We krijgen allemaal een beperkt
beeld van de werkelijkheid te zien. Neem de onderwijzeres op onze
school: gemiddeld gesproken ziet ze vaker ouders die zeuren over hun
kind en wat er verkeerd gaat. Prostituees zien allemaal op sex zonder
gevoel beluste mannen. Ambtenaren zien allemaal klagende burgers (en
vergeten nogal eens dat ze zelf ook burger zijn). Of neem de
politieman. Dat is nog vervelender: stel hij ziet alleen “foute”
Marokkanen en heeft geen Marokkaanse collega. Die krijgt een verknipt
beeld van Marokkanen. Die beroepsbias (vooroordeel dat je krijgt door je beroep) leidt nogal eens tot een
misvormd beeld van de werkelijkheid. Vooral in de politiek is dat
lastig.
Zo zit het immers ook in de politiek en het
ambtelijk apparaat. Burgers komen naar de overheid toe als ze boos
zijn over een bezuiniging op iets dat ze zelf erg waarderen of hard
nodig hebben. Conclusie: als burgers zelf zouden beslissen zou het
een puinhoop worden. Men ziet immers niet de burgers die de
bezuiniging wel begrijpen, logisch vinden of die minder belasting
willen betalen.
Beroepsdeformatie voedt onvrede
Vooral die beroepsbias, zeg gerust beroepsdeformatie, van bestuurlijk
Nederland is lastig. Want de onvrede over de politiek is groot en
burgers hebben het gevoel dat hun mening er niet toe doet.
Ondertussen worden de politici omringd door partijleden die
uiteindelijk ook politicus willen worden en die het dan ook vaak
gevaarlijk vinden om de burgers ruimte te geven over de begroting te
beslissen. De beroepsbias wordt versterkt door de gedachte dat men de
eigen baan kwijtraakt als burgers meer kunnen beslissen.
Maar de krachten blijven werken
Ondertussen wordt er in vele plaatsen
in de wereld geëxperimenteerd met manieren om burgers zelf over hun
geld te laten beslissen. Een logische weg naar meer eigen zeggenschap via Participatory_budgeting
De uitkomst van de experimenten is dat
- de dienstverlening beter wordt,
- het beleid meer
draagvlak heeft en
- er meer (andere) mensen betrokken worden bij het
begrotingsproces.
- De uitkomst is ook dat 80% van de begroting nog
steeds vastligt (wettelijke taken, lange termijn-investeringen,
onderhoudslasten).
Mooier (en geruststellend voor bestuurders) is dat de keuzen helemaal niet zoveel
anders worden dan ze waren. De bestuurders waren blijkbaar niet helemaal gek. Het gaat meer om kleine veranderingen.
Een mooie anekdote hierover hoorde ik van Joop Hofman. Vooraf was men
bang dat burgers domme keuzen zouden maken. Hij vertelde dat een
experiment uitwees dat burgers globaal dezelfde keuzen maakten als het
ambtelijk-politiek complex had gemaakt. (Misschien was dat wel heel
dom, maar daar hebben we het niet over). Toen besloot de politiek er
niet mee door te gaan: de keuze was toch hetzelfde? Was de keuze heel
anders geweest dan was er uiteraard ook niet mee door gegaan: het was
toch heel anders dan de legitieme vertegenwoordigers vonden?
Nee de burgerbegroting is niet zaligmakend. Nog steeds is er politiek cliëntelisme en nog steeds zijn er vastgoedpartijen die beter voor zichzelf zorgen dan anderen. Maar dat je er als participatiesamenleving mee op weg moet gaan staat als een paal boven water.
Gemiste kans
Zo zorgt de beroepsbias van politici en
ambtenaren dat burgers weinig te zeggen krijgen over hun eigen
belastinggeld. Ondanks groter draagvlak, kleine slimme bijstellingen,
meer transparantie. Hoezo participatiesamenleving?
Meer lezen:Nederland-naar-een-burgerbegroting (pdf)
Eerder schreef ik over de burgerbegroting hier
Geen opmerkingen:
Een reactie posten