dinsdag 14 mei 2013

Hoe het CAK weer lekker onnodig paniek zaait.

Mijn ouders zijn goed opgeleid en gewoon bij de tijd. Ze hebben ook genoeg geld om de benodigde eigen bijdragen te betalen. Maar als er vreemde brieven van het CAK binnen komen, is er toch altijd weer paniek in de tent. Waarom kan het CAK geen geruststellende brieven schrijven?

Om wat van de paniek weg te nemen heb ik dus maar gevraagd om de brieven naar mij op te sturen. Wat was er dan? Ze kregen 2 brieven. De een verstuurd op 1 mei, de ander op 2 mei. Ik ben niet zo snel verbaasd, krijg als ZZP'er geregeld brieven van de belastingdienst die een dag na elkaar zijn verzonden. Maar mijn ouders denken dat de eerste brief zo snel mogelijk hersteld moest worden met een tweede. Wie stuurt anders twee brieven een dag na elkaar?

In een bijlage wordt de eigen bijdrage voor zorg zonder verblijf berekend, maar in de bijlage van de eerste staat als inkomen een heel ander bedrag dan in de tweede. Mijn moeder ziet dan de zin “Het is mogelijk dat wij gewijzigde gegevens doorkrijgen. Verandert de maximale periodebijdrage hierdoor? Dan ontvangt u een nieuwe beschikking”. Mijn moeder wilde direct de belastingadviseur bellen, misschien had die ineens iets gewijzigd? Waarom is het inkomen plots veranderd? Ik heb dat toen tegengehouden en gezegd dat ze de brieven maar even moest opsturen.

Nu houd ik ze dus in mijn handen. Ik bekijk de brieven. Inderdaad lijkt de ene brief een herstel van de eerste. De brieven zijn exact gelijk aan elkaar op de te betalen eigen bijdrage na.

Het scheelt veel geld, zal dat de aangekondigde beleidsverandering zijn? Nog even nalezen. EB nummer is hetzelfde, datum verschilt 1 dag, kenmerk is hetzelfde, telefoonnummer hetzelfde, betreft ook hetzelfde. Ja inderdaad staat er een heel ander bedrag bij het verzamelinkomen. 

Daarna zie ik dat het kenmerk toch niet hetzelfde is en valt het kwartje. De ene is Zorg zonder Verblijf 2012 en de andere 2013.

Waarom stuurt het CAK op 1 mei de beschikking voor 2012 en op 2 mei die voor 2013?

Dat moet toch bij meer mensen tot paniek leiden? Oudere mensen zijn immers sneller van de kook dan wat jongere mensen? Dat moet het CAK weten. Waarom niet in de inleiding even aangegeven dat deze ouderen gisteren de brief voor eind 2012 kregen? Dat is een fluitje van een cent en voorkomt veel onrust. Of beter: waarom deze brieven een dag na elkaar en zit er niet een paar maanden tussen? Het is toch vreemd om de bijdrage voor de laatste periode van 2012 pas in mei te versturen???

Waarom het jaartal in het kenmerk zetten en niet duidelijk in de brief? Waarom “Periode 1” en “Periode 13” en niet duidelijk even aangegeven wat periode 1 inhoudt?  

"U ontvangt binnenkort de factuur voor de eigen bijdrage", zie ik. Waarom moet de factuur voor de eigen bijdrage over periode 13 (geen dertiende maand, misschien de dertiende periode van 4 weken?) pas in mei het jaar daarop aangekondigd worden? En die over periode 1, die komt dan vlak daarna? Is het niet handiger die facturen wat te spreiden? Komt er dan niet op 3 mei de beschikking voor periode 2? Er staat niet uitgelegd waarom deze brieven pas in mei komen over de laatste weken van december. Wel staan er veel verwijzingen naar de website, niet met deeplinks, maar gewoon "Kijk op www.hetcak.nl" (zoek maar eens naar zorg zonder verblijf, de eerste 5 links gaan niet naar de info die je zoekt)

Zo heeft het CAK weer wat mensen onrustig gemaakt en naast mij vast heel wat zonen of dochters aan het werk gezet. Want bellen met het CAK durven veel mensen niet. “Dan moet je kiezen uit zo'n menu en heel lang wachten!”, zegt mijn moeder dan. En gelijk heeft ze. Voor mij is het ook lastig, want ik bel via internet en kan dus geen 0800-nummer bellen. Dat moet dus met een mobieltje en dat is duur als je een uur aan de lijn van een "gratis" nummer hangt.

Dus CAK, als jullie 25.000 telefoontjes hierover hebben gehad, reken er dan maar op dat er daarnaast nog 75.000 mensen aan het werk zijn gezet. Had er dan niet even nog iemand naar de brief kunnen kijken? Een testje waar max 4 mensen mee bezig zijn?


P.S. Ik heb ooit ergens gelezen dat een informatievraagje al snel minstens 1,50 kost. Dat is dus veel geld door de wc gespoeld, maar goed, de paniek is natuurlijk veel vervelender. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten