woensdag 16 november 2011

OV stroppenkaart


Geachte heer Albeda,

Hartelijk dank voor het insturen van uw klacht/vraag over de afschaffing van de strippenkaart. Veel reizigers hebben nog gebruikte of ongebruikte strippenkaarten in hun bezit. U kunt de strippenkaarten die u nog in uw bezit heeft niet inwisselen bij de vervoerder of een ander verkooppunt. In de wet is namelijk vastgelegd dat het omwisselen van strippenkaarten, geldig of ongeldig, ongebruikt of gedeeltelijk gebruikt, niet mogelijk is. Ook teruggave van geld is niet mogelijk.


Het OV-loket kon weinig voor mij doen. Maar het is wel raar! Er staat duidelijk op mijn strippenkaart : "Na een tariefwijziging is deze strippenkaart nog twaalf maanden geldig". Die kaart is dit jaar gekocht en toen wisten ze vast al dat de kaart niet meer geldig zou zijn.

Waarom had ik dan twee kinderstrippenkaarten? Dat is simpel. De kids hebben wel een chipkaart, maar die hebben ze niet altijd bij zich. Dan zouden ze die om de haverklap verliezen. Mijn vrouw en ik reizen allebei met de kids, dus we kunnen niet altijd hun chipkaart bij ons hebben. Laatst kreeg ik een lekke band en moest ik de bus nemen met onze zoon. Jullie denken toch niet dat ik dan zijn ov-chipkaart bij mij heb? Het was op 3 november en de chauffeur was (uiteraard) onverbiddelijk.

Tot deze maand was er geen probleem. Nu ben ik erg geneigd mijn zoon te vragen stiekem de bus binnen te kruipen.

Nu heb ik twee vragen:
1. Wat doen andere ouders die ook wel met hun kinderen met het OV reizen nu?
2. Is er echt geen actie te ondernemen? Natuurlijk is het maar een tientje, maar het voelt erg oneerlijk?

2 opmerkingen:

  1. En wat te denken van het feit dat je vijf jaar terug voor €7,50 een ov-chipkaart hebt aangeschaft en dat die maar vijf jaar geldig is.

    Die termijn is bedacht omdat een goede werking van de kaart om technische redenen na vijf jaar niet meer is te garanderen. Ondanks het feit dat mijn kaart nog vrolijk piepte en het prima naar zijn zin had, is die nu toch geblokkeerd.

    De oplossing? Een nieuwe kaart kopen voor €7,50...

    Als OV-chipkaart makers de levensduur beperken, dan lijkt het mij wel zo eerlijk om tegen inlevering van een oude kaart de borg van €7,50 te retourneren dan wel er een nieuwe kaart voor af te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, helemaal mee eens. Bij OVloket.nl staan heel wat klachten: https://www.ovloket.nl/?ac=Klachten+top+5-12-1 De rapportage van oktober zit vol rare verhalen over de chipkaart. https://www.ovloket.nl/openIMSDocument.php?docid=91 (pdf)

    BeantwoordenVerwijderen