Horizontale verantwoording is hot. Het
heeft te maken met het verdwijnen van hiërarchie en het besef dat je
niet alles vanuit de top kunt regelen. Maar geven we horizontaal
verantwoorden wel een kans?
Mensen in onze samenleving zijn veel
gelijkwaardiger aan elkaar dan vroeger. Mondige mensen voelen zich
niet ondergeschikt aan gezag. Dat gezag moet zijn vertrouwen
verdienen. De samenleving is “horizontaler in haar verhoudingen”.
Dat geldt niet voor het politieke bestuur. Dat blijft vanuit
verticale, hiërarchische gezagsverhoudingen opereren. Is er iets mis
in het dorpje Limbrigt waar een corporatiedirecteur geld verdient aan
een plaatselijke transactie en de voorzitter van de Raad van
Commissarissen in een riant huis woont, dan gaat er een seintje naar
de minister. De minister moet dan onderzoek doen, rapporteren en
ingrijpen. Een probleem wordt pas serieus genomen als de minister in
de Tweede Kamer ter verantwoording is geroepen!
Je zou zeggen dat er veel te winnen is
als de verantwoording directer aan betrokkenen en belanghebbenden
plaatsvindt. Dus niet de ambtenaar die het uitlegt aan de wethouder
die rapporteert aan de minister die de Tweede Kamer informeert waarna
de politicus de boze burger informeert. Het is beter een
rechtstreekse discussie te hebben tussen ambtenaar en burger. Of de
woningcorporatie, die natuurlijk al heel veel contact heeft met
huurders over zaken rond de woning geeft rechtstreeks uitleg over de
inzet van het geld, de waarborgen om te voorkomen dat er mensen met
het geld vandoor gaan of investeringen in dubieuze projecten starten.
Probleem is wel dat wij, burgers, er
nog niet aan gewend zijn en er niet altijd in geïnteresseerd zijn.
Neem het Kadaster. Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Dat brengt rechtszekerheid: we weten wat van wie is en waar grenzen lopen. Het Kadaster is een Zelfstandig Bestuursorgaan, een organisatie die overheidstaken uitvoert, maar die niet direct onder het gezag van een ministerie valt. De minister kan door het parlement alleen worden aangesproken op de wijze waarop deze bevoegdheden worden uitgeoefend, van directe parlementaire controle op doen en laten van het ZBO kan geen sprake zijn. Dat heeft voordelen, omdat de minister zijn verantwoordelijkheid eigenlijk helemaal niet kan waarmaken. Maar hoe gaat het nu met het Kadaster?
Neem het Kadaster. Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Dat brengt rechtszekerheid: we weten wat van wie is en waar grenzen lopen. Het Kadaster is een Zelfstandig Bestuursorgaan, een organisatie die overheidstaken uitvoert, maar die niet direct onder het gezag van een ministerie valt. De minister kan door het parlement alleen worden aangesproken op de wijze waarop deze bevoegdheden worden uitgeoefend, van directe parlementaire controle op doen en laten van het ZBO kan geen sprake zijn. Dat heeft voordelen, omdat de minister zijn verantwoordelijkheid eigenlijk helemaal niet kan waarmaken. Maar hoe gaat het nu met het Kadaster?
Het Kadaster doet het vrij goed. Dat
kunnen we zien uit de verantwoording van de organisatie, maar ook
doordat de organisatie zich laat visiteren. Die visitatierapporten
zijn openbaar. Daarin kunnen we lezen “Het Kadaster verkeert in
goede vorm en is bezig met een belangrijke transitie van een
traditionele meter-gegevensbeheerder naar een geavanceerde
geo-informatiebeheerder en -dienstverlener. Zo hier en daar vliegen
wat spaanders in het rond maar de vooruitgang is gestaag en grote
ongelukken zijn uitgebleven. Het Kadaster is niet feilloos maar
vervult zijn traditionele taken wel met grote precisie. Het Kadaster
verantwoordt zich tegenover de Nederlandse samenleving uitvoerig en
correct. Het Kadaster behoort tot de toonaangevende kadasters in
Europa en tot de vooraanstaande ZBO’s in
Nederland.”
Zo verantwoordt het Kadaster zich aan
het publiek en laat het zich controleren door een visitatiecommissie.
Dat gaat dus niet verticaal: via de minister en het parlement, maar
horizontaal; direct aan ons. Maar wie leest die dingen, behalve ik?
Horizontale verantwoording heeft nog geen echte kans gekregen.
Daar zou wat mee moeten gebeuren. Er is
geen club van belastingbetalers die die visitaties volgt en met het
Kadaster in gesprek gaat. Er is wel een gebruikersraad, maar die
wordt ongetwijfeld vertroeteld door de bestuurders. In de evaluatie
van de verzelfstandiging van het Kadaster staat “De
Gebruikersraad zou slagvaardiger kunnen optreden”. Mijn
ervaring met gebruikersraden is dat clubs die heel vaak contact
hebben en groot belang hebben veel actiever zijn dan gewone burgers.
Het hoeft niet zo te zijn, maar we weten het niet.
Mijn idee is dat er een vaste club zou
komen om die visitaties te bekijken en te volgen of de ZBO's de in de
visitatie opgemerkte gebreken opgepakt worden. Een burgerwacht die
zich niet specifiek richt op het Kadaster, maar al die ZBO's volgt.
Duur? Dat is de vraag. Als je het onder de minister laat vallen lijkt
dat geen geld te kosten, maar reken maar dat de ambtenaren ervoor
zorgen dat de minister uit de wind gehouden wordt.
En de Tweede Kamer dan? De ZBO's zouden
verder aan de Tweede Kamer kunnen rapporteren, met een rapportage van
de burgerwacht die de visitaties volgt.
Belangrijker is dat er een
debat kan komen (in de media) over hoe goed de ZBO's het doen. Is dat
riskant voor ZBO's? Nee hoor, wie weet krijgen ze zo eindelijk wel
het compliment dat ze verdienen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten