woensdag 28 mei 2014

Ministerie van Onderwijs gaat scholen pesten?


Zo af en toe verschuift de aandacht van de publieke opinie over de politiek. In de jaren zeventig ging het over grote verhalen en verschuivingen van geldstromen. Dat werden de no nonsense jaren van Lubbers. Begin jaren 90 sprak het SCP meen ik over “overproductie van beleid”. Het tweede kabinet Kok was helemaal gericht op resultaten en Nederland leek te bloeien. Maar vergeten was dat het niet alleen ging om resultaten, maar ook om de vraag welke resultaten je wilde.

Taboes moesten doorbroken worden. Het ging daarbij om het inspelen op de zorgen van de straat. Nu zitten we met kreten over uit de eurozone stappen (zonder aan te geven dat we dat dan samen met de Duitsers moeten doen). Resultaten doen er niet meer toe. Een boycot van Saudi Arabiƫ: er is best veel te zeggen over het bewind daar, maar op welke wijze wil je er welke resultaten mee behalen? Of gaat het alleen om schone handen? Of nog erger: gaat het alleen om provoceren om in Nederland stemmen te winnen?

Ik hoop dat we nu langzaam weer kunnen werken aan resultaten. In de tijden van Thatcher kwamen de conservatives met de geweldige slagzin; “Labour does not work”. Ik zou er over de PVV ook veel kunnen verzinnen. De Partij voor de Vrijheid brengt geen vrijheid. Of: Wilders werkt niet.

Maar eigenlijk valt mij zo langzamerhand op dat het nergens meer over resultaten gaat.

Ook als we kijken naar de participatiesamenleving. Welke resultaten mogen we verwachten en wanneer kunnen we zeggen dat het kabinet het aardig doet, geweldig doet of faalt? Wat zijn precies de resultaten van de garanties in de eurozone? Die zijn er namelijk best, maar hier wil niemand dat horen.

Gelukkig is bij de onderwijssector aandacht voor resultaten. http://www.nji.nl/Pesten-Praktijk-Wat-werkt

Alleen jammer: het Ministerie van Onderwijs wil nu scholen verplicht laten kiezen uit programma's die goedgekeurd zijn (wet). De aandacht verplaatst daardoor van effectiviteit en resultaten naar dwang en wettelijke maatregelen. Dat is jammer, want er is zo langzamerhand ook een anti-pest-industrie ontstaan waardoor gesuggereerd wordt dat je een professioneel bureau in de arm moet nemen. Terwijl de scholen ook leerlingen de grens moeten laten verkennen (en dat bespreken). Individuele straffen helpen overigens niet, maar kan het pesten juist verergeren.  Pesten hoort helaas bij het leven. Niet het professionele bureau maar het nadenken bij alle leerkrachten en ouders is van belang.  Er is geen magisch protocol om pesten te voorkomen.

Kort gezegd: als er op een school niet gepest wordt, maar er wordt een niet – goedgekeurd programma gevolgd, gaat de school in de fout.

Dat heet schooltje pesten.

Dat haalt weer precies de aandacht weg van waar het om gaat: behalen van resultaten!

pdf: http://www.nji.nl/nl/Watwerkt_Pesten.pdf

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen