Voor je reageert op bepaalde
incidenten, zeg de grensrechter of een beroving, moet je eerst
afstand nemen, anders ben je blijkbaar geen goede gesprekspartner.
Dat gold lang voor homoseksuelen, gold in de jaren 60 en 70 voor
communisten, tegenwoordig gaat het over Marokkanen. Voor je je mengt
in een discussie over de grensrechter, moet je eerst je deelname aan
de discussie verdienen door te zeggen dat Marokkaanse gemeenschap een
verantwoordelijkheid moet nemen. Je moet je zorgen maken over de
opvoeding, de criminaliteit en hoeveel slechter het gaat met de
Marokkanen en Antillianen dan met de Turken. Als Marokkaan moet je je eerst verdedigen en je verontschuldigingen aanbieden.
Heb je dat gezegd, dan heb je blijkbaar
je diploma en mag er naar je geluisterd worden. Ik merkte dat onlangs
in de discussie op facebook. Ik reageerde op een opmerking “Wat
verwacht je van Marokkanen” bij een bericht over een beroving. Ik
verwacht namelijk van Marokkanen dat ze zich netjes aan de wet houden
en dat doen ze ook, dus ik vond dat een hitserig bericht. Vervolgens
werd ik bestookt met cijfers over de criminaliteit, die overigens
bevestigden dat de meerderheid zich netjes aan de wet houdt. Maar je
mag pas serieus deelnemen aan de discussie als je eerst hebt laten
zien dat je in het goede kamp zit.
Ja, er is een ballotage: eerst zeggen dat de Marokkanen niet deugen, dan mag er gediscussieerd worden. Als je Marokkaan bent moet je je blijkbaar eerst verontschuldigen. Het gebeurde gisteren in Pauw en Witteman ook.
Ja, er is een ballotage: eerst zeggen dat de Marokkanen niet deugen, dan mag er gediscussieerd worden. Als je Marokkaan bent moet je je blijkbaar eerst verontschuldigen. Het gebeurde gisteren in Pauw en Witteman ook.
Maar zo makkelijk kon hij daar niet mee weg komen van Witteman.
“Spreekt u ouders wel aan op hun
verantwoordelijkheid?”
“Ja”
“Maar dat heeft dan niet goed
gewerkt”, was de reactie van Witteman.
De imam gaf aan dat ouders met een
generatiekloof niet konden omgaan, dat ze daar moeite mee hebben.
“Ja”, zei Witteman, “dat kunt u nu wel zeggen, maar er is een
grensrechter doodgeschopt!” De imam had blijkbaar gefaald: hij moest hangen!
De imam bleef rustig, een voorbeeld
voor ons allen. Hij wilde mensen motiveren om iets te doen. Je kunt
het niet een op een oplossen, gaf hij aan, maar je moet iets doen. Witteman bleef er op hameren dat het toch Marokkaanse jongens
waren geweest. Uitgedaagd gaf de imam aan dat het lastig is om met
een identiteit als Marokkaan en Nederlander om te gaan. We zijn een
samenleving geworden waarin iemand die goed doet Nederlander is en
iemand die het fout doet Marokkaan is. P&W bleven doorgaan.
Cheppih moest hen er aan herinneren: je hebt het niet over mijn
kinderen, maar over kinderen in deze gemeenschap.(het gesprek begint ongeveer op 26 minuten)
Cheppih gaf zo het bewijs dat de Marokkanen de
zondebok zijn geworden. Je kunt zelfs niet meer in een moskee ouders
oproepen om het uiterste te doen om weer contact met en greep op je
kinderen te krijgen. Je wordt direct op TV geroepen. Je moet je eerst
verantwoorden. Hij is Marokkaan, dus hij wordt verantwoordelijk
gehouden. Als een Nederlander iets heeft gedaan wordt er geen dominee
uitgenodigd, nou misschien, de dominee wordt in elk geval niet
verantwoordelijk gehouden en hoeft zich niet te verdedigen dat hij
Nederlander is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten