Als buitenstaander bepleit ik om
halverwege de periode van gemeentelijke colleges te kijken of de participatie met bewoners en
bedrijven goed is en wat er beter kan. (zie hier: de midterm review) Maar ik weet dat
dat niet veel kans heeft: dan staat participatie minder in de
belangstelling, omdat de politiek minder onder het vergrootglas ligt.
Ik zag op Google trends dat burgerparticipatie vooral een half jaar voor de
gemeenteraadsverkiezingen veel aandacht trekt. Juist op het moment
dat burgers al een stem hebben. Het halverwege de periode kijken hoe
het gaat is een voorbeeld van iets bedenken dat niet strookt met de
politieke logica.
Waarom? Ik neem jullie mee naar een
gemeente eind 2013. Het is het jaar voor de
gemeenteraadsverkiezingen. De collegepartijen moeten oogsten: ze
willen laten zien wat ze goed hebben gedaan. Maar ook de
oppositiepartijen willen oogsten: ze willen laten zien wat is blijven
liggen doordat zij niet in het college van B&W zaten om de stad
te besturen. Er was ook gemor onder de bevolking over gebrekkige
inspraak en dat kunnen de partijen in een verkiezingsjaar niet
hebben.
Hoog niveau van participatie
In de gemeente wordt daarom een
amendement aangenomen om bewoners beter bij projecten te betrekken.
De motie wil dat het college echt de ambitie heeft om een zo hoog
mogelijke trede van de participatieladder te kiezen (liefst
co-creatie (waarbij burgers en gemeente samen plannen
ontwerpen) of advies (waarbij je samen naar oplossingen zoekt) boven
inspraak (waarbij je als burger mag zeggen wat je van het
gemeentelijk plan vindt). Daarom wordt vastgelegd dat het college
wanneer niet het hoogste niveau van de participatieladder wordt
gekozen moet motiveren waarom dit niveau niet wordt gekozen.
Politieke logica! Ten eerste het
moment: een jaar voor de verkiezingen. Dat komt omdat diverse
organisaties de kans nemen om de politiek onder druk te zetten om in de toekomst meer invloed te krijgen bij projecten. Juist een
jaar voor de verkiezingen zijn politici daar gevoelig voor. Nu moeten
politici iets toezeggen! Tweede van de politieke logica is de gekozen
methode om het college te dwingen om het hoogste niveau van de
participatieladder te kiezen. Als niet het hoogste niveau gekozen
wordt moet het college uitleggen waarom niet. Niet kiezen voor het
hoogste niveau wordt geframet als minder goed en transparant
uitleggen waarom je dat niet wilde geeft natuurlijk druk. Leg maar
eens uit waarom je de bewoners niet serieus neemt. De politiek maakt
het riskant om te kiezen voor een lager niveau. Slim bedacht.
Ambtelijke haalbaarheid
De oorspronkelijke tekst was een mooi
voorbeeld van ambtelijke logica. Daar stond dat het er om ging te
streven naar het hoogst haalbare niveau van de
participatieladder. Omdat de oppositie graag fouten afrekent en
daarmee de krant haalt, proberen ambtenaren fouten te voorkomen. Het
hoogst haalbare niveau is waarschijnlijk al een compromis tussen het
college en de ambtenaren. Ambtenaren willen voorkomen dat er risico's
genomen worden, liefst zouden ze kiezen voor een term als adekwaat of
passend niveau. Daar kun je alle kanten mee op, maar het college wil een
tandje extra. Maar hoogst haalbare is een mooi compromis. Daarmee
spreek je uit dat je best een hoog niveau wilt kiezen, maar je weet
niet precies of dat altijd haalbaar is. Daarom wordt haalbaarheid de
ambitie, dus je geeft alle ruimte voor de praktijk. Heb je geen
beslisruimte, tijd, of capaciteit voor het participatietraject, dan
heb je gekozen voor het best haalbare. Wie daar tegen is wordt
geframet als iemand die streeft naar iets onhaalbaars.
Is de ambtelijke logica dan beter? Ik
dacht het niet. Niet alleen omdat de ambitie verdwijnt. Er zijn meer
rare voorbeelden van ambtelijke logica. Het je zorgen maken als er
geld overblijft van een budget: typisch voorbeeld van
ambtelijke logica. Onderbesteding! Dat is helemaal niet leuk! Als je
aan het eind van het jaar geld over hebt, was de subsidiepot
blijkbaar te goed gevuld. Er kan dus nog wel wat af! Dan gaan
'anderen' graaien in jouw budget en heb je volgend jaar minder
ruimte. Nu moet je laten zien dat dat echt niet kan. Die aanvraag die
nog binnen kwam in oktober komt dus goed uit! Grote kans dat die
scoort. (Tip: kijk als bewoners of je in oktober nog een leuk project
hebt voor die subsidie)
Zichtbaar maken van fouten versus
vermijden van risico's
De politieke logica is gericht op het
zichtbaar maken van fouten (oppositie) of juist goede zaken
(coalitie, maar daar heeft de pers weinig interesse in). Lange
termijnzaken passen daar niet zo in, want je politieke tegenstander
gaat misschien mooi weer spelen met jouw plannen. De ambtelijke
logica is gericht op het vermijden van fouten en het genereren van
ruimte voor het apparaat. Je doet wat het college wil en zorgt ervoor
dat er geen negatieve berichten komen. Negatieve pers levert niet alleen schade
voor het college, maar het college komt ook (hinderlijk) meekijken.
Gevolg van de ambtelijke en
politieke logica: niets
Wat gebeurt er met de
participatieladder nadat de politiek heeft aangenomen dat het college
moet uitleggen waarom niet voor het hoogste niveau gekozen is? De
politieke logica zegt dat de winst binnen is. De forse uitspraak is
gedaan. De aandacht verslapt. De ambtenaren zitten nu met een
probleem. Wat is een reden om niet te kiezen voor het hoogste niveau?
Dat heeft de politiek niet verteld, want de raadsleden willen hun
kruit droog houden. Gevolg is dat in de meeste stukken voor de raad
geen duidelijke overweging komt waarom niet is gekozen voor het
hoogste niveau. Ambtelijk logisch: de politici kijken er nauwelijks
naar en omdat je niet weet wat ze goed vinden levert het alleen een
afbreukrisico op.
In gesprekken aandacht voor de
politieke, ambtelijke en burgerlogica
Wat nu te doen? De burgerlogica zegt
mij dat dit geheel niet de schoonheidsprijs verdient. Bovendien
hebben veel bewoners juist niet de behoefte om bij alle
projecten mee te praten: dat hebben ze nu juist aan de politici
uitbesteed! De oplossing in deze gemeente was om in elk geval
ambtenaren en politici eens informeel met elkaar te laten praten en
duidelijk te krijgen wat voor de raad geldige redenen zijn om niet te
kiezen voor het hoogste niveau van participatie. Dan kunnen
ambtenaren voorbeelden voorleggen uit hun eigen praktijk en
raadsleden daar op reageren zonder dat het leidt tot politieke
stellingnames. Zo wordt de logica van de ambtenaar en de politicus
wat bij elkaar gebracht. Leg dat vervolgens samen tegen de
burgerlogica. Het lijkt mij een tip om vaker toe te passen:
ambtenaren en politiek af en toe informeel bij elkaar te brengen.
Logica van bezuinigen en lastenverlichting
Er zijn veel meer voorbeelden van
politieke logica en ambtelijke logica. Bezuinigingen kunnen mooi in
het eerste jaar na de verkiezingen ingezet: dat past in beide
logica's. Tegen de tijd dat de verkiezingen weer aankomen kun je
laten zien dat je de boel op orde hebt. Je kunt het jaar voor de
verkiezingen geld uitgeven voor leuke zichtbare projecten of lastenverlichting. In de
politiek noemen ze dat eerst het zuur en dan het zoet. Dat levert
nogal eens besluiten op die ons als buitenstaanders onlogisch
overkomen. Zoals het besluit om eerst deze kabinetsperiode in lastige
crisistijd veel te bezuinigen en dan 5 miljard belastingverlaging
terug te geven als de crisis weer voorbij is.
Terug naar de eigen logica
Bij de verkiezingen kan de bewoner dan
weer kiezen voor zijn eigen logica. Mijn ervaring is dat die meestal
goed te volgens is. Maar niet altijd. Iedereen heeft weer zijn
eigen overweging en je krijgt een package deal: je kunt niet de goede bestuurder van partij 1 combineren met het goede standpunt van partij 2.
Partijen die het goed deden worden niet altijd
beloond voor het goede lokale werk of afgestraft voor het uitblijven van
resultaat. Hoogstens blijven blunders goed in het geheugen hangen net als recente bezuinigingen.
Dat is dan weer precies de aanjager voor politieke en de ambtelijke
logica.
Jammer dat er niet een evaluatie is van de participatie halverwege de bestuursperiode: dan kan de kwaliteit van de praktijk meewegen in de stem en niet de uitspraken over hoogste niveau van participatie. Maar waarschijnlijk is dat een (ambtelijk en politiek) risico: alleen als de participatie niet goed is haal je de pers.
Dat is dan weer de logica van de pers.
Begrijp de logica, speel ermee en gebruik deze in je voordeel. Je voorkomt frustraties en hebt waarschijnlijk meer resultaat
Jammer dat er niet een evaluatie is van de participatie halverwege de bestuursperiode: dan kan de kwaliteit van de praktijk meewegen in de stem en niet de uitspraken over hoogste niveau van participatie. Maar waarschijnlijk is dat een (ambtelijk en politiek) risico: alleen als de participatie niet goed is haal je de pers.
Dat is dan weer de logica van de pers.
Begrijp de logica, speel ermee en gebruik deze in je voordeel. Je voorkomt frustraties en hebt waarschijnlijk meer resultaat
Geen opmerkingen:
Een reactie posten