Bestuurder met ballen |
Bestuurders met ballen gevraagd! In Binnenlands Bestuur van deze week
staat een interview met hoogleraar Accountancy Marcel Pheijffer die
zich uitspreekt over het Openbaar bestuur. “Bestuurders
ontberen financiële kennis”, is zijn constatering. Dat
bekt natuurlijk niet, daarom heeft de koppenmaker er “bestuurders
met ballen gevraagd” boven gezet. “Je moet het spel
hard spelen”, staat er ook nog bij, zodat ik al bijna niet meer
verder las, want met macho-praat heb ik niet zoveel. (hier, de kop op internet is anders). Gelukkig heb ik nog even verder gelezen, want de kop is onzin. Ook financiele kennis is het probleem niet.
Terug naar de financiële kennis, die bestuurders zouden ontberen.
Niet afstappen van het idee van lekenbestuur
Moeten bestuurders wel beschikken over
voldoende kennis? We hebben lekenbestuur. Een bestuurder heeft een
andere rol dan een expert. Een accountant die wethouder wordt, neemt
zijn financiële kennis mee, maar dan ontstaat het gevaar dat hij
zich ook gaat opstellen als accountant. De details gaan dan alle
aandacht vragen en de gemeentelijke accountant en financiële
medewerkers worden er vast dol van. Wel erger ik mij wild aan
wethouders en raadsleden die denken dat als iets nagerekend is, het
ook klopt. Elke bestuurders moet dus in grote lijnen iets weten over
financiën. Wat is het baten-lasten stelsel en geen structurele dekking zoeken met incidentele baten, welke risico's lopen de gemeenten, dat is het in grote lijnen. Maar dan de volgende vraag: moeten het macho-bestuurders
met kennis van financien zijn?
Dat is zeer de vraag.
Geen verambtelijkte politici ...
Laten we maar eens kijken naar de
provincie Noord Holland. Daar zat een bestuurder met ballen die geen
amateur was, maar wat wist van vastgoed: Ton Hooijmaijers. Wat ging
daar mis? Hadden de andere gedeputeerden meer de financiën in de
gaten moeten houden? Onzin. Het was veel simpeler. Pheijffer zegt het
zelf al in het interview: “Als een affiare naar buiten komt, zeggen
mensen: “We wisten het wel, hij gedroeg zich als een zonnekoning”.
Daar is niet zo heel veel financiële kennis voor nodig, meer gezond
verstand en aandacht voor countervailing power.
Daar gaat het om. De bestuurders moeten
niet ambtenaren gaan overdoen, want dat is zonde. Ze hebben een heel
andere rol, ze moeten sturen en verantwoording vragen. Richting,
binnen regels, ruimte, resultaat en rekenschap. Niet zelf gaan lopen uitvoeren,
dan is de kans niet alleen groot dat het mis gaat omdat het hier gaat om leken, maar
ook omdat corruptie en politieke spelletjes op de loer liggen.
...Maar ook geen politieke ambtenaren
En het ambtelijk apparaat? Daar
ontbreekt het misschien niet aan financiële kennis, dat is in elk
geval niet mijn ervaring. Wat daar mis gaat is het omgekeerde van
bestuurders die experts spelen. Daar gaan de ambtenaren politiek
bedrijven. In Amsterdam deed ik ooit een opdracht waarvoor ik
verschillende ambtenaren moest interviewen. Daarbij verwezen
ambtenaren nogal eens naar elkaar: “die was voorzitter van
stadsdeel zus of van partij zo, die wil nog steeds zijn gelijk
halen”, of "Hij is PvdA, dan weet je het wel". Iedereen kende elkaars politieke geschiedenis. Vooral veel
PvdA, maar ook andere partijen.
Ambtenaren zijn nogal eens lastig voor
politici, want tussen droom en daad staan wetten in de weg en
praktische bezwaren. Dat is wel eens een argument voor ambtenaren om niets te hoeven
doen. Maar het is ook een zegen. Iemand in het ambtelijk apparaat die
nog eerder gemaakte afspraken kent, die weet wat de wet zegt, die weet waarom eerdere interventies niet slaagden.
Richting, ruimte, resultaat en rekenschap
Politici hebben de taak om richting te
geven. Ambtenaren om de praktische invulling te verzorgen. Dat moet
niet door elkaar gaan lopen. Verambtelijke politici zijn
verschrikkelijk, verpolitiekte ambtenaren ook. Het gaat niet om
bestuurders met ballen en financiele kennis. Het gaat om je rol goed
nemen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten