woensdag 11 december 2024

Gaat dat nog wat worden met de trein?

Je zou zeggen dat er in een land als Nederland alle reden is voor een excellent functionerende spoorwegmaatschappij. We wonen nu eenmaaal in een dichtbevolkt land waarvan de weg en de stad dichtslibt dat behoefte heeft aan schone lucht. Transport and Environment, een club die zich inzet voor schoon en energiezuinig transport, geeft aan dat Nederland daar niet in slaagt.

Trein stelt teleur en zeker de NS
De trein stelt te vaak teleur, zegt T&E. “Operators, Member States and the European Commission must improve reliability, affordability and booking experience”. Uit zijn onderzoek blijkt dat Nederland daarbinnen zelfs achterloopt. Allereerst keek de groep naar een overall beeld, gebaseerd op acht criteria, waaronder ticketprijzen, betrouwbaarheid en voorzieningen aan boord. Daarin halen Trenitalia, SBB en RegioJet behalen de beste cijfers. Trenitalia valt op door zijn reiservaring, SBB is de meest punctuele operator in Europa en RegioJet heeft een aantal van de meest betaalbare tickets. NS scoort bij de achterblijvers.

Dure tickets, het reiscomfort en de algemene reiservaring scoren niet best bij de NS. Vooral tickprijzen zijn heel belangrijk. Hierin scoort de NS niet best en bungelt onderaan bij de 5 slechtste spoorwegmaatschappijen.

Prijsranglijst

Je zou zeggen dat een hoge prijs dan gepaard zal gaan met hoge kwaliteit? Maar ook overall scoort de NS bij de laagste vijf. Alleen de punctualiteit (gezien de kortere afstanden niet helemaal verrassend) scoort met een 6,8 bij de hoogste vijf.


De trein is een belangrijk onderdeel van de transportmogelijkheid in Nederland. Door het dichtbevolkte land kan de trein heel efficiënt zijn en is het een potentieel mooi alternatief voor de auto: het spoorvervoer is schoon, veilig en kan de wegen ontlasten waardoor steden minder dichtslibben. Helaas is de trein nu geen match voor de auto.

Waar is de urgentie?
Maar het kabinet lijkt de urgentie te missen. Ondertussen doet de minister van Verkeer zijn best het aantal vluchten van Schiphol op te rekken. Terwijl de trein de middellange afstand zou moeten overnemen lijkt alle aandacht daarvoor weg. 

Kabinet: wat zijn de plannen om de NS te dwingen dit magere resultaat te verbeteren? Of krijgen de auto en het vliegtuig alle aandacht?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten