Nederland is een redelijk goed bestuurd
land en dat willen we graag zo houden. Het is op zich goed als
symbool dat Verdaas opstapte, maar aan dergelijke symbolische daden
hebben we natuurlijk niet zoveel. Zoals bekend is een hoge pakkans
veel belangrijker dan een hoge straf als iets uitkomt. Het
interessantste van de kwestie Verdaas is natuurlijk niet dat hij er
enorm rijk van is geworden, want dat is niet het geval, maar dat het
in Gelderland niet is aangepakt. En dat door kleine oppositiepartijen de boel alsnog werd uitgezocht. Daar zou de aandacht zich op moeten
richten.
Integriteit moet je altijd en overal
direct aanpakken. Gerommel wordt te gemakkelijk geaccepteerd met als
argument dat iemand zo hard werkt of zoveel heeft betekend voor de
organisatie. Neem de situatie van Verdaas. Als iemand één keer een
verkeerd declaratieformulier invult, dan roep je hem bij je en je
vraagt om uitleg over deze misstap. Hij mag het goedmaken en komt er
met een waarschuwing vanaf. Gebeurt het weer, dan is dat een prima
reden voor strengere maatregelen en voor ontslag. Daarbij is een
voorbeeld-functie van de leiding van belang. Ik zie hier bij een
belangrijke rol voor gemeentesecretaris, provinciesecretaris en
secretaris-generaal. Die functie moet ook beslist niet
ver-politieken!
Macht corrumpeert. Zo blijkt ook uit
onderzoek naar de integriteit in gemeenten. Hoewel je moet oppassen
om uit onderzoek naar percepties te snel conclusies te trekken, is
opvallend dat vooral kleine partijen ChristenUnie, GroenLinks, D66 en
SGP volgens griffiers met behoorlijk tot veel aandacht voor
integriteit in de raad opereren. “Zowel nationaal gevestigde
grotere partijen als prominente lokale partijen hebben in de ogen van
griffiers minder aandacht voor integriteit”.
Er wordt nog wel eens geklaagd over kleine partijen, maar in Nederland mogen we blij zijn dat we geen kiesdrempel hebben. Dat delen we met de meeste landen in de top tien van Transparancy International (2012). De landen die in de top van integriteit
staan volgens Transparancy international hebben in het algemeen ook
geen kiesdrempel. Finland (geen, binnenkort 3%), Denemarken (geen),
Noorwegen (geen), Zwitserland (geen, maar afwijkend stelsel).
1
|
Denmark
|
90
|
1
|
Finland
|
90
|
1
|
New
Zealand
|
90
|
4
|
Sweden
|
88
|
5
|
Singapore
|
87
|
6
|
Switzerland
|
86
|
7
|
Australia
|
85
|
7
|
Norway
|
85
|
9
|
Canada
|
84
|
9
|
Netherlands
|
84
|
Nieuw-Zeeland heeft een
kiesdrempel van 5%, wat al een forse invloed heeft en Zweden heeft
een kiesdrempel van 4%. Australië heeft net als, Canada een
districtenstelsel en Singapore kun je nauwelijks een democratie
noemen. Maar Australië heeft wel een proportioneel stelsel voor de
Senaat. Denemarken heeft weliswaar een stelsel met kiesdistricten,
maar heeft een aanpassing voor kleine partijen. In Denemarken worden
van de 179 leden er 135 leden gekozen uit 23 kiesdistricten. Voor
kandidaten van kleine partijen die de kiesdrempel niet gehaald hebben
zijn 40 zetels gereserveerd.
Nederland staat op een gedeelde 9e
plek. Dat komt mede doordat er ruimte is voor kritiek vanuit kleine
partijen.
Houden zo!
P.S. Ja, ik weet het: Nog belangrijker is een onafhankelijk
rechtssysteem. Dus het idee om rechters te benoemen zoals sommige
kleine rechtse partijen willen (om zwaarder te kunnen straffen) is
uiteraard uit den boze. Ook daar geldt dat het belangrijk is niet naar de macht te luisteren, maar strikt eerlijk naar de regels en wetten te kijken, die moeten gelden voor iedereen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten