zaterdag 27 juni 2020

Stap van adverteerders bij Veronica geen hysterie, maar hysterese


Plotseling waren de grappen in Veronica inside niet meer acceptabel voor adverteerders. Ik zag op fora mensen roepen dat Derksen en Van der Gijp al jaren foute grappen maken. Wat waren de adverteerders opportunistisch om nu ineens actie te ondernemen? Was de samenleving gek geworden? Nee! De samenleving lijkt plotseling veranderd, terwijl dit er al jaren aan zat te komen.

Discussie over racisme is voorbeeld van hysterese
evenwicht verschuift plotseling
Ik vermoed namelijk dat er rond racisme iets anders aan de hand is. Volgens mij is het een voorbeeld van hysterese. Hysterese is het verschijnsel dat in een systeem een stabiel evenwicht is waar verstoringen in plaatsvinden die niet uitmonden in een ander evenwicht. Als echter de verstoringen doorgaan en te groot worden om een stabiel systeem te behouden, verandert er plotseling iets en ontstaat een nieuw, ander, evenwicht. Het lijkt of het systeem plotseling hysterisch is geworden, maar de verandering is ongemerkt al heel lang bezig.

Vertroebeling Veluwemeer leek ook plotseling, maar was jaren in voorbereiding
Het voorbeeld hiervan is de vermesting van het Veluwemeer. Dat was in de jaren 50 en 60 helder. Ook al nam het fosfaatgehalte meetbaar (sterk) toe, aan het ecosysteem zag je nog weinig. Het water blijft helder, er staan waterplanten, er zwemmen nog steeds watervlooien en je kan prachtig vogels kijken. De reactie van het systeem op de toevoer van voedingsstoffen wordt vertraagd, waardoor je niets ziet. Maar door het steeds hogere fosfaatgehalte neemt de vermesting toe, algen doen het steeds beter, waterplanten krijgen het moeilijker. Dan komt er opeens en met grote vaart een verandering. Het water wordt troebel, de algen en de brasem overleven goed. Vervolgens is het heel moeilijk om de oorspronkelijke stabiele toestand van helder water terug te krijgen.

Aandacht voor racisme is geen hysterie
Zo is het gegaan met de aandacht voor racisme. Zonder dat het veel aandacht krijgt gaat het denken verder. Steeds meer mensen zien dat we in de samenleving moeten zorgen dat mensen niet alleen op papier dezelfde rechten hebben, maar ook in de praktijk. Grappen waar steeds meer mensen zich ongemakkelijk bij voelden leken te kunnen. De adverteerders voelden nog niet aan dat verandering er aan zat te komen. Tot het moment dat het overloopt met de dood van George Floyd. Er is definitief een ander evenwicht en de Van der Gijps en Derksen weten niet wat hen overkomt. 

Het lijkt wel hysterie, het is gewoon hysterese. Dit zat er al jaren aan te komen, de stemming is definitief omgeslagen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten