Ik
heb geen moeite met politieke verschillen. Laat die een belangrijke rol
spelen. Wel of geen intensivering van het armoedebeleid, wel of geen
extra camerabeveliging om boeven te pakken, wel of geen 80 km als
maximumsnelheid: allemaal duidelijke punten om over van mening te
verschillen.
Maar ondertussen is er ook een niet te negeren druk om mensen meer zelf te laten besluiten. Waar vroeger draagvlak werd gemaakt door afspraken tussen politieke leiders, is het nu nodig om burgers rechtstreeks te benaderen en hun wensen en gedachten te horen. Traditionele inspraak wordt vervangen door ‘samenspraak’, beleid wordt dan in interactie met de samenleving gemaakt. Overheden experimenteren met nieuwe werkwijzen. Het is nodig dat daar ook in de collegeakkoorden afspraken over gemaakt worden. De gemeenten zijn groter, staan verder van mensen af, ondertussen zijn minder mensen lid van een politieke partij en zijn mensen beter opgeleid.
Ik kwam op 9 voorstellen voor meer burgerdemocratie.
Maar ondertussen is er ook een niet te negeren druk om mensen meer zelf te laten besluiten. Waar vroeger draagvlak werd gemaakt door afspraken tussen politieke leiders, is het nu nodig om burgers rechtstreeks te benaderen en hun wensen en gedachten te horen. Traditionele inspraak wordt vervangen door ‘samenspraak’, beleid wordt dan in interactie met de samenleving gemaakt. Overheden experimenteren met nieuwe werkwijzen. Het is nodig dat daar ook in de collegeakkoorden afspraken over gemaakt worden. De gemeenten zijn groter, staan verder van mensen af, ondertussen zijn minder mensen lid van een politieke partij en zijn mensen beter opgeleid.
Ik kwam op 9 voorstellen voor meer burgerdemocratie.
Voorstel 1
Experimenteer met de raadsvergaderingen om burgers meer ruimte te geven
Sinds de dualisering
experimenteren gemeenteraden met nieuwe vergadervormen. Op de
Politieke markt in Almere zien we veel meer burgers dan bij de
reguliere wijze van vergaderen. De essentie daar is dat stemmen en
overleggen uitelkaar is gehaald. Burgers weten welke debatten ze
kunnen bezoeken en hoeven geen lange onduidelijke stemmingen af te
wachten. Meerdere debatten kunnen tegelijkertijd gevoerd worden.
Voorstel 2
Geef burgers meer mogelijkheden het budget te beïnvloeden en mee te denken
De politiek bepaalt
de grote lijnen van de besluiten, en zo hoort het ook. Maar in de
praktijk worden bestedingen tot in detail bepaald door ambtenaren. In
de gemeente Oude Ijsselstreek is een representatieve groep burgers
gevraagd advies te geven over de begroting. In veel gemeenten wordt
gewerkt met wijkbudgetten. De wijken en dorpen kunnen dan ook meer
betrokken worden in het beheer en de uitgaven. Zij zouden moeten
kunnen schuiven met gelden die niet (politiek) vastgelegd zijn. Maak
Prestatieafspraken met dorpen en wijken: de doelen liggen vast, maar
hoe is aan de buurt zelf.
Voorstel 3
Gebruik de kennis van burgers bij Beleidsontwikkeling
Wikipedia laat zien
dat bij de massa veel kleine stukjes kennis zitten, klaar om gebruikt
te worden. Natuurlijk weten ambtenaren veel van hun eigen professie.
Maar bewoners weten vaak meer details van hun buurt. En kan de
gemeente niet heel goed de professionele kennis van burgers op de
diverse andere gebieden gebruiken?
Voorstel 4
Geef burgers zelf de kans beleid te maken.
Bestemmingsplannen
kunnen door burgers zelf gemaakt worden. In Vlaardingen (Broekpolder)
gaven burgers zelf invulling aan het bestemmingsplan. En geef burgers
ruimte hun onderwerpen op de politieke agenda te plaatsen door een
E-petitie mogelijk te maken.
Voorstel 5
Laat burgers oordelen in moeilijke afwegingen
Gemeenten kunnen een
Burgerjury instellen om burgers te laten meedenken in moeilijke
beslissingen die niet per se politiek gekleurd zijn. Er is veel
kennis over het werken met een Burgerjury,
waarbij aselect gekozen burgers over een niet politiek onderwerp alle
overwegingen en argumenten tot zich nemen, met elkaar debatteren en
vervolgens beslissen. De kennis wordt alleen nog niet gebruikt. Ook
zijn nieuwe mogelijkheden als een Internet dialoog mogelijk.
Voorstel 6
Stel burgers in staat over belangrijke besluiten te stemmen
Referendumverordeningen
zijn vrij algemeen ingevoerd bij gemeenten. Het gebruik is echter
miniem. De ervaring leert dat een referendum ertoe leidt dat bij de
bevolking veel meer aandacht komt voor de voor- en tegenargumenten.
Belangrijke besluiten met gepassioneerde voor- en tegenstanders zijn
gebaat bij draagvlak. Referenda maken de democratie levendig en laten
zien dat mensen soms niet een meerderheid kunnen overtuigen en zich
daarbij neer moeten leggen. Interessant zou zijn om ook te
experimenteren met een meer-keuze Referendum.
Voorstel 7
Laat burgers resultaten controleren
Wie vertrouwt het
college of de gemeenteraad als ze zeggen dat de gemeente goede
resultaten heeft behaald? Helaas niet meer iedereen. De resultaten
krijgen meer glans als een groep onafhankelijke burgers dit gunstige
oordeel deelt. Daarom is het goed om halverwege de raadsperiode te
werken met een burgervisitatiecommissie. Als dat vooraf wordt
afgesproken is er minder kans dat het gezien wordt als een politieke
afrekening. De burgervisitatiecommissie kan dan kijken naar: 1.
Politiek-bestuurlijk leiderschap; 2. Organisatorisch vermogen (intern
en extern); 3. Resultaatgerichtheid; 4. Beleidsprestaties en
maatschappelijke effecten; 5. Kwaliteitszorg; 6. Gedrag richting en
samenwerking met stakeholders. In Rotterdam is een vaste
Burgeronderzoeksgroep die zelf onderzoek doet en daarbij het
referentiekader van burgers gebruikt.
Voorstel 8
Monitor de kwaliteit van burgerparticipatieprocessen
Uit onderzoek blijkt
dat weinig gemeenten goed zicht hebben op de kwaliteit van de
processen voor burgerparticipatie. Spreek nu af dat de raad na 2 jaar
een beeld krijgt van de kwaliteit van burgerparticipatie: de
realisatie van projecten, de democratische manier van werken,
professionaliteit van de organisatie en de kwaliteit van de
samenwerking zijn daarbij mogelijke toetspunten. Zo kunnen gemeenten
successen vieren en leren van fouten.
Voorstel 9
Zorg voor permanente toetsing van de kwaliteit van de participatie
Er is niemand die er
op aangekeken wordt als de participatieprocessen niet goed gaan. Wel
als resultaten achterblijven of de financiën niet kloppen. Daardoor
is goede participatie niet alleen geen vanzelfsprekendheid, maar
ambtenaren weten zelfs niet waar ze aan moeten voldoen. Een foutje
kan altijd gebeuren, maar stelselmatig onzorgvuldige
participatieprocedures moeten bekend worden en in de gemeenteraad ter
discussie staan. Voor goede, eerlijke behandeling van burgers is de
Ombudsman in het leven geroepen. Iets dergelijks zou ook voor
participatie moeten komen, de stadsdemocraat.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten