Van
Dik Wolfson is de mooie zin “Burgers zijn geëmancipeerd tot
tegenspeler van de overheid”. Hij heeft ooit een nota geschreven
die verder niet veel aandacht kreeg (andere geschriften gelukkig wel). Maar zijn stelling daarin dat de
overheid meer gebruik zou moeten maken van wat hij noemt de
informatieve en bindende kracht van wederkerigheid deugt. Dat zal ook
nodig zijn in de zogenaamde Doe democratie.
De
wens om meer aandacht te geven aan wederkerigheid begint met een
simpele constatering. Voorkeuren en omstandigheden van burgers
verschillen, mensen zijn geneigd tot kattenkwaad, de een profiteert
gemakkelijker dan de ander en maatwerk is mogelijk en wenselijk.
Daarom moet er ruimte komen om het ongelijke in vergelijkbare mate
ongelijk te behandelen en mensen – publieke dienstverleners zowel
als hun cliënten – op hun inzet af te rekenen. “Ruimte
op basis van wederkerigheid, binding en rekenschap, in een combinatie
van de sterke kanten van recht en ruil”.
(lees verder hier)
De Doe-democratie
Ik was
sceptisch, maar kan niet anders zeggen: de kabinetsnota over de
Doe-democratie is een goed en inspirerend stuk werk. En een zin
die we niet moeten vergeten tussen alle mooie voorbeelden is deze
“Het is nog veel te vroeg om deze
tot algemeen beleid te verheffen, als dat al ooit zou moeten.”.
Deze
genuanceerde reactie is natuurlijk een typische kwaliteit van een
ambtenaar. Het gaat er niet om dat de overheid moet “zorgen voor”,
maar je moet niet vergeten dat de overheid ook een taak heeft om te
“zorgen dat”. En zo weet de nota de juiste weg te houden tussen
inspiratie, verandering en betrouwbaarheid. We moeten immers wel
opletten dat groepen niet worden uitgesloten en dat er geen gaten
vallen. Maar voor je het weet neemt de overheid alles weer over. Dus het is onmogelijk de goede manier vooraf vast te leggen.
Waarom
niets over wederkerigheid en solidariteit?
Het
is opvallend dat in een stuk over alledaagse democratie, samen
besluiten over publieke zaken dichtbij huis, de woorden solidariteit
en wederkerigheid niet gebruikt worden. In de praktijk zal bij
burgers die als groep zaken oppakken het woord solidariteit geregeld
vallen. Doe mee, laat het niet aan ons over, wees solidair, of niet
iedereen kan zoveel doen als wij, je mag best eens wat meer doen voor
een ander uit solidariteit. En waarom doen mensen mee aan een eigen
kracht conferentie? Uit burgerplicht of uit solidariteit met iemand
die niet zelf zijn problemen kan oplossen? Ik denk het laatste.
Maar
waarom dan ook wederkerigheid? Dat is omdat solidariteit niet kan
blijven bestaan zonder wederkerigheid. Denk aan de oude
brandverzekering, waarbij boeren samen geld in een pot stopten om
degene die getroffen werd door brand te helpen zijn boerderij weer op
te bouwen. Prachtig! Maar wat te doen met mensen die alleen
profiteren en niet het hunne doen om te voorkomen dat hun boerderij
in brand vliegt? Daar komt de wederkerigheid. De deelnemers vinden
dat jij ook wat moet doen om de kosten in de hand te houden. Preventie is dan jouw verantwoordelijkheid om mee te kunnen doen met de verzekering.
Wederkerigheid
in onze buurt
Zo
is het ook prima bij ons in de buurt als je niets doet aan de tuinen,
maar op een gegeven moment krijg je wel scheve ogen als je graag op
de buurtfeesten komt en van de tuin geniet, maar niet zelf iets doet.
Dat hoeft niet de tuin te zijn of het inkopen van drank, het mag ook
het voorzitten van een vergadering of het doen van boodschapjes voor
een zieke zijn. Natuurlijk wordt er geen boekhouding bijgehouden,
maar onlangs zei iemand die erg veel klust aan de huizen, dat hij dat
nog graag wilde doen voor mensen die zich op een andere manier
inzetten, maar niet voor mensen die zich alleen zien als klant van de
bewonersvereniging. Geen prettige boodschap, maar wel een die anderen
ondersteunden. Dat geldt ook voor acceptatie van verschillen: vraag
je van anderen om jouw leefwijze te accepteren, dan moet je dat ook
van anderen doen.
Je
kunt niet mensen verplichten tot het onderhouden van het groen in de
buurt of het bezoeken van eigen kracht conferenties. Wat je wel kunt
vragen is aandacht voor wederkerigheid. Mensen willen best wat doen
voor anderen, maar gaan impliciet uit van wederkerigheid. Dan mogen
we ook zeggen dat er gebeurt als mensen die wederkerigheid aan hun
laars lappen. Die wederkerigheid van Dik Wolfson is een manier om de ongelijke behandeling van mensen te kunnen beargumenteren.
Regels voor ambtenaren
Daarom
hier nog een paar regels voor ambtenaren in de netwerksamenleving die
meer rekenen op initiatief van de mensen zelf (ontleend aan de tien van Hans
Boutellier in Rijksoverheid zkt partner)
- De basis voor relaties in een netwerksamenleving is wederkerigheid.
- Maak ruimte, maar geef ook grenzen aan. Zodra een netwerkaanpak de samenleving juist ondermijnt, moet je als overheid ook grenzen durven stellen.
- Expliciteer verwachtingen (ook naar burgers) Als je duidelijk bent in wat je te bieden hebt, mag je ook wat terugvragen.
Jullie
zien: aandacht voor wederkerigheid is onontbeerlijk voor De Nieuwe
Ambtenaar.
P.S. Ik vond nog een aardig voorbeeld van de kracht van wederkerigheid bij een artikel van Jos van der Lans "In Amerika is deze aanpak succesvol onder de naam Housing First. Daklozen krijgen daar eerst een woning, mits zij bereid zijn in die woning alle noodzakelijke hulp te accepteren. Per dag worden op die manier honderden euro’s per dakloze bespaard." (Wederkerigheid werkt beter dan hen opvangen in een voorziening). hier in een pleidooi om niet door te schieten in schema's
P.S. Ik vond nog een aardig voorbeeld van de kracht van wederkerigheid bij een artikel van Jos van der Lans "In Amerika is deze aanpak succesvol onder de naam Housing First. Daklozen krijgen daar eerst een woning, mits zij bereid zijn in die woning alle noodzakelijke hulp te accepteren. Per dag worden op die manier honderden euro’s per dakloze bespaard." (Wederkerigheid werkt beter dan hen opvangen in een voorziening). hier in een pleidooi om niet door te schieten in schema's
Geen opmerkingen:
Een reactie posten