel moeilijker.
Maakbare mens
Hoewel de maakbaarheid van de
samenleving her en der afgeserveerd is, staat de maakbare mens volop
in de belangstelling. Aandacht was er gewoon niet: de uitkering was
een fabrieksproduct dat zo snel en efficient mogelijk geleverd moest
worden. Nu is het omgekeerde het geval. Zo min mogelijk uitkeringen
en je stuurt op de maakbare mensen met boetes. Dat gaat subtiel en
soms erg goed.
Bij het gesprek over
bijstandsuitkeringen wordt de ambtenaar geleerd zo snel mogelijk te
gaan praten over wat wèl kan. En alle aandacht voor wat de aanvrager
zelf gaat doen. Niet doorpraten over zijn problemen, maar ook niet
praten over “Hoe lossen we dit op?“ of “ik ga u
helpen om ...”. Verkeerd taalgebruik zou er anders voor zorgen
dat de aanvrager van een bijstandsuitkering achterover gaat leunen.
Eerst duidelijk maken dat de aanvrager passend werk zal moeten
accepteren en dat passend werk niet hetzelfde is als leuk werk. Doe
je dat niet, dan is er ook geen geld. Dan niet kijken hoe “we”
dat aan gaan pakken, maar gewoon vragen “wat gaat u nu doen?”.
Vroeger werd er nog wel geluisterd naar een “ja, maar”, nu
is daar geen ruimte meer voor. Dat werkt verrassend goed. Want meer
dan vroeger is voor succes van belang dat de mensen zelf hebben
meegedacht over de oplossing en hier wordt stiekem de aanvrager
gestuurd naar een “eigen” oplossing.
Dubbeltje op z'n kant
Het gebeurt overigens ook bij
uitzendingen van “Een dubbeltje op zijn kant” of “Uitstel van
executie”. Eerst wordt de situatie wat erger voorgesteld. “Als
je zo doorgaat, loopt je schuld elke maand met 500 euro extra op”
of “Ik zie dat jullie katten hebben, met jullie huidige uitgaven
zullen die er uit moeten”. Het valt nog mee dat er niet
gesuggereerd wordt de kinderen uit te plaatsen omdat die toch wel
duur zijn. Vervolgens wordt de schuldenaar gevraagd wat hij (of zij)
er aan gaat doen. Let maar op, de schuldenaar wordt naar de telefoon
gedirigeerd. De schuldenaar moet ook overstappen van verzekeraar en
energieleverancier, want daar verdient “Sloop de crisis” aan.
(Van mij mag het, overstappen is vaak verstandig) Vervelende klusjes
mogen niet overgenomen worden door de presentator. Omdat het soms wat
lang duurt maakt een van de mensen wel een afsprak met het
uitzendbureau, maar dat is vast omdat de uitzendingen gesponsord
worden door een uitzendbureau.
Datzelfde zien we bij de thuiszorg en
andere hulp. Eerst in kaart laten brengen wat het eigen netwerk kan
doen. Niet te gemakkelijk naar de stand van “hoe kunnen we u
helpen”! Opnieuw: de werkwijze kan verrassend succesvol zijn. Niet
meegaan in de klaagzang, geen ruimte bieden voor “ja, maar ...”
Eigen schuld, dikke bult
Lastig is dat mensen gemiddeld wel goed
terecht komen, maar dat er ook uitzonderingen zijn. Werd vroeger
vrijwel iedereen geholpen, nu vrijwel niemand meer. Voor die
uitzonderingen die echt pech hebben is steeds minder ruimte voor
hulp. En die uitzonderingen zijn er natuurlijk wel. De gok- of
alcoholverslaafde kan niet zomaar naar een nieuwe (meestal tijdelijke)
werkgever gaan. Dat betekent dat het probleem van de verslaafde wel
in beeld moet zijn. Is dat niet in beeld, dan volgt korting op de
uitkering. Dat geldt net zo goed voor die schizofreen, maar ook voor
die MBO'er van 55-plus die zijn hele leven administratief werk heeft
gedaan.
Het is blijkbaar allemaal onze eigen
schuld. Verslaving los je op door niet mee te drinken of te gokken,
obesitas door minder te eten, verkeerde opleiding door bijscholing.
Klinkt logisch, maar de vraag is of de werkelijkheid wel zo simpel
is.
Wet van de generieke overheid
Het is eigenlijk een bevestiging van wat ik de Wet van de generieke overheid noem. Dat gaat als volgt. Er is een probleem waarvan iedereen vindt dat de overheid hier iets aan moet doen. Daardoor komt er een oplossing voor het probleem. De Wet van de generieke overheid zegt dat dit een generieke oplossing zal zijn. Daardoor wordt er veel meer hulp geboden dan nodig is. Al snel blijkt dat die generieke oplossing teveel mensen helpt die het niet nodig hebben (of teveel mensen tegen zichzelf beschermt die dat niet nodig hebben). Vervolgens nemen de kosten toe en verzint de overheid hier een oplossing voor. De Wet van de generieke overheid zegt dat hier weer een generieke oplossing komt. Daardoor wordt niet alleen de mensen die geen hulp nodig hebben hulp ontnomen, maar krijgen de mensen waar het oorspronkelijk om ging te weinig of geen hulp. De overheid kan moeilijk rekening houden met het feit dat er nu eenmaal verschillen zijn tussen mensen. Dat heeft misschien te maken met bureaucratie, maar vooral ook met de eenvoud van generieke oplossingen (en de complexiteit van specifieke oplossingen)..
Wet van de generieke overheid
Het is eigenlijk een bevestiging van wat ik de Wet van de generieke overheid noem. Dat gaat als volgt. Er is een probleem waarvan iedereen vindt dat de overheid hier iets aan moet doen. Daardoor komt er een oplossing voor het probleem. De Wet van de generieke overheid zegt dat dit een generieke oplossing zal zijn. Daardoor wordt er veel meer hulp geboden dan nodig is. Al snel blijkt dat die generieke oplossing teveel mensen helpt die het niet nodig hebben (of teveel mensen tegen zichzelf beschermt die dat niet nodig hebben). Vervolgens nemen de kosten toe en verzint de overheid hier een oplossing voor. De Wet van de generieke overheid zegt dat hier weer een generieke oplossing komt. Daardoor wordt niet alleen de mensen die geen hulp nodig hebben hulp ontnomen, maar krijgen de mensen waar het oorspronkelijk om ging te weinig of geen hulp. De overheid kan moeilijk rekening houden met het feit dat er nu eenmaal verschillen zijn tussen mensen. Dat heeft misschien te maken met bureaucratie, maar vooral ook met de eenvoud van generieke oplossingen (en de complexiteit van specifieke oplossingen)..
Nasi maken
Bij de zorg zien we de
keukentafelgesprekken met als doel die uitzonderingen te ontdekken.
Verstandig, maar ik hoorde al dat er voor echte diagnose weinig
ruimte is. Die oudere vrouw die te trots is om toe te geven dat ze
het huishouden echt niet aan kan, mag zelf gaan poetsen. Want haar
kinderen wonen te ver weg en ze wil niet toegeven dat die kinderen
bijna nooit komen. Die depressieve moeder die eenzaam is, wordt naar
het buurthuis gedirigeerd, want op de vraag: Wat kun je goed?
klonk als antwoord “Nasi maken”. Dat wordt dus nasi maken
in het buurthuis. Best een aardig idee, maar was er meer aan de hand?
We weten het niet. Wat we wel weten: als deze moeder eenzaam blijft
is het blijkbaar haar eigen schuld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten