Politici zijn nog minder betrouwbaar
dan autoverkopers, dieper in het vertrouwen kun je eigenlijk niet
zakken. Maar ook verzekeraars hebben momenteel een probleem. Het vertrouwen in verzekeraars is niet meer zo vanzelfsprekend als vroeger. Er wordt aan gewerkt, maar is dat genoeg??
Verzekeraars hebben afgesproken dat zij aanspreekbaar zijn op de "Governance Principes", een set regels voor goed en transparant bestuur, waarbij de belangen van stakeholders en zeker de klanten niet vergeten mogen worden. De monitoring commissie Governance
Principes verzekeraars probeert te toetsen of de verzekeraars de
Governance Principes naleven. Wij (ik zit er in) kijken dan naar de jaarverslagen,
praten met verzekeraars, zien hoe ze bezig zijn zich te vernieuwen en
te verbeteren. Het is duidelijk dat veel verzekeraars in elk
geval er werk van maken.
Het doel van de Governance Principes
was in zekere zin om af te rekenen met de fouten uit het verleden: de
woekerpolissen waarbij mensen achteraf pas merkten dat ze teveel
betaalden voor producten die hen uiteindelijk soms zelfs achterlieten
met een schuld. Meer algemeen had het ook te maken met de
bankencrisis: mensen realiseerden zich dat de betrouwbaarheid van
banken en verzekeraars niet vanzelfsprekend is. Zal het nu lukken om
met de Governance Principes vertrouwen te winnen?
Henriette Prast heeft in een studie (vertrouwen, cement van de samenleving en aanjager van de economie, 2005) al
eens aangegeven dat voorspelbaarheid (prestaties zijn voorspelbaar
want in het verleden ging het steeds goed), nabijheid (echte stem,
persoonlijk reageren), participatie (laat merken dat je leert van je
klanten en dat de stem van de klant ertoe doet) en bekendheid van de
bewakers (ombudsman, betrouwbare bekende namen als commissarissen)
van belang zijn.
Onlangs zag ik een nieuwe poging om te
kunnen vinden hoe je vertrouwen wint. Dit sluit wat beter aan bij de Governance Principes van de verzekeraars. Het gaat dan om het het
Trustworks model dat Pauline Voortman in haar proefschrift "Vertrouwen werkt"
ontwikkelde. Daarbij is vertrouwen dat individuen hebben in
organisaties afhankelijk van diverse zaken:
- Omgang van bedrijven met de emoties van het individu.
- Persoonlijkheidskenmerken (individueel afhankelijk: bijvoorbeeld optimisme)(klik op het schema om te vergroten)
Ook dit model (dat meer gericht is op medewerkers dan op klanten) is interessant omdat het
verzekeraars aangrijpingspunten biedt om vertrouwen te winnen.
1. De Governance Principes zijn
toegespitst op de eerste factoren van betrouwbaarheid:
- bekwaamheid in de raad van commissarissen en directie en het kijken of de risico's echt steeds goed in beeld zijn,
- goede wil door de exorbitante beloningen aan te pakken en te toetsen of de belangen van de klant wel centraal staan,
- integriteit door het ondertekenen van een morele verklaring en
- communicatieve vaardigheid door te toetsen of producten steeds duidelijk zijn en passen bij de klant.
Het is wel een grotere verzameling
regels, maar ik gooi er maar wat op een hoop.
2. In de praktijk blijkt ook dat
sommige verzekeraars voorlopen en op het tweede punt (omgaan met emoties) actief zijn. Die
emoties zijn: inspireren, voorkomen van angst, voorkomen van boosheid
en voorkomen van verdriet. In het schema hierbij weergegeven.
Zo zie ik dat verzekeraars werken aan
een meer persoonlijke communicatie waarbij medewerkers in kunnen
spelen op de daadwerkelijke situatie van de klant. De
klachtenbehandeling is persoonlijker en men wil er van leren,
(boosheid voorkomen), men kijkt beter naar de informatie en op welke
momenten die van belang is (angst voorkomen) en probeert bij
behandeling van klachten ook de verwachtingen van de klanten te
overtreffen door iets extra's te betekenen (betrokkenheid tonen en
verdriet voorkomen).
Gaat dit alles nu lukken? Dat is de
vraag, want vertrouwen wordt ook beïnvloed door economische
onzekerheid. Bovendien zijn de verzekeraars begonnen, maar is veel
nog in ontwikkeling.
Moeilijkste punt is wat mij betreft nog dat het
moeilijk is om te concluderen of alle verzekeraars zich er nu aan
houden. Voor consumenten is het natuurlijk ook belangrijk om te weten
of de verzekeraars initiatieven nemen om rotte appels uit de sector
te verwijderen. Hoeveel verzekeraars klagen niet dat ze aangesproken worden op woekerpolissen waar ze niets mee te maken hadden???
Daar zien we eigenlijk niets van: het zich houden aan
de Governance Principes lijkt meer een zaak van onderlinge
concurrentie: individuele verzekeraars willen hun eigen
betrouwbaarheid bewijzen, maar hebben geen zin collega's die zich er
niet aan houden aan te pakken. Mijn persoonlijke mening is dat verzekeraars bezig zijn, maar nog een wereld te winnen hebben.
Een leesbaar artikel over bouwen aan vertrouwen op managementsite hier , dat afsluit met een viertal tips.
BeantwoordenVerwijderen- maak een eigen agenda voor vertrouwen, die voor een ziekenhuis heel anders zal zijn dan voor een verzekeraar, en op teamniveau anders zal zijn dan op RvB niveau
- maak vertrouwen specifieker – benoem waar het om gaat en waarom dat relevant is
- zet op die agenda waar het knelt, wat verbeterwensen zijn, welke relaties en welke samenwerking beter kunnen, enz.
- wees praktisch: als je cultuur wilt veranderen, doe je er goed aan niet eindeloos veel te praten over cultuur, maar aan de slag te gaan. Dat geldt voor het thema vertrouwen ook; als we kijken waardoor vertrouwen niet is zoals het zou moeten zijn, komen vanzelf de meer concrete punten naar voren. Daar kun je aan werken.