Ik hoor nogal eens wat verzuchtingen
dat de raad zijn rug niet recht houdt, dan wel dat de raad slappe
knieën heeft. Hoewel dat zeker wel eens het geval zal zijn, is er
vaak toch wel iets meer aan de hand. In veel gemeenten is de
verhouding tussen de politiek in de raad en de uitvoerende instelling
van ambtenaren problematisch.
Een voorbeeld
Een denkbeeldige situatie in de raad.
De gemeente heeft uitgebreid met bewonersorganisaties gesproken over
een nieuwe multifunctionele ruimte. Het gaat om een gebouw met
meerdere voorzieningen op het gebied van wonen, zorg, welzijn en/of
cultuur onderdak hebben en vaak met elkaar samenwerken, met als doel
efficiency in tijd en ruimte, sociale integratie tussen gebruikers.
Een veel voorkomende voorziening in een dorpskern of wijk. De
betrokkenen zijn geïnteresseerden in een dergelijke voorziening. Het
gaat om actieve bewoners en organisaties: de mensen die belanghebbend
zijn. Zij zien dat hun oude gebouw niet meer aan te passen is en dat
een nieuw gebouw veel mooier en handiger is.
Als het allemaal in kannen en kruiken
is komt de gang naar de raad. Bij de raadsvergadering spreken
woedende bewoners van het dorp in: het oude gebouw is beeldbepalend
en mag niet worden gesloopt. De raad stuurt het plan terug naar het
college om de participatie over te doen.
De gemeenteraad heeft een bijzondere
taak
De raad is het hoogste orgaan van de
gemeente. De raad vertegenwoordigt de gehele bevolking van de
gemeente (de insprekers niet). Dat zijn twee essentiële punten. De bevolking kan immers
intern verdeeld zijn, kan van mening veranderen, kan in de uitwerking
van een besluit zien dat de uitvoering gevolgen heeft die men niet
wilde. Kortom, het gaat hier om politici die het met elkaar lang niet
altijd eens zijn. De raad is naar de aard bedoeld als een intern
verdeeld orgaan. Als ambtenaren besluiten uitvoeren en zij vinden de
uitkomst ongewenst, dan kunnen ze het college en de raad inseinen,
maar zij hebben verder hun rug recht te houden. Politici moeten
kijken naar de samenleving, de effecten, de uitwerking op de
maatschappij. Daarom is draagvlak zo'n belangrijk element. Als in de
samenleving geen draagvlak is, moeten politici dat draagvlak
verwerven (of besluiten verzachten, veranderen etcetera).
Dit gezegd hebben geef ik toe dat niet
altijd de raadsleden even consequent, consistent en doordacht
handelen. Dat is ook helemaal niet erg, we hebben lekenbestuur, geen
technocratische experts. Dus daar is de raad / zijn raadsleden wel
degelijk op aanspreekbaar.
Nu terug naar de casus.
Wat is hier nu fout gegaan? De raad
heeft geen sterke knieën? Dat is deels het geval. De
oppositiepartijen zullen de procedure aanvechten om de wethouder te
kijk te zetten. De coalitiepartners willen tegenover de woedende
insprekers laten zien dat zij hen serieus nemen. De pers kijkt mee en
ze willen niet slecht overkomen. Maar er is iets meer. De raad heeft
geen vertrouwen in de zorgvuldigheid van het proces.
- De bewoners die niet zozeer in de activiteiten geïnteresseerd waren, maar wel in het aanzicht van het gebouw zijn veronachtzaamd. Zij zijn niet meegenomen in het onderzoek naar de kosten van renovatie en bruikbaarheid van het gebouw, dus ze voelen zich er ook niet door overtuigd. Een belang is uit beeld gebleven
- De informatievoorziening over de voortgang is te beperkt geweest tot de actieve groep. De informatie naar bevolking en raad kan beter.
- Verder heeft de gemeente zich opgesteld als eigenaar van het project. De bewoners zijn dus boos op de gemeente en spreken de raadsleden aan. Dat was anders geweest als de actieve groepen zich ook eigenaar voelden. Dan is het beeld anders: niet de gemeente heeft een probleem met bewoners, maar bewoners onderling hebben verschil van mening. De gemeente trekt teveel verantwoordelijkheid naar zich toe.
- Tenslotte is vergeten de actieve bewoners er op te wijzen dat de voorstanders van het plan ook moeten inspreken. De argumentatie voor en tegen blijft van belang.
Fouten van de raad
Kan de raad dan niets fout doen? Jawel!
Rolvermenging, slechte randvoorwaarden, onvoldoende sturing geven, eigen besluiten vergeten. Zo
kunnen raadsleden zelf gaan onderhandelen met groepen burgers,
waardoor ze hun eigen rol vergeten. Of ze stellen wel
randvoorwaarden, maar die zijn voor meerdere uitleg vatbaar, er was geen goede startnotitie op basis waarvan het proces begon. Of ze
gooien hun eigen randvoorwaarden overboord en maken zo de weg vrij
voor burgers die zich de volgende keer niets van de randvoorwaarden
aantrekken.
Er is groot verschil tussen ambtenaren
en raadsleden. Gelukkig maar. De verhouding is niet zonder problemen.
Dat is niet erg. Maar er valt wel veel te winnen door te kijken wie
welke rol heeft en hoe de verschillende actoren hun eigen rol beter
kunnen vervullen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten