Tolerantie is de vrijheid van
meningsuiting van degenen met wie je het wezenlijk niet eens bent.
Die tolerantie is niet vanzelfsprekend in de samenleving. Tolerantie
is soms ook hard werken. Dat hebben we vroeger gedaan, gelukkig. Maar het
blijft nodig om daar aan te werken.
Een liberale samenleving waar van alles
mag. Nederland heeft een goede naam op dit punt. Nederland is het
land waar nagedacht werd over liberaal drugsbeleid en gekeken werd
welk beleid welk resultaat had. Stel je eens open voor andere
suggesties en kijk wat je ermee bereikt. Ben je homosexueel, dan kun je gewoon trouwen. En als je een bijzonder
geloof hebt en wil dat je kinderen met dat geloof opgroeien, dan
mag je een eigen school oprichten. Daar kun je dan meisjes naar
huis sturen als ze een spijkerbroek dragen of als hun rok te kort is."De leerlingen worden opgeleid voor de maatschappij van nu,
tot christelijk burgerschap. Dat burgerschap heeft als
uitgangspunt: leven tot eer van God en tot nut en welzijn van onze
naaste".
Nederland is het land waar de SGP lang
kon propageren dat vrouwen niet gekandideerd mochten worden voor de
Tweede Kamer. Ach, als zo'n kleine groep dat denkt, waarom zouden ze
dat niet ook hardop mogen zeggen? Je kunt het dubieus noemen, je kunt
ook zeggen dat je in Nederland mag zeggen wat je denkt en daar een
meerderheid voor mag verwerven. De stichting Heart Cry bedacht om een
Christelijk dorp in Nederland te stichten “Opdat Gods Koninkrijk
uitgebreid wordt en het Lichaam van Christus gebouwd en versterkt zal
worden in ons land!” Ik heb geen demonstraties gezien en
niemand trok naar een gereformeerde enclave als bijvoorbeeld
Spakenburg om daar een demonstratie op te zetten.
Een tolerant land dus, een liberale
samenleving, een democratie. Het land van grootheden als Baruch Spinoza en de gebroeders De Witt.
"Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk
behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging,
politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet
toegestaan."
Dat is anders met de Islam. Een partij die met de hand
op de Koran voorstelt om vrouwen hun actief en passief kiesrecht te
ontnemen zou heel wat onrust veroorzaken. Ook al zouden ze netjes
binnen de wet blijven en afstand nemen van Jihad-strijders die
hoofden afhakken, ze zouden er niet mee weg komen.
Waarom?
Tolerantie is geen vaste waarde
Tolerantie is natuurlijk niet helemaal
vanzelfsprekend en het is ook geen kwestie van aanhoren en negeren.
Het is ook wat anders dan een artikel opnemen in de Grondwet. Ook al is de ruime meerderheid van de bevolking liberale principes
toegedaan. Die liberale principes zijn vooral de economische gedachten over
concurrentie. En vanuit economisch oogpunt is het slim de
mannenbroeders te accepteren. De SGP-ers en hun gereformeerde
mannenbroeders werken hard en er zijn in de Bible belt heel wat
gerespecteerde mannen die intolerante gedachten hebben en toch een
uitstekende en gewaardeerde rol hebben in de samenleving. Ze dragen
bovendien materieel heel wat bij.
(Ik mag hier gewoon zeggen dat protestantse landen het economisch beter doen dan katholieke zonder dat mijn hoofd er af wordt gehakt.)
(Ik mag hier gewoon zeggen dat protestantse landen het economisch beter doen dan katholieke zonder dat mijn hoofd er af wordt gehakt.)
Misschien belangrijker: we zijn
allemaal helemaal niet zo met vrijzinnigheid en tolerantie bezig. Die
SGP kennen we wel en accepteren we omdat we ze nu eenmaal al jaren
accepteren. Als er een verandering zichtbaar is, dan is het de indruk
dat de orthodoxe gedachten afnemen. Ik weet nog dat de SGP voor het
eerst op de TV kwam: een sensatie, want de SGP voorman Bas van der
Vlies wilde niet op TV komen. Mag ik er op wijzen dat hij pas in 2005
voor het eerst in een TV programma optrad? Ik geloof dat Meindert Leerling hem ooit voor de camera schoof in een interview in de wandelgangen van de Tweede Kamer? Daarvoor kwam er alleen een foto in beeld (Nog steeds is de TV voor veel gereformeerden van de duivel: hier))
Ik wil maar zeggen: de SGP is
geaccepteerd omdat de mensen er niet bang voor zijn, niet omdat we
een tolerant land zijn.
Een tolerant land vraagt om juist in
situaties waarin het moeilijk is, recht te doen aan wat voor de ander
belangrijk is, ook al is de ander orthodox christen of orthodox
moslim. Dat hoort bij burgerschap. Het vraagt actief ook te blijven nadenken waar de grenzen
liggen. Oproepen tot het afhakken van hoofden van christenhonden is
voorbij die grens, maar ik denk niet dat we allemaal individueel
nadenken waar die grens dan wel ligt. Maar hoeveel orthodoxie willen we accepteren? Het is nu eerder een gemakzuchtig alles of niets. Vooral niets eigenlijk.
Tolerantie werd veroverd op het
gepeupel
Vroeger hadden we een samenleving
waarin leiders met gezag opriepen tot tolerantie en volgers die die
oproep respecteerden. Tolerantie werd veroverd op de mensen die daar
geen cent voor gaven en die de katholieke kerken liever plunderden
dan ze als gegeven accepteren. Dat kunnen de leiders van nu niet
meer. En die leiders van vroeger, ach, die gaven eerst ook niet veel voor vrijheid van godsdienst en levensovertuiging. Het vroeg veel debat, ergernis, en vooral: toch met elkaar in gesprek blijven en elkaar de hersens niet inslaan. Het is niet reëel te verwachten dat de leider van pakweg
de PvdA of de VVD de achterban oproept om moskeeën te accepteren. Nou, ja, het
is wel reëel, maar het is irreëel te verwachten dat de achterban
zich daar iets van aan trekt. Ze maken zelf wel uit wat ze denken, vinden en willen: we leven in een vrij land...(en om dat zo te houden moeten we..)
Maar dat vraagt van al die individuen
die nu zelf uitmaken hoe en met wie ze leven ook om na te denken over
tolerantie. Geven we andersdenkenden echt de vrijheid van
meningsuiting en religie die we in de grondwet hebben opgeschreven?
Of sluipt er sneller dan vroeger een hang naar duidelijkheid en
zekerheid in?
Baruch Spinoza als ideaal
Nederland mag trots zijn het land te
zijn van Baruch Spinoza. Maar we moeten niet vergeten dat Nederland
ook het land is waar Johan en Cornelis de Witt gelyncht werden.
(Raadspensionaris Johan schreef Interest van Holland, een van de inspiratiebronnen voor Adam Smith's 'Wealth of Nations. Maar het was wel het rampjaar en hij was tegen de Oranjes) . Sterker: het was tegelijkertijd. Spinoza was dermate geschokt dat hij
's nachts een pamflet schreef met de titel Ultimi Barbarorum
(de ergste barbaren) om het bij de Gevangenpoort op te
hangen. Dat hij zelf niet gelyncht werd is te danken aan zijn
huisbaas die hem tegenhield door de deur op slot te draaien.
Baruch schreef het Tractatus
theologico-politicus (Theologisch-politiek traktaat) in
Nederland. Hij schreef dat de Bijbel contradicties bevat en derhalve twijfelachtig is, dat de
vrijheid van de filosofie noodzakelijk is voor het welzijn van burgers
en staat, en dat democratie de beste staatsvorm is. Spinoza pleit hierin ook onder andere voor een onafhankelijke
rechterlijke macht, bijna een eeuw eerder dan de Franse filosoof
Charles Montesquieu dit deed.
Maar het werd wel verboden in het land van de Ultieme Barbaren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten