Kleine onderlinge
waarborgmaatschappijen waar de ledenvergadering het hoogste orgaan is
weten dat ze weinig leden op de vergadering te zien krijgen. Bij DeOnze, een verzekeraar met 2600 leden moet je dan denken aan 40
mensen. Maar op het moment dat het mis is, kunnen er ineens
tweehonderd leden staan of meer. Dat is een risico waar deze
onderlingen mee kunnen leven. Het maakt ze kwetsbaar voor kritiek,
maar dat is goed. Het houdt hen scherp te weten dat de leden
misschien niet komen op de vergadering, maar wel met een half oog
kijken naar de organisatie.
Zeker beursgenoteerde verzekeraars
kunnen zo'n opstootje niet hebben. Dat is een risico en daar houden
verzekeraars eigenlijk niet van.
Verzekeraars helpen mensen om om te
gaan met risico's. Je verzekert je tegen onverwachte gebeurtenissen.
Door verzekeraars kun je goed leven met risico's. Maar zelf houden
verzekeraars er niet van. Misschien is dat ook de reden dat de
gemakkelijk door consumenten te toetsen norm voor de telefoon de
volgende tekst kent : “U moet efficiënt telefonisch contact kunnen
krijgen met medewerkers van de verzekeraar. (...). Bovendien mag u
maximaal vijf minuten telefonisch in de wacht staan.” Waarom 5
minuten? Omdat 20 seconden een risico is! Ze zouden verrast kunnen
worden door veel tegelijk bellende klanten. Die kunnen dat allemaal
boos worden dat ze niet binnen 20 seconden worden doorverbonden.
Meerdere keren merkte ik dat
verzekeraars niet houden van verrassingen. Bij een discussie over
Principes voor Duurzaam Verzekeren werd gezocht naar goede kritische
prestatie-indicatoren om te volgen of de verzekeraars die beloofden
zich te houden aan principes van duurzaamheid in het beleggingsbeleid zich wel houden
aan hun beloften. Het moet gevangen worden in cijfers: dan kun je
het pakken en kun je trends zien. Variabele beloningen kwamen ook
voort uit de behoefte geen risico's te nemen: leg vast dat de persoon
doet wat jij wilt door daar een financiële beloning voor te geven.
(Het blijkt nogal eens aanleiding tot het omgekeerde: mensen gaan
sjoemelen om de beloning niet kwijt te raken). Beter is om mensen de
ruimte te geven met hart en ziel het maatschappelijke doel van de
verzekeraar te dienen. Maar dat is niet helemaal voorspelbaar, dan
moet je mensen los laten.
Om goed om te gaan met stakeholders
moet je risico's aandurven. Risico's dat stakeholders plotseling boos
zijn en een oploopje organiseren. Risico's dat de beleggingen van
Achmea (die zich heeft vastgelegd op de principes voor duurzaamverzekeren) plotseling doorgelicht worden door een actiegroep die
zegt dat de beleggingen niet deugen. Risico's dat deze duurzame
beleggingen in de krant gefileerd worden, daar houden verzekeraars
niet van.
Uitnodigen tot kritiek
Toch denk ik dat juist dat goed zou
zijn voor verzekeraars (en ook voor andere financiële instellingen):
heel open zijn over je doen en laten in de wetenschap dat - als je het
niet goed doet - ooit een actiegroepje opstaat die je fileert. De
buitenwereld uitnodigen om jouw werk kritisch te bekijken en
mogelijk negatief te beoordelen en blij zijn als dat leidt tot een scherpe dialoog. Dat mist nog. Dat is
jammer, want veel verzekeraars doen hun uiterste best om zich te
verbeteren en het vertrouwen van de klant terug te winnen. Zij missen
te vaak de kracht van je kwetsbaar opstellen en zo de buitenwereld
naar binnen te halen. Die kracht van kwetsbaarheid zouden
verzekeraars goed kunnen gebruiken.
P.S. Laten we eerlijk zijn: de crisis en het gebrek aan vertrouwen van klanten is toch een wake up call geweest om de klant weer centraal te stellen? Dat is toch prima? Kritiek maakt je sterker!
P.S. 2 De verzekeraars praten ook wel met klanten, dat levert goede stof tot nadenken
P.S. 2 De verzekeraars praten ook wel met klanten, dat levert goede stof tot nadenken
Geen opmerkingen:
Een reactie posten