Stel je voor: een groep woedende mensen
spreekt zijn afkeuring uit. Wie het hardste roept en de breedste
schouders heeft, heeft gewoon gelijk. Nadat de “leider” heeft
geroepen wat hij vindt, geven de anderen instemming door luid te
joelen of met hun wapens te kletteren. Dreiging is een manier om te overtuigen. De oploop ontstaat na een
incident of doordat er angst is voor een incident. Met meerderheid
van stemmen is besloten dat iets niet deugt en met “meerderheid”
wordt eigenlijk bedoeld “meerderjarigheid”1.
Ik heb het uiteraard over de manier van
besluiten in de middeleeuwen. Mensen waren tegelijkertijd van alles (handwerker, boer, koopman) en de belangrijke mensen waren boer – krijger en mochten een wapen
dragen. Het heeft heel wat tijd gekost voor we er aan gewend waren om
op een andere manier besluiten te nemen. De kerk leerde te werken met
een agenda en besluitenlijst (van de Romeinen) en er werd afgesproken
dat je tijdens de bijeenkomst geen wapens droeg.
Interessant is dat de arbeidsdeling
leidde tot andere afstandelijkere vergaderwijzen. Er groeide onderlinge afhankelijkheid. Kooplieden moesten afspraken maken
over handelsroutes, handwerkslieden en boeren maakten op hun eigen
manieren afspraken. Doordat het gezamenlijke land onder water kon
lopen moesten er gezamenlijke afspraken gemaakt worden over manieren
van besluiten. In de 17e eeuw was er meer sprake van onderlinge
afhankelijkheid (en scheiding van machten) en kon niet de ene groep de vergadering laten
besluiten door harder te schreeuwen en met wapens te kletteren.
Nieuwe manieren om te besluiten
In feite dwong arbeidsdeling af om op
een nieuwe manier te besluiten. Dat wil nog niet zeggen dat men
gelijk was: in Frankrijk bijvoorbeeld kwam eerst clerus binnen, dan
de adel, dan de burgerij en de boerenstand. In de Hollandse
vergaderingen (dagvaarten) was dat eerst ook nog zo: eerst de
ridders, dan Dordrecht, daarna Haarlem, Delft, Leiden en Amsterdam.
De belangrijkste mensen mochten het eerst spreken. Gedeputeerden
hadden vaak als opdracht om het standpunt in te nemen van de steden
die vóór hen het woord voerden. (Uit W. van Vree Nederland als vergaderland) Dat veranderde in de Republiek der
Verenigde Nederlanden. De vertegenwoordigers van de provincies konden
zonder last of ruggespraak oordelen. Ze vertegenwoordigden hun provincie en het was onhandig om ruggespraak te houden, want dan
moest je op je paard springen om naar Friesland te gaan voor
ruggespraak.
We hebben in eeuwen leren vergaderen, leren afzien van
geweld, leren besluiten met argumenten en afwegingen.
Daardoor behielden wel enkelen
(behorend tot de elite) de macht om te besluiten. Met de
industrialisatie werden arbeiders een belangrijke macht. Zij konden
zich organiseren en de elite was van hun medewerking afhankelijk.
Maar wat bleef is dat de belangrijke (strategische) besluiten genomen
worden door enkelen. De manier om invloed te krijgen is je binnen te
dringen in de kleine groep die beslist. Gewone mensen hoefden niet te leren hoe samen besluiten.
Niet meer via de elite, niet uit woede
Die tijden beginnen te veranderen. Het
is niet meer zo dat een kleine groep kan beslissen. In werk en op school leren mensen samen besluiten. Maar daarvoor
moeten we nog wel nieuwe vormen van besluiten uitvinden. Want doordat
iedereen (in grote getale) mee wil doen, komen er ook weer mechanismen terug uit de
Middeleeuwen. Het is niet meer een kleine groep mensen die de woede
moet bedwingen en nette vergaderregels volgen en de voorzitter en
tegenstander vriendelijk groeten. Nu moet iedereen leren woede te onderdrukken, “overwegen”:
nuanceren, nadenken over gevolgen en de positie van de ander. Alleen voelen veel tegenstanders van azc's geen onderlinge afhankelijkheid. Hun geweld is tekenend voor een groep die meent dat niemand van hen afhankelijk is (en dat de rest dus niet luistert).
Besluiten is volgens het woordenboek Van Dale: “na overweging of beraadslaging kiezen voor”. Nu is het dus ook als mensen gezamenlijk besluiten nodig dat ze ook zaken hebben overwogen. Op twitter je woede uiten of een oploop organiseren is geen besluiten. Spinoza ging er van uit dat besluiten genomen moesten worden “vrij van alle hartstocht en slechts geleid door ijver voor het algemeen welzijn”. Spinoza zag dat patriciërs dat niet konden omdat ze geneigd waren om als hun tegenstanders er niet bij waren te kiezen voor de wet, maar voor gelijkgestemden. Daarom pleitte hij voor democratie.
Besluiten is volgens het woordenboek Van Dale: “na overweging of beraadslaging kiezen voor”. Nu is het dus ook als mensen gezamenlijk besluiten nodig dat ze ook zaken hebben overwogen. Op twitter je woede uiten of een oploop organiseren is geen besluiten. Spinoza ging er van uit dat besluiten genomen moesten worden “vrij van alle hartstocht en slechts geleid door ijver voor het algemeen welzijn”. Spinoza zag dat patriciërs dat niet konden omdat ze geneigd waren om als hun tegenstanders er niet bij waren te kiezen voor de wet, maar voor gelijkgestemden. Daarom pleitte hij voor democratie.
De opstanden van vroeger zie je nu
terug. Er zijn nieuwe vormen van besluitvorming nodig. Niet via het
uiten van boosheid op twitter of het organiseren van gelijkgestemden
op facebook, maar ook niet door bevriende bestuurders die weinig
vertrouwen genieten burgemeester te maken of landelijk besluiten tot een groot AZC in Oranje. Er zijn best goede vormen
van besluitvorming die ertoe leiden dat mensen - onderbouwd,
genuanceerd en slechts geleid door ijver voor het algemeen welzijn –
kunnen besluiten. (Voor alle duidelijkheid: bij blijvend verschil van mening heeft het legitieme bestuur (en de onafhankelijke rechter) het laatste woord)
BOB wat is het beeld en weten we, hoe oordelen we, wat besluiten we
Die manieren houden in dat je eerst
zoekt naar beeldvorming (wat weten we, wat niet, klopt wat we denken,
hebben we extra informatie nodig (stap 1), oordeelsvorming (Wat is
ons doel? Waar maken we ons zorgen om? Wat kan die wegnemen en onder
welke voorwaarden kan dat? (stap 2) en besluitvorming (stap 3) (Wat
besluiten we en wat gaan we doen en is iedereen het daarmee eens?).
De stappen vragen om te luisteren naar elkaar, te horen wat de reden
van de ander is om bezwaar te maken en wat er gedaan kan worden om
bezwaren weg te nemen.
Sociocratisch besluiten is zo'n manier van besluitvorming. Deep democracy lijkt er op. Ook daarbij gaat het er om de stemmen van de minderheid te horen om het mee te nemen en betere oplossingen te vinden. De ervaringen daarmee zijn goed, maar het vraagt wel geduld en het zien van de ander en luisteren naar de ander.
Sociocratisch besluiten is zo'n manier van besluitvorming. Deep democracy lijkt er op. Ook daarbij gaat het er om de stemmen van de minderheid te horen om het mee te nemen en betere oplossingen te vinden. De ervaringen daarmee zijn goed, maar het vraagt wel geduld en het zien van de ander en luisteren naar de ander.
Ooit is het gelukt om te stoppen om
besluiten te nemen per volksoploop, unaniem en overmand door woede. Dat is net als bij Spinoza een pleidooi voor echte democratie. Het is nu weer nodig om te zoeken naar nieuwe organisatievormen die
de rede, overwegingen, luisteren naar elkaar terugbrengen.
1) Echt
waar. Tot de 17e eeuw verwees meerderheid naar meerderjarigheid: de
stemmen van de mensen die meerderjarig waren. Dat er een verschil
van mening over het besluit kon zijn of dat er een belangrijke
minderheid was, kwam niet in de hoofden op. (Ik haal het uit Wilbert
van Vree, 1994, Nederland als vergaderland)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten