Mensen met korte lontjes komen in veel
functies in het bedrijfsleven niet meer aan de bak. Ik zie ik steeds
vaker dat bedrijven cursussen organiseren om om te gaan met feedback.
Omdat mensen minder gezagsgetrouw zijn nemen ze het niet meer als
iemand (een klant, een collega) kritiek heeft. In cursussen leren
mensen de 4 g's om op een goede manier kritiek te geven (gedrag
benoemen, gevolg weergeven, gevoel benoemen en gewenst gedrag
aangeven). Ook leren de mensen het ontvangen van feedback (nu helpt
het als je duidelijk aangeeft wat je gehoord hebt (“Ik hoor u
zeggen dat het product niet deugt”, “dat heeft voor u een heel
vervelende ervaring tot gevolg”). We leren dat de ander pas
luistert als hij weet dat er eerst naar hem geluisterd is. Eigenlijk
kun je zeggen dat het bedrijfsleven disciplineert: goed gedrag wordt
beloond.
School leert en disciplineert
Op school leren we natuurlijk ook goed
gedrag. Kinderen worden door elkaar geplaagd om elkaar te
disciplineren en als dit plagen overgaat in pesten leren kinderen
zich inleven in de gepeste en leren strategieën om met pesten om te
gaan. Disciplineren gebeurt op school ook. Maar we verleren het
blijkbaar, want nogal eens komen boze ouders verhaal halen. Ze zijn
niet meer gezagsgetrouw, maar hebben niet goed geleerd kritiek te
geven en met kritiek om te gaan. Misschien wel door het bedrijfsleven
dat de contactcentra heeft geleerd om rustig te blijven, te luisteren
naar de klant en deze zoveel mogelijk gelijk te geven.
Het gaat
overigens niet om een grote meerderheid, wel om een kleine groep met
een grote mond. Het voorbeeld van de protesten van asielzoekerscentra
is ook maar het beeld dat je op Tv en nieuwssites ziet: de
meerderheid van de bijeenkomsten verloopt redelijk netjes.
Geïndividualiseerde samenleving vraagt zelfbeperking
Een samenleving die uitgaat van
individuele rechten moet altijd kijken hoe goed gedrag gestimuleerd
wordt en slecht gedrag beheerst. Dat vraagt zelfbeperking van individuen: je vrijheid wordt begrensd door de vrijheid van de ander. Je moet rekening houden met andere individuen. Veel samenleving maken het individu gewoon ondergeschikt aan de groep. Hier doen we dat niet en dan moeten we iets hebben om te zorgen dat we netjes met elkaar praten en elkaar de hersens niet inslaan.
Wat we nu een gewelddadig protest
noemen was vroeger helemaal niet uitzonderlijk. Zo erg dat bij
vergaderingen iedereen eerst zijn wapens moest inleveren.
Van Romeinen tot kerk en burgerij
We hebben veel geleerd in de eeuwen dat
Nederland in de vaart der volkeren werd opgenomen door de Romeinen,
handel dreef op de Noordzee, de kerstening onderging en mensen
burgers werden met rechten. Iemand reageerde eens op het geweld in
uitgaansgebieden met de vraag hoe het eigenlijk komt dat er niet veel
meer geweld is.
Dieren trekken naar hun clan. Binnen de
eigen clan helpen ze elkaar. Dieren van buiten de eigen clan, roedel,
kudde worden niet (zomaar) toegelaten. Zo ging dat vroeger bij ons
ook. Je moet je in een kudde invechten en de vraag is of dat
ongeschonden lukt.
De Romeinen brachten diverse
vernieuwingen, waarvan er één heel bijzonder was. Julius Caesar
koos de legerleiders op basis van kwaliteit en niet van afkomst. Dat
werkt disciplinerend: je moet je best doen om hogerop te komen. Goed
gedrag werd beloond. Toen de Romeinen weg waren werd Nederland een
grote speler in de handel op de Noordzee. Ook handel brengt
disciplinering. De andere kudde vertrouwt je niet, dus je moet dat
vertrouwen winnen. Dat gaat via tussenpersonen (jij kent Piet en Piet
kent ons en zegt dat we te vertrouwen zijn). Omdat de handel lastig
is als het alleen ruilhandel is, herintroduceerden Nederlanders
muntgeld. Je ruilde de huiden tegen geld omdat je er op vertrouwde
dat dat geld van de Nederlanders zijn waarde behield. Betrouwbaar
gedrag werd beloond.
Ook de kerk disciplineerde uiteraard.
Je werd beloond voor je goede werk. (Even los van het geweld waarmee
dat in het begin van de kerstening gebeurde, en even los van de
aflaten die de katholieke kerk introduceerden). Interessant van de
kerk was dat iedereen er bij kon. Zieltjes winnen kan je negatief
uitleggen, maar het zorgde voor integratie in de samenleving:
iedereen was welkom in het huis van God. Goed gedrag werd beloond met
een plaatsje in de hemel. Slecht gedrag kon leiden tot verbanning en
niet op het kerkhof begraven worden.
In de steden kwam de burgerij op. Ook
die disciplineerde. Als je getoond had een goede burger te kunnen
zijn, werd je burger van de stad en mochten je kinderen als je zou
komen te overlijden naar het burgerweeshuis. Verhuisde je van Arnhem
naar Zutphen, dan moest je je opnieuw bewijzen om burger te worden.
Maar heel veel mensen waren geen burger
en werden alleen door de kerk met zachte hand gedisciplineerd. De
overheid die groeide in belang disciplineerde nog altijd met het
afhakken met neuzen en het sturen van mensen naar de rasphuizen. De
overheid disciplineerde door dreiging. Ook de gemeenschap deed mee
door publieke schandpalen toe te juichen en te juichen als mensen
opgehangen werden.
Het afhakken van neuzen of handen zodat
mensen altijd herkenbaar waren als dief werkte niet goed: als
iedereen zag dat je een dief was kon je je leven niet beteren. Je kon
alleen wat verdienen als dief. Het concept van vergeving van de kerk
bleek veel interessanter (en het komt ook in niet-christelijke
samenlevingen voor.)
Disciplinering door dreiging werkt niet
Nu de kerk verdwenen is uit Jorwerd en
Utrecht moeten we het doen met andere integrerende instituties. De
overheid en de gemeenschap doen nog steeds pogingen om te
disciplineren (en integreren in de kudde) door dreiging en publieke
schandpalen. In een nettere vorm dan vroeger, maar nog steeds niet
erg effectief.
Vandaag las ik over het disciplineren
door het bedrijfsleven. Dat heeft een goede invloed. Maar bij het
bedrijfsleven is niet iedereen welkom. En korte lontjes kunnen op
sommige plekken geen kwaad, dus die krijgen geen cursus geven van
feedback en ontvangen van kritiek. En zelfdiscipline? Daar heeft het
bedrijfsleven nog weinig mee op. De reclames stimuleren juist het
tegengestelde: live life to the max, omdat jij het waard bent! En
veel bazen geven qua zelfdiscipline niet echt het goede voorbeeld.
Kijk maar eens naar de beloningen.
De Chinese weg, of een nieuwe institutie?
In China werken ze aan nieuwe
instituties voor zelfdiscipline. Iedereen gaat er een rating krijgen
op basis van gedrag online en offline. Uiteraard telt in China mee
hoe je de partijlijn volgt en hoe je feedback geeft op de partij (met
instemming namelijk). Daar willen we hier liever niet aan beginnen,
we beperken ons tot de verklaring omtrent gedrag.
Maar tegelijk is onze samenleving
complex en anoniem zodat we niet altijd kunnen inschatten hoe iemand
zich zal gedragen en is er een grote behoefte aan een systeem als in
China: denk aan verzekeraars die willen weten of je de boel belazert,
denk aan de uitkeringsinstantie die controleert of je je wel inzet om
werk te vinden. En hoe graag wil de AIVD niet weten of mensen op het
punt staan te radicaliseren? Met behulp van gegevens van zoekgedrag
dat google heeft kan daar veel mee ingevuld worden.
Welke institutie vinden we uit die
integrerend werkt, het concept van vergeving omarmt en niet op basis
van dreiging mensen bij de kudde laat komen? Zelfdiscipline is mooi
en werkt succes in de hand, maar hoe zorgen we dat iedereen daar aan
toe komt? Liever krijg ik niet de Chinese oplossing:
zelfdisciplinering door de dreiging van de overheid. Wat wordt de
nieuwe integrerende institutie?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten