Taboes moesten doorbroken worden. Het
ging daarbij om het inspelen op de zorgen van de straat. Nu zitten we
met kreten over uit de eurozone stappen (zonder aan te geven dat we
dat dan samen met de Duitsers moeten doen). Resultaten doen er niet
meer toe. Een boycot van Saudi Arabiƫ: er is best veel te zeggen
over het bewind daar, maar op welke wijze wil je er welke resultaten
mee behalen? Of gaat het alleen om schone handen? Of nog erger: gaat
het alleen om provoceren om in Nederland stemmen te winnen?
Ik hoop dat we nu langzaam weer kunnen
werken aan resultaten. In de tijden van Thatcher kwamen de
conservatives met de geweldige slagzin; “Labour does not work”.
Ik zou er over de PVV ook veel kunnen verzinnen. De Partij voor de
Vrijheid brengt geen vrijheid. Of: Wilders werkt niet.
Maar eigenlijk valt mij zo
langzamerhand op dat het nergens meer over resultaten gaat.
Ook als we kijken naar de
participatiesamenleving. Welke resultaten mogen we verwachten en
wanneer kunnen we zeggen dat het kabinet het aardig doet, geweldig
doet of faalt? Wat zijn precies de resultaten van de garanties in de
eurozone? Die zijn er namelijk best, maar hier wil niemand dat horen.
Gelukkig is bij de onderwijssector aandacht voor resultaten.
http://www.nji.nl/Pesten-Praktijk-Wat-werkt
Alleen jammer: het Ministerie van
Onderwijs wil nu scholen verplicht laten kiezen uit programma's die
goedgekeurd zijn (wet). De aandacht verplaatst daardoor van effectiviteit
en resultaten naar dwang en wettelijke maatregelen. Dat is jammer, want er is zo langzamerhand ook een anti-pest-industrie
ontstaan waardoor gesuggereerd wordt dat je een professioneel bureau in
de arm moet nemen. Terwijl de scholen ook leerlingen de grens moeten
laten verkennen (en dat bespreken). Individuele straffen helpen overigens niet, maar kan het pesten juist verergeren. Pesten hoort helaas bij het leven. Niet het professionele bureau maar
het nadenken bij alle leerkrachten en ouders is van belang. Er is geen magisch protocol om pesten te voorkomen.
Kort gezegd: als er op een school niet gepest wordt, maar er wordt een niet – goedgekeurd programma gevolgd, gaat de school in de fout.
Kort gezegd: als er op een school niet gepest wordt, maar er wordt een niet – goedgekeurd programma gevolgd, gaat de school in de fout.
Dat heet schooltje pesten.
Dat haalt weer precies de aandacht weg
van waar het om gaat: behalen van resultaten!
pdf: http://www.nji.nl/nl/Watwerkt_Pesten.pdf
Geen opmerkingen:
Een reactie posten