vrijdag 4 januari 2013

Wij eisen invloed en duidelijkheid over de OV chipkaart

De ov-chipkaart is bepalend voor ons reisgemak en inzicht in de kosten. Mogen wij daar iets over te zeggen krijgen? Bij betalen in winkels is dat nog aan banken. Die zijn nog enigszins gericht op ons als consument diensten te verlenen, want wij zijn ook direct hun klant. Bij de OV chipkaart is dat volledig ten voordele van de OV bedrijven ingericht. Daar moet en kan wat aan veranderen!

Ik ging eens op zoek naar de organisatie achter OV-chipkaart en zocht op hoe ik op deze monopolist invloed kan uitoefenen. Op de site van de OV-chipkaart zelf kun je niets vinden, maar in de adresbar staat Trans Link Systems.

Een onbekend bedrijf dat zich niet publiek verantwoordt
Trans Link Systems is opgericht door de vijf grootste OV-bedrijven. Het bedrijf is opgericht in 2001 door vijf grote openbaar vervoerbedrijven om het nationale OV-chipkaartsysteem in Nederland in te voeren en in stand te houden. De Raad van Commissarissen bestaat uit de heren A. Veenman (voorzitter), C. Smulders, P. Morley, C. Roovers en P. Peters. Volgens mij meer bedrijfsleven en ICT dan experts in consumentenrechten.Over governance staat ook:

"Nationale en regionale OV-bedrijven zijn overigens niet de enige partijen die bij de ontwikkeling van het nieuwe systeem zijn betrokken. De Rijksoverheid, de provincies, de stadsregio's, verschillende belangenorganisaties en toezichthouders hebben een rol bij de introductie van de OV-chipkaart in Nederland. Op verzoek verschaft TLS vaak informatie aan deze partijen over het centrale systeem. " (Noot: Maar we zijn de introductie voorbij, hoe gaat het daarna? HA)

Vreemd.

Deze monopolist heeft grote invloed op service aan reizigers en er is niet eens een jaarverslag te vinden. De governance is blijkbaar uitbesteed aan het rijk, provincies en belangenorganisaties. Dat laatste stelt weliswaar enigszins gerust, maar is dat genoeg? De rest wil gewoon lage kosten. Ik weet het dus niet! Het kadaster, om maar eens een andere monopolist te noemen, is veel en veel transparanter naar consumenten. Die geeft prestatiegegevens weer, laat zich visiteren en publiceert het kritische rapport online. Zelf Prorail is transparanter.

Meer macht aan de reizigers!
Eigenlijk zou ik wel mee willen beslissen over deze voor reizigers zo belangrijke organisatie. En nog mooier: daar is al een infrastructuur voor. We bezitten als reiziger allemaal een kaartje dat uniek is. We kunnen ov er belangrijke beslissingen zo meestemmen. Misschien kunnen bijvoorbeeld belangenorganisaties het recht krijgen bepaalde beslissingen als correctief referendum aan de reizigers voor te leggen. En overleg over nieuwe toe te voegen functies op de OV chipkaart.

Ondertussen zou ik wel wat verbeteringen weten die de organisatie zouden prikkelen tot betere dienstverlening. Ik zou denken aan de volgende zaken:
  • een gratis chipkaartlezer om zelf te kunnen bekijken of je uit bent gecheckt en hoeveel je rit heeft gekocht.
  • winst uit het vergeten uitchecken gaat direct terug naar de reizigers en wordt niet gebruikt om de uitvoeringsorganisatie te betalen. (Prikkel om dit uitchecken niet fout te laten gaan)
  • de organisatie laat zich voortaan elke vier jaar visiteren en publiceert het verslag op de site (eventueel van www.publiekverantwoorden.nl) .


P.S. 
Dit kwam voort uit blog 1 (ICT en de bevoegdheid je te straffen, maar geen mogelijkheid je te helpen) en blog 2 (Invloed van reizigers op de OV-chipkaart nodig) 

P.S. 2 Ik heb het jaarverslag opgevraagd van Trans Link Systems en kreeg als reactie dat het bedrijf het jaarverslag niet publiceert

6 opmerkingen:

  1. TLS heeft geen grote invloed op de service aan de reiziger. Zij zorgen er niet voor dat de bus netjes is en de trein op tijd.
    Het enige wat zij afhandelen is de betaling van het openbaar vervoer.

    Net zoals de strippenkaart ooit de betaling afhandelde. En heb jij je daar ooit druk gemaakt over waar het overschot aan strippen heen ging? Per ongeluk teveel gestempelde strippen, verloren strippenkaarten, verlopen strippenkaarten?
    En heb je die organisatie die de strippenkaarten verspreide ooit om een jaarverslag gevraagd?

    Waarom zou je een chipkaart lezer moeten hebben? Heb je ook een gratis lezer van je bank waarmee je je actuele saldo af kunt lezen?
    Nee. Dat gaat via internet of betaalautomaten. Net als bij de OV chipkaart.

    Heb je ooit eerder geprobeerd om mee te beslissen over de gang van zaken bij OV bedrijven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Feit is dat de betalingen in het openbaar vervoer sinds de OV-chipkaart een stuk minder transparant zijn geworden. Vroeger stempelde de chauffeur de strippen (of je deed het zelf) en kon zo vaststellen of er juist werd gestempeld of niet. Voor de trein kocht je een kaartje en je wist dus voor de reis wat het allemaal kostte.

      Dat alles is nu een stuk minder duidelijk. Je moet achteraf gaan kijken hoeveel geld is afgeschreven voor je rit. En dat kan niet simpel met een app op je mobiel of met een lezertje zoals destijds voor chipknip bestond. Bovendien moet je, om vast te kunnen stellen of je het juiste tarief hebt betaald, weten hoeveel kilometer je rit is geweest en wat de kilometerprijs is. Allemaal een stuk lastiger dan met de good old strippenkaart.

      Als de spulletjes van TLS allemaal perfect correct zouden functioneren, was dat allemaal nog te overzien. Feit is, dat er veel fouten in het systeem zaten en nog steeds zitten. De vervoerders, eigenaren van TLS, erkennen dat openlijk.

      Een systeem waarvan bekend is dat het niet altijd het juiste bedrag aanrekent, en waarbij je pas achteraf kunt kijken hoeveel geld er daadwerkelijk afgeschreven is, wekt wantrouwen. Zeker als het bedrijf dat achter de techniek steekt, zelfs geen openbare rekenschap aflegt van haar activiteiten - en dat terwijl het deels met overheidsgeld gefinancierd wordt: de aandeelhouders van TLS krijgen allemaal subsidie om het vervoer dat ze verrichten, inclusief de daaraan verbonden kosten zoals het ticketsysteem, te financieren.

      Verwijderen
    2. @bartdegrood:
      1. Ik heb geprobeerd mee te beslissen over de gang van zaken bij de OV-Chipkaart en heb me met een gouden handdruk laten wegwerken. Ik houd niet van Rechtbanken.
      2. In de tijd van de strippenkaart was er nog geen Internet met sociale media, maar dat is nu anders en daar komen jullie nog wel achter.
      3. Waarom is er niet gekozen voor hetzelfde systeem van betalen als gas, licht en water ? Ja de automatische incasso ! Vanwege de onzichtbare rentewinst op dat saldo ?
      4. Waarom is er niet gekozen voor in-en uit-checken ìn de trein ? Om concurrenten af te schrikken vanwege de hoge investeringen op de stations ?
      :o

      Verwijderen
  2. Ik vind het belangrijk om te weten wat ik heb betaald. Natuurlijk zijn er mensen die het niets uitmaakt, maar het is voor mensen die het wat minder hebben van belang. Iemand bij mij in de buurt kwam er eens achter dat de automaat in de bus verkeerd stond afgesteld: hij bleek vaak 20 % meer te betalen. Dat jij dat niet controleert gun ik je, maar de fouten worden gezien doordat 5% van de mensen het wel controleert.
    Ik heb mij wel degelijk ook zorgen gemaakt over teveel betaalde strippen. Overigens hadden chauffeurs toen plakkertjes om teveel gestempelde strippen te herstellen.
    Ik heb geen chipknip, maar heb er inderdaad een chipkaartlezer voor. Overigens krijg ik bij de supermarkt altijd netjes een bon als ik dat wil. Bij de bus en trein dus niet. De automatisch opladende chipkaart is als een glas bier dat vanzelf bijvult, daar kunnen veel mensen best tegen (jij bijvoorbeeld) maar sommigen niet. Er zijn nu eenmaal mensen die behoefte hebben aan overzicht over hun financien.
    En ja, ik heb vaak geprobeerd invloed uit te oefenen. Bijvoorbeeld door over te stappen op een ander merk dat betere prijs/kwaliteitsverhouding heeft, ik heen van telecomprovider gewisseld omdat de prijs/kwaliteitsverhouding beter bij mij paste. (ik heb overigens vier jaar in het overlegorgaan openbaar vervoer gezeten).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. A. Veenman en P. Peters zijn directeuren van twee van die vijf grootste OV-bedrijven (NS resp. RET).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vergeet vooral niet de terugstorting te eisen van de Rente (tegen de Kerst) die het saldo van rond de €20,= per jaar opgeleverd heeft.
    Ik hoor die #SpreadSheetManager van Commercie nòg lachen over die geruisloze Winst (!) van 8-10 miljoen per jaar.

    BeantwoordenVerwijderen