Dit jaar zal de chipkaart ook op de
trein verplicht worden. Het gewone treinkaartje gaat verdwijnen. Dat
zou nu al gebeuren, maar de NS heeft de verplichting uitgesteld. Daar
ben ik blij om. De NS kan de vragen nog lang niet allemaal goed aan.
Klanten hebben de behoefte aan overzicht in hun portemonnee. Ze
moeten er nog aan wennen.
Laatst kreeg mijn vrouw een brief dat ze
haar voordeelurenkaart moest activeren op haar NS chipkaart. Maar die
was verlopen, dus dat lukte niet. Inmiddels is het probleem nog niet
opgelost. De klantenservice, de conducteurs, de site: niemand kan
voldoende duidelijkheid geven. Zie deze blogpost.
Ik moest denken aan twintig jaar
geleden toen ik als beleidsmedewerker bij de Consumentenbond werkte.
Er was een proef met de chipcard geweest in Woerden. We hebben het
over 1991 of zo. Toch waren de verwachtingen van de chipkaart heel
wat hoger en van het gemak waren de beloften zelfs torenhoog.
Chipkaart beloften niet waargemaakt
Die beloften zijn niet waargemaakt.
Toen al hadden mensen meerdere passen bij zich: klantenkaarten en
magneetpassen. Dat kon allemaal op één
kaart. Je zou ermee kunnen bellen in een telefooncel, je
klantenkaarten er op zetten en je medisch dossier altijd bij je
hebben. De vragen gingen vooral over de privacy: zorg ervoor dat het
bedrijf met de klantenkaart niet in je medisch dossier kan kijken. De
Consumentenbond pleitte voor meer overzicht over de financiën. Dat
was volgens de aanbieders eigenlijk onzin: iedereen zou een
chipkaartlezer krijgen om het saldo te kunnen checken. Nu, twintig
jaar later loop ik de beloften langs.
- Een einde aan al die pasjes
In mijn portemonnee telde ik vandaag
het aantal kaarten en pasjes. De schade: 11 pasjes. En dat terwijl ik
niet zoveel behoefte heb aan klantenkaarten, dus bij anderen kan de
schade hoger zijn. Twee betaalpassen (de eigen en de gezamenlijke
rekening), 5 OV-chipkaarten (een NS kaart, een buskaart en de drie
OV-chipkaarten van de kinderen). Een creditkaart. Een Ikea
familykaart, een bonuskaart en een paar andere klantenkaarten waar ik
bijna niet omheen kon om geen dief te zijn van mijn portemonnee.
- Overzicht over je abonnementen en kortingen
Ik heb nog ergens een chipkaartlezer,
maar die kan ik voor mijn kaarten niet gebruiken. Ik heb geen flauw
idee hoeveel reisgeld er op mijn treinpas staat. Voor mijn buskaart
heb ik automatisch opladen ingeschakeld. Datzelfde hebben we gedaan
voor de OV-chipkaarten voor de kinderen omdat we anders de bus niet
in kunnen. Daardoor weet ik niet hoeveel geld ik er aan kwijt ben.
Overigens heb ik ook een paar papieren winkelkaartjes voor de bus in
mijn portemonnee. Reis je met je chipkaart op zaterdag met de bus
naar het centrum, dan ben je immers een stuk duurder uit. Dan kun je
beter een papieren kaartje kopen. Veel mensen weten dat niet, want
het is volstrekt niet duidelijk wat ze betalen.
3. Sneller afrekenen
Betalen gaat inderdaad redelijk snel.
Maar heeft de OV-chipkaart heeft ons tijd bespaard? Bij veel mensen
wel: die hebben alleen hun eigen automatisch oplaadbare kaart. Bij
ons echter niet. Soms zitten de chipkaarten van de kinderen in mijn
portemonnee, maar gaat mijn vrouw met de kids ergens heen. Dan moet
er van alles geregeld worden om de kinderen te laten betalen. Maar
dat is natuurlijk ons probleem, waar het openbaar vervoer verder geen
boodschap aan heeft.
Van de beloften is niets terecht
gekomen. Uiteindelijk telde het voordeel voor de bedrijven wel, het
voordeel voor de consumenten was niet belangrijk en is dan ook niet
waargemaakt. Wil je inzicht, dan moet je de computer opstarten (als
je die hebt) of je moet naar een chipkaartlezer. Wil je je
treinabonnement op je buskaart in plaats van je treinkaart dan is dat
een heidens karwei. Begin maar eens op de site te zoeken hoe dat
moet.
Mijn conclusie: we zijn de chipkaart in
gerommeld. Geen van de voordelen is waargemaakt. Alleen voordelen
voor bedrijven gaven de doorslag, de klanten zijn het lijdend
voorwerp gebleven. De bedrijven kunnen de klantvragen niet aan,
niemand heeft goed inzicht, onze portemonnee puilt nog meer uit dan
vroeger.
Tijd om invloed te gaan uitoefenen op deze voor ons reizigers zo belangrijke organisatie!
Tijd om invloed te gaan uitoefenen op deze voor ons reizigers zo belangrijke organisatie!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten