Klant moest meer eigen keuzen maken
De beleggingsverzekering kwam op toen
de overheid minder optrad als beschermer van consumenten en meer ging
rekenen op toezicht en de eigen keuze van de klant. Klanten waren daar nog niet aan gewend.
Verzekeraars waren weliswaar erg goed in de kleine lettertjes, ze
waren wel te vertrouwen, zo was het beeld. Maar welke verzekeraars
waren te vertrouwen? Wat te denken van Falcon leven? Eagle Star? Royal?
De verzekeraars ging namelijk steeds meer
concurreren. Een impuls werd gegeven door nieuwe aanbieders uit het
Verenigd Koninkrijk. In 1988 was de helft van de aanbieders van beleggingsverzekeringen Brits. Een andere nieuwe speler was Piet Bloemink, die
het bedrijf Legio Lease startte. Het werd later overgenomen door Bank Labouchere, overgenomen door Dexia, die belangrijke speler wilde worden in Nederland.
Deze “New kids on the block” en vooral Legio Lease en spelers
als DSB, waren niet terughoudend bij het aanbieden van de
beleggersverzekering. Het waren beleggingsverzekeringen met een
marktaandeel dat startte op nul procent.
Let wel. In 1995 constateerden de AFM en de Consumentenbond al dat de beleggingsverzekeringen niet transparant waren en dat er hoge kosten aan verbonden waren.
Eigenlijk werd niet gekeken of het
product een oplossing voor de klant was, maar hoeveel er aan een
klant verdiend kon worden. Veel geld, zo bleek al snel, erg veel
geld. Daarop pasten meer verzekeraars hun marktstrategie aan. De rest is geschiedenis en het vertrouwen zakte toen de beurs instortte.
Vertrouwen herstellen door vernieuwing
Hoe moet het nu verder met de handelaren in vertrouwen die verzekeraars uiteindelijk zijn?
Hoe moet het nu verder met de handelaren in vertrouwen die verzekeraars uiteindelijk zijn?
Verzekeraars vernieuwen is een
programma om het vertrouwen van klanten in verzekeraars te
herstellen.
Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Het vertrouwen
is inderdaad snel gezakt en komt moeizaam weer terug. Het programma
verzekeraars vernieuwen wil meer prikkels om positie van de klant te
versterken, wil problemen oplossen en de maatschappelijke waarde van
verzekeraars centraal stellen in plaats van verzekeringen als
verdienmodel te hanteren.
Inmiddels houden verzekeraars zich in het
algemeen netjes aan hun gedragscode en verantwoorden zich over de
wijze waarop ze hun producten toetsen aan klanten en hoe ze het
risico beter in de gaten kunnen houden. Er is ook een tuchtraad Financiële Dienstverlening en een toetsingsorganisatie rond de gedragscode van verzekeraars. De brochure In Eigen Hand geeft aan hoe de verzekeraars de zelfregulering organiseren.
Overigens moest SNS Reaal nog
recent gered worden vanwege haar riskante strategie. Onder de huidige
crisis krijg je de boel niet gemakkelijk op orde.
Keurmerk, gedragscode en goede governance
Het keurmerk Klantgericht verzekeren is
zo'n initiatief om de klantgerichtheid van verzekeraars te
verbeteren. Het keurmerk toetst in hoeverre de verzekeraar de klanten
netjes behandeld en de klanten goed informeert. Prima initiatief
waarbij de eisen elk jaar opnieuw aangescherpt worden. Niets mis mee.
En hoewel de nazorg rond de beleggingsverzekering tegenvalt, hebben
de meeste verzekeraars hun processen meer ingericht op de klant, zo
leggen duidelijker uit wat ze doen en ze bekijken nieuwe producten
beter op de waarde voor de klanten.
Uit het onderzoek naar de
naleving van de Governance code Verzekeraars blijkt dat, gemeten naar premievolume, 71% van de markt, de Code voor 80-100% toepast. Als we daarbij
voegen de groep die aangeeft de Code of onderdelen daarvan na te
leven en/of in de toekomst toe te zullen passen, komen we uit
op 99,8%. Dan blijft slechts 0,2% over, net iets meer dan waarmee
Legio Lease startte.
Maar wat gaat er gebeuren als er een
New Kid on the Block komt?
Maar wat als er weer een nieuwe speler toetreedt?
Bij de ziekenhuizen werd eens een management game gehouden om te kijken wat ziekenhuizen zouden doen als er nieuwe
concurrenten kwamen. Beleidsmakers moesten een traditioneel
ziekenhuis spelen of een nieuwe toetreder of een groep patiënten.
Opvallend was dat de mensen die het traditionele ziekenhuis moesten
spelen zich gingen uitleven om de kwaliteitszorg te verbeteren en
beter monitoren en verantwoorden, een soort keurmerk klantgericht ziekenhuizen. Niets mis mee.
Maar wat deed de nieuwe speler? De
nieuwe speler verraste iedereen door zich helemaal niets aan te
trekken van betere monitoring en betere kwaliteitszorg. “Wij
gaan lekkerder eten serveren!” Daar hadden de traditionelen niet op gerekend.
Zijn het keurmerk en alle andere
zelfregulering van de verzekeraars bestand tegen een nieuw Kid on the
Block die zoiets levert? Die gaat inspelen op de hebberigheid van de
klant en zijn behoefte om niets te controleren en kleine lettertjes
niet te lezen? Is de zelfregulering echt op orde, ook als de maatschappelijke onrust geluwd is? Met verzekeraars die aandeelhouderswaarde willen creëren?
In Eigen Hand, brochure van het verbond van verzekeraars
Geen opmerkingen:
Een reactie posten